Hoppa till huvudinnehåll

Att ta med cykeln på bussen kostar - upplevs som pengaplock av cyklister

Parkerad buss
Det finns gott om kubikmetrar under bussens säten. Parkerad buss Bild: Yle/ Katarina Andersson Buss,busstationen i borgå

Från och med juni har det på Borgå trafiks bussar kostat 5 euro att ta med sig sin cykel på bussen. Det är bara passagerare med serie- eller tidskort som klarar sig utan avgift.

Kasper Nyman är från Borgå men bor numera i Helsingfors. Under fyra år har han från och till åkt buss till sin forna hemstad och har under somrarna ofta med sig sin cykel.

Nyman åker downhill i Kokonbacken och behöver därför ha sin cykel med sig från Helsingfors. Han förstår inte varför det kostar.

- Jag har ingen förståelse för att det kostar att ta med sig sin cykel på bussen. Det är totalt löjligt, säger Nyman.

Inte en enda gång har chauffören heller hjälpt Nyman med att få cykeln placerad i bagageluckan. Inte heller har han fått hjälp med att få ut den.

- Jag sköter hela operationen och ändå tar de betalt, funderar Nyman.

Bagageutrymmet ofta tomt

Nyman konstaterar också att bagageutrymmet alltid varit mer eller mindre tomt – i synnerhet under morgonturerna.

- Avgiften motiveras alltså inte heller av att bussen har annan viktigare frakt som behöver plats och bör prioriteras, säger Nyman.

Avgiften kommer att påverka Kasper Nyman när han besluter sig för att ta med cykeln eller inte.

- Absolut. Jag är väldigt besviken på att bussbolaget gått in för det här, säger Nyman.

Nyman har skickat e-post till Borgå trafik där han frågar om avgiften.

- Jag har väntat på svar i snart tre veckor men har inget hört tillsvidare, säger Nyman.

Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss.
Vd Dick Wallenius vid Borgå trafik. Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss. Bild: Yle / Hanna Othman borgå buss

Koncernen följde andra bolags exempel

Vid Borgå trafik säger verkställande direktör Dick Wallenius att beslutet om avgiften tagits så att säga ovanför hans huvud.

- Det är ett beslut som koncernen Koiviston auto tagit efter det att många andra trafikidkare började ta betalt för cyklar. På Onnibus får man inte ha med sig cyklar överhuvudtaget, säger Wallenius.

Borgå trafik beslöt sig ändå för att gå in för ett undantag.

- Vi beslöt att alla som har Borgå trafiks kort, det vill säga till exempel 30-dagars kort eller 20-resors kort, inte ska behöva betala om de tar med sig sin cyklel, säger Wallenius.

Man som skuffar kärra med paket från posten.
I princip kostar all frakt ... Man som skuffar kärra med paket från posten. Bild: Nicole Hjelt / Yle Buss,busschaufförer,trafik,Paket,Matkahuolto,post,Kampen, Helsingfors stad,thomas friberg
slalomskidor
... men till exempel är skidutrustningen gratis. slalomskidor Bild: Yle/Bettina Aspfors slalom,slalomresa

All frakt kostar - men det finns undantag

Enligt Wallenius är det många som utnyttjar möjligheten.

- Jag känner till en Emsalöbo som cyklar till Borgå och tar med sig cykeln tillbaka hem på bussen eller tvärtom, säger Wallenius.

Har det fenomenet blivit vanligare?

- Det har nog ökat att man tar med sig cykeln på bussen och cykeln lägger ju beslag på en del av fraktsidans kvadratmetrar, vilket också motiverar till avgiften. I princip tar vi ju betalt för all frakt, säger Wallenius.

Bland annat stora resväskor, skidutrustning, rollatorer, rullstolar och barnvagnar kan man fortfarande ta med sig utan att betala skilt för dem.

Artikeln uppdaterades 10.7.2018 kl. 6.13. Dick Wallenius är nuförtiden verkställande direktör, inte trafikchef.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland