Hoppa till huvudinnehåll

Nödcentralsoperatörerna i Vasa har ännu bråda tider – men läget ser bättre ut

Alarmcentralen vid Vasa nödcentral.
Alarmcentralen vid Vasa nödcentral. Bild: Yle/Kati Enkvist nödcentraler,vasa nödcentral

Förra året gjorde personalen på Vasa nödcentral över 1 300 timmar övertid. Dessutom var maj i år rekordlivlig. Personalen har haft det tufft, men situationen har normaliserats.

Sommarmånaderna är traditionellt de livligaste vid Vasa nödcentral med mellan 1 000 och 1 300 samtal per dygn. Då man dessutom låg på samma nivå i maj, har operatörerna inte haft tid att pusta ut.

Enligt Kari Pastuhov, chef på Vasa nödcentral, har läget i alla fall inte förvärrats under junimånad.

- Vi har inte haft katastrofalt många samtal under de senaste veckorna. Personalmängden har räckt till hyfsat bra trots att det är semestersäsong och den mest bråda tiden på gång.

Förra veckan fick man allt som allt ta emot lite på 8 000 samtal och som mest hade man 1 340 samtal på lördagen. Men det är normal nivå för sommaren, så Pastuhov är inte orolig.

- Under sommaren gallrar vi bort allt överlopps från arbetsuppgifterna, som skolningar och liknande. Några sommarjobbare har vi också fått hit för att lätta på bördan.

- Men vi får ta i trä att vi inte får en massa sjukfrånvaron, det försvårar situationen.

Övertiden har minskat

Vid Vasa nödcentral hade man förra året mest sjukfrånvaro av alla nödcentraler i landet. Detta på grund av att övertidsarbetet ökat rejält under de senaste åren.

Enligt Pastuhov har man nu betydligt mindre övertid och de fick fem nya anställda i början av året.

- Det är också positivt att den tvåspråkiga nödcentralsutbildningen ska börja i augusti. Om ett och ett halvt år har vi nya operatörer.

- Utsikterna ser bra ut, men det finns ett skriande behov av operatörer i hela landet. Till de sex nödcentralerna i Finland kunde vi omedelbart anställa 30 nya operatörer.

I Vasa ser situationen just nu hyfsad ut då man har en brist på ungefär fyra årsverken. I framtiden ska arbetsbördan lätta ytterligare i och med ett nytt datasystem.

- Det möjliggör att nödcentralerna kan kopplas ihop så att arbetsbördan mellan nödcentralerna jämnas ut. Det öppnar helt nya möjligheter.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten