Hoppa till huvudinnehåll

IT-pionjär: EU:s dataskyddsförordning räcker inte till - "Det borde vara olagligt att samla in så mycket data om oss"

Jon von Tetzchner
Jon von Tetzchner Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,Jon von Tetzchner

Islänningen Jon von Tetzchner, som har grundat webbläsarna Opera och Vivaldi, är kritisk till den massiva insamling av användardata som Google, Facebook och flera andra storföretag sysslar med. Insamlingen hotar demokratin och allas våra liv, säger han.

– Hur får de stora teknikföretagen samla in så mycket data om oss. Det borde vara olagligt, påpekar Jon von Tetzchner.

Han har kämpat för ett användarvänligt internet redan en längre tid, och har också för ett par år sedan grundat en egen webbläsare vid namn Vivaldi.

Det är ett program som inte samlar in och drar nytta av användardata, till skillnad från den överlägset populäraste webbläsaren Google Chrome.

Vivaldi har närmare en miljon aktiva användare. Den går ändå på förlust, bland annat eftersom von Tetzchner inte vill sälja användardata. Han har finansierat utvecklingen med egna pengar.

Men det finns ändå en förhoppning om att sluta gå på förlust så småningom.

Webbläsaren Vivaldi
Så här ser den nordiska webbläsaren Vivaldi ut. Den riktar sig till avancerade internetanvändare men är också relativt lätt att använda. Webbläsaren Vivaldi Bild: Skärmdump Vivaldi

Google ville inte alls kommentera hur bolaget samlar in användardata och varför. Bolaget nekade att ställa upp på intervju för den här nyheten.

I och med Vivaldi så ligger det i von Tetzchners intresse att lyfta den här frågan, men han säger också att Vivaldi inte är lösningen, för datainsamlingen är ett stort samhälleligt problem.

Många företag samlar in data om oss - till exempel för att kunna rikta reklam.

– Företagen har stegvis börjat samla in mer och mer användardata, från många olika aktörer.

De använder också allt oftare artificiell intelligens för att sortera och dra insikter från det stora materialet, något som tros bli extra viktigt i framtiden. Data är framtidens olja, sägs det.

En del anser att de inte har något att dölja. Men exemplet Cambridge analytica från tidigare i år, där miljontals Facebook-användares uppgifter missbrukades, visar samtidigt att stora mängder data kan användas på oväntade sätt. Till exempel för att påverka politiska åsikter.

Eller åtminstone kunde Cambridge analytica med hjälp av Facebook rikta reklam till vissa slags människor, på ett väldigt exakt sätt, och därmed påverka dem att rösta i presidentvalet.

– Och skräddarsydd reklam har lett till att webbsidor med suspekt innehåll gynnas. Reklamen följer ofta med användaren, och är inte så beroende av vilken slags webbplats den visas på.

"Begränsningar behövs"

von Tetzchner anser att EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) som trädde i kraft i maj inte går tillräckligt långt, eftersom användarna fortfarande kan ge sitt godkännande till omfattande datainsamling.

– Lagstiftare och experter har sovit i klassen. Det har funnits observanta dataskyddsmyndigheter, men dessvärre har man inte tagit skyddandet av användardata tillräckligt långt, säger han, och tillägger att det är svårt att stå emot stora IT-företag.

Företag borde inte få utnyttja användardata till vad som helst.― Jon von Tetzchner

Google och Facebook med flera har med olika knep sett till att folk lätt godkänner deras villkor. Ofta finns det inte heller några bra alternativ, om man inte helt vill sluta använda en smartmobil eller världens populäraste sociala medie-plattform.

von Tetzchner efterlyser klara regler. Han säger att om ett företag behöver samla in användardata för att erbjuda användaren en tjänst så är det okej, men det innebär inte att företaget borde få använda materialet till vad som helst efteråt. Till exempel borde det inte få säljas till en tredje part, säger han.

– Det finns mycket roligt och nyttigt man kan göra med datainsamling och artificiell intelligens, men när jag säger det tänker jag inte på det som är vanligt i dag, alltså att profilera oss användare och att skräddarsy reklam åt oss, kommenterar han.

Han säger att det sist och slutligen handlar om vilken slags värld vi vill leva i.

– Jag är väldigt för teknologi. Jag är en nörd och jag älskar teknologi, men jag vill att den ska användas på rätt sätt.

Läs också

virtuell verklighet + datorer + bredbandsnät + mobiltelefoner + internet + sociala nätverk + lösenord + databrott + teknik (apparater) + kommunikationsteknik + databaser + datakommunikation + pekskärm + telefoner + sökmotorer + datasekretess + e-postadresser