Hoppa till huvudinnehåll

Tidningen Kouluturvaa får hundratals klagomål

En skärmdump av Kouluturvaas nätsida.
Konsumentmyndigheter har fått många frågor om Kouluturvaa. Skärmdump från bolagets hemsida. En skärmdump av Kouluturvaas nätsida. skolmobbning,kouluturvaa

Marknadsföringen av tidningen Kouluturvaa sysselsätter konsumentmyndigheter. Bland de som klagar finns många anhöriga till äldre personer. Polisen bekräftar för Svenska Yle att ärendet utreds av Helsingforspolisens enhet för ekonomisk brottslighet.

Svenska Yle har tagit del av ett samtal mellan en äldre man och en telefonförsäljare som jobbar på uppdrag av Kouluturvaa. Den äldre mannen vill veta vad det handlar om.

- Handlar det om en tidningsprenumeration, frågar den äldre mannen.

- Det handlar inte om en tidningsprenumeration. Det handlar om att stöda elever på er ort, svarar telefonförsäljaren.

Den äldre mannen låter väldigt tveksam och verkar ha svårt att hänga med i det telefonförsäljaren säger.

Han ber om att få materialet i skriftlig form för att kunna bilda sig en uppfattning om vad det handlar om. En tid senare får mannen en räkning för tidningen Kouluturvaa.

Fick hjälp av släkting

Den äldre mannen tog kontakt med Ari Kaaro, en släkting och bad honom om hjälp.

- Min släkting var väldigt förvånad över räkningen. Jag blev så pass arg över det osakliga agerandet och jag ville reda ut ärendet, säger Ari Kaaro.

När Ari Kaaro kontaktade Kouluturvaa, som ges ut av Suomen KT Kustannus, fick han inget gehör för sitt klagomål. Enligt företaget fanns ett kontrakt.

- Men min släkting hade inte gett sitt tillstånd för någonting som företaget kan fakturera. Därför bad jag att få ta del av samtalet, berättar Ari Kaaro.

Han kontaktade Magistratens konsumentrådgivning och konsumentrådgivaren som lyssnade på samtalet höll med Ari Kaaro, kontraktet kunde ifrågasättas.

- Då jag fick stöd från myndighetshåll så gick Kouluturvaa med på att ta tillbaka räkningen, säger Ari Kaaro.

Räkningen var på 86 euro, men det handlar också om annat än det rent ekonomiska.

- Folk är väldigt besvikna på sig själva när de inser att de blivit lurade. Så jag tror att den psykiska skadan är nästan större än den ekonomiska. Därför är jag nöjd att vi fick räkningen hävd och saken ur världen, avslutar Ari Kaaro.

Svårt att säga upp avtal

Försäljningen av tidningen Kouluturvaa väcker en mängd frågor hos konsumenter. Konkurrens- och konsumentverket har fått 341 anmälningar från början av januari till slutet av juni.

- Den vanligaste frågan är om man gjort upp ett långvarigt avtal eller köpt endast en tidning. Sedan har konsumenter haft problem med att använda ångerrätt eller att säga upp avtalet, säger Kristiina Vainio.

- Det har även förekommit fall där konsumenten tackat nej men ändå fått en räkning, säger Kristiina Vainio.

Även marknadsföringen är problematisk. Vissa konsumenter får den uppfattningen att det handlar om att stödja ett välgörande ändamål.
- Det borde vara klart för konsumenten från första början vad de köper. Att det inte alltid är det med Kouluturvaa tyder på att det finns problem, Kristiina Vainio jurist på Konkurrens- och konsumentverket.

Svenska Yle gick igenom 92 anmälningar som gäller Suomen KT Kustannus, företaget som ger ut Kouluturvaa. Det handlar om anmälningar som kommit in till Konsumentrådgivningens och konsumentombudsmannens gemensamma databas i april och maj i år.

I flera anmälningar nämndes konsumentens höga ålder, nedsatta hälsotillstånd eller att klagomålet gjordes på begäran av en släkting.

- Det är väldigt många anhöriga till äldre personer som tar kontakt med konsumentmyndigheterna om Kouluturvaa, säger Kristiina Vainio.

- Men vi vet inte vad det beror på, fortsätter hon.

Konsumentverket förhandlar

Klagomålen som gäller Kouluturvaa är inget nytt.

Bara i fjol handlade det om 589 klagomål och det fick Konkurrens- och konsumentverket att ta itu med ärendet.

- Den här näringsidkaren har inte förbundit sig att ändra sina lagstridiga tillvägagångssätt och därför fortsätter vi att förhandla med näringsidkaren, säger Kristiina Vainio.

Varför tar det så lång tid?

- Enligt lagen måste vi försöka få företagaren att ändra sitt agerande frivilligt. Om det inte lyckas förhandlingsvägen kan vi ta till tvångsåtgärder eller föra ärendet till domstol.

Kristiina Vainio, jurist på Konkurrens- och konsumentverket, kan inte uppskatta hur länge förhandlingarna kommer att pågå.

2015 uppmärksammade HBL (27.5.2015) att företaget också polisanmälts. Nu bekräftar Helsingforspolisen för Svenska Yle att ärendet utreds av enhet för ekonomisk brottslighet.

Svenska Yle har bett Suomen KT Kustannus om en kommentar i flera veckors tid. Bolaget har inte svarat på våra frågor. Ifjol publicerade företaget ett pressutskick efter att företaget kritiserats i media.

Konsumentverket tipsar om hur man kan begränsa telefonmarknadsföring.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes