Hoppa till huvudinnehåll

Stororder byggs vid Åbovarvet – kölsträckningen av Costa Smeralda firades i duggregn

Flera personer följer med kölsträckningen av kryssningsfartyg.
Under den traditionella kölsträckningen placeras mynt under skrovet för att ge lycka åt fartyget. Flera personer följer med kölsträckningen av kryssningsfartyg. Bild: Yle/ Nora Engström Åbo,Meyer Turku,varvsindustri,kölsträckt,kölsträckning

På Åbovarvet firade man på onsdagen återigen kölsträckning av ett nytt fartyg. Det 337 meter långa italienska fartyget Costa Smeralda är det största fartyget på tio år som byggs på varvet.

Samtidigt togs också den nya lyftkranen i bruk på varvet. Kranen är den största i hela Norden.

- Den här gången är det ett stort fartyg. Vi har inte byggt ett så här stort fartyg sedan Allure of the Seas, som levererades 2010, berättar Tom Degerman, projektchef vid Meyer Turku.

Delar av tekniken byggdes i Rostock

Costa Smeralda ska drivas med flytande naturgas, LNG. Det är det tredje LNG- drivna kryssningfartyget som byggs på Åbovarvet.

Fartyget ska stå färdigt 2019 och kryssa i Medelhavet. Åbovarvet bygger senare också ett systerfartyg till henne. Systerfartyget ska levereras till beställaren Costa Cruises 2021.

Delar av tekniken till fartyget byggdes redan tidigare på Meyer Werfts varv i Rostock.

- Vi har en flytande enhet, som är 140 meter lång. Den innehåller huvudmaskiner, tankar, rör och kablar. Allt som behövs i fartyget, berättar Degerman.

Den här delen av fartyget fraktades från varvet i Rostock till Åbo för ungefär två veckor sedan.

- Vi utvecklar samarbetet mellan varven hela tiden. Vi kommer att ha en flytande del från Rostock i alla våra fartyg för att vår kapacitet här inte räcker till.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland