Hoppa till huvudinnehåll

Taxiföretagare i Hangö om nya taxilagen: "Kanske inte så fritt som folk tror"

Taxiskylt på en taxibil.
Den nya taxilagen trädde i kraft den 1 juli 2018. Taxiskylt på en taxibil. Bild: Yle/Marica Hildén västnyland

Fri konkurrens gynnar konsumenterna, men den nya taxilagen kräver fortfarande att chauffören har taxilov och taxikort. Det förklarar taxiföretagare Oscar Cavonius i Hangö.

Den första juli trädde den nya taxilagen i kraft. Det betyder att fri konkurrens gäller i taxibranschen som tidigare var rätt hårt reglerad.

Det här innebär bland annat att det är fritt fram för taxichaufförer och -bolag att prissätta resorna.

Det medför också att kunderna måste ta mera ansvar

Finns ingen begränsning

Oscar Cavonius kör invataxi i Hangö sedan tre år.

Den fria företagsamheten är bra, säger han.

- Marknaden gynnar då konsumenterna, men det är kanske inte så fritt som folk tror. Man ska fortfarande ha taxilov och du ska ha taxikort för att få köra.

Oscar Cavonius är hamnkapten då Hangö segelfröening tar över gästhamnsverksamheten.
Oscar Cavonius. Oscar Cavonius är hamnkapten då Hangö segelfröening tar över gästhamnsverksamheten. Bild: Yle/Marica Hildén västnyland

- Det nya är att det inte finns någon begränsning på hur många personer som får vara taxiföretagare och hur många taxin du kan ha med ett lov.

Betyder det här att det kommer att finnas flera taxibilar i Hangö?

- Det kan man inte veta, men det kommer antagligen att finnas flera.

Cavonius: Det är inte lätt att börja som taxiföretagare

Kommer jobbet att förändras för er som är etablerade då det blir flera taxiföretagare?

- Hangöföretagarna har gått med i Lähitaxi, så vi är en del av en stor helhet. Det betyder att vi har en större samling bilar att förmedla. Det innebär att det inte är så lätt att börja som taxiföretagare om du inte är en del av en stor helhet som har ett gemensamt telefonnummer.

Är det svårt att få tag på taxi i Hangö om jag inte känner till telefonnumret och hur gör jag med betalningen?

- Det ändrar inte så mycket för kundernas del. Telefonnumret är det samma och är priset litet billigare. Det borde inte vara svårare att få tag på taxi nu.

Risk om man inte tar reda på priset

Kunderna har ett större ansvar då de väljer vem de ringer till om man inte vill bli lurad gällande priserna.

- Största risken är väl på nätterna, till exempel under regattaveckoslutet. Det kan finnas bilar som inte hör till ett större bolag som kommit överens om ett pris och då finns det en risk att du bara hoppar in i en bil och inte tar reda på vad det kostar, förklarar Cavonius.

Företagarna behöver inte ha en taxiskylt, hur ska kunden veta att chauffören har lov att köra taxi?

- Taxikortet ska vara framme så som förut. Jag antar att ingen kollar taxilovet, men man kan kolla om taxin hör till ett känt företag som man vet att har allt i skick.

Fritt att köra där det är lönsamt

Tror du att det blir stor skillnad i antalet taxibilar då man jämför större och mindre orter, landsbygden med städer?

- Det finns en risk att det blir en skillnad eftersom man tidigare måste köra i den stad man hade lov. Men nu är det fritt fram att köra där det är lönsamt.

- Jag har svårt att tro att det inte skulle löna sig att köra i en viss kommun. Men det är det här marknadsekonomin egentligen handlar om: utbudet finns där behovet finns.

Inga höga vitsord

Oscar Cavonius berättar att de taxiresor som ersätts av Folkpensionsanstalten, så kallade FPA-resor, i princip fortsätter som förut för kunderna.

- FPA konkurrensutsatte skjutsarna inom Nyland och det var Helsingin-Uudenmaan taksit som vann. Hangötaxina är med i detta så inget borde ändra ur kundens synvinkel.

Vad ger du får betyg åt taxilagen?

- Jag kan inte ge höga poäng på grund av hur lagen genomförts. Det har varit kaotiskt och tidtabellen kunde ha varit vettigare. Jag ger vitsordet 6.

Tiina Grönroos intervjuade Oscar Cavonius i Yle Västnylands morgonprogram.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland