Hoppa till huvudinnehåll

Några blev utan FPA-taxi i Östnyland - men läget ska bli bättre

En person i rullstol rullas in i en taxibil.
Arkivbild. En person i rullstol rullas in i en taxibil. Bild: Michael Erhardsson funktionsnedsatta,Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning,taxibilar

Beställningscentralerna som förmedlar FPA-subventionerade taxiresor hade problem i början av förra veckan, också i Östnyland. Dessutom säger vissa taxichaufförer att det inte längre lönar sig att köra FPA-taxi.

Från och med den första juli måste man beställa FPA-taxi via skilda beställningscentraler för att vara berättigad till ersättning.

Enligt Anne Hauta som är planerare vid FPA:s förmånstjänster har de allra flesta beställningarna kunnat utföras trots problem.

Å företagets vägnar vill jag be om ursäkt av kunderna som blivit utan taxi― Ilkka Kivisilta, vd för Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy

- I Nyland handlade problemen mest om att det blev långa telefonköer då folk skulle beställa taxi. På vissa områden i landet har taxibilarna haft svårigheter med att få taxametrarna uppdaterade, säger Anne Hauta.

Varje landskap har alltså en egen beställlningscentral och ett eget beställningsnummer kunderna ska ringa. Beställningscentralerna sköts inte av FPA, utan av privata serviceproducenter.

Ilkka Kivisilta är vd för Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy som sköter beställningscentralen i Nyland, dit också Östra Nyland hör.

Enligt Kivisilta har några FPA-skjutsar i Östra Nyland inhiberats på grund av att man inte hittat någon taxi som kunde köra kunden.

- Å företagets vägnar vill jag be om ursäkt av kunderna som blivit utan taxi. Vi jobbar på att förbättra tillgången på bilar, säger Kivisilta.

Enligt Kivisilta går beställningen ut till den bil som finns närmast kunden, och i regel finns det alltid en taxi som kan ta emot den.

- Men på små och avlägsna orter kan det förstås vara svårare, säger Kivisilta.

Åtgärder

Emellanåt har det varit telefonkö också till beställningscentralen i Nyland.

Anne Hauta från FPA tror att köerna beror delvis på att servicenumren via vilka man beställer taxi blev gratis i och med det nya systemet.

- Jag tror att många väntade till måndagen den 2 juli med att beställa taxi för den veckan, säger Hauta.

En delorsak till att beställningscentralernas telefonlinjer snabbt kan bli fulla är att ett enskilt samtal kan ta ganska länge, särskilt om kunden beställer flera resor på en gång.

En hand håller i en vit telefonlur.
En hand håller i en vit telefonlur. Bild: All Over Press/Ismo Pekkarinen telefoner,Telefon,Luuri,Publika telefonnätet

Kunden måste svara på olika frågor om varje resa hen beställer, till exempel om kunden har med sig en följeslagare och om vilka hjälpmedel kunden använder.

Ibland vet kunden inte svaren på de här frågorna då hen ringer, utan måste kolla upp det under samtalets gång.

I slutet av artikeln hittar du mer information om hur du gör för att beställa FPA-taxi.

Hauta berättar att beställningscentralerna på vissa orter har gjort avtal med många trafikanter för att få mer taxibilar i systemet, och man har kallat in fler personer för att sköta telefonbeställningarna.

Så har man gjort också i Nyland, säger Kivisilta.

Enligt Hauta har situationen lugnat ner sig. Kivisilta säger ändå att man i Nyland ännu har problem med att få taxametrarna uppdaterade. Det gäller ändå inte Östnyland.

Prissättningen inte boven

Enligt ett tips från en radiolyssnare skulle det vara dyrt för taxiförare att gå med i det förnyade beställningssystemet, varför vissa förare inte vill göra det.

Från taxicentralerna i regionen vill man inte uttala sig om saken, utan ber Yle Östnyland att kontakta Ilkka Kivisilta istället.

Enligt Kivisilta har de uteblivna taxiskjutsarna inte berott på prissättningen.

- Efter att den nya taxilagen kom i bruk måste hela branschen vänja sig vid att priserna är annorlunda. Vi har inte längre taxan som trygghet, säger Kivisilta.

Taxichaufför.
Arkivbild. Taxichaufför. Bild: Yle/ Petri Lassheikki taxi,taxichaufförer,taxiförare,taxichaufför

Tidigare bestämdes taxorna årligen av statsrådet, men efter att den nya taxilagen togs i bruk är prissättningen fri.

Konkurrens

Innan juli då ändringen togs i bruk konkurrensutsatte FPA valet av serviceproducenter för beställningscentralerna i hela landet.

- Tävlingen om att få bli serviceproducent var hårdast i Nyland. Konkurrensutsättningen fokuserade helt på kostnaderna, säger Kivisilta.

FPA har räknat med en inbesparning på 10 procent i hela landet.

Det syns sedan i taxorna som serviceproducenten betalar chaufförerna.

Vi har inte längre taxan som trygghet― Ilkka Kivisilta, vd för Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy

FPA har använt beställningscentraler i några år, men tidigare var det möjligt att också beställa taxi på andra sätt och senare få en del av kostnaderna tillbaka. Det går inte längre.

Ny taxilag

De nya beställningscentralerna togs alltså i bruk samtidigt som den nya taxilagen blev gällande.

Avregleringen av taxiservicen har gjort också andra förändringar möjliga, såsom att chauffören nu får sätta på taxametern först då kunden är i bilen.

Chauffören får inte längre betalt för tiden som används för att hjälpa kunden in i bilen. Det kan ta en stund och kräva specialutrustning, till exempel om kunden sitter i rullstol och bor i ett höghus utan hiss.

taxibil med rolig registerskylt
Arkivbild. taxibil med rolig registerskylt Bild: YLE/Stefan Härus taxiiiiiiii

Tidigare var taxibilarna knutna till vissa verksamhetsområden och stationsplatser.

Då fick chauffören sätta på taxametern så fort hen åkte ut från sitt verksamhetsområde redan då hen var på väg för att hämta upp en kund.

Efter att den nya taxilagen avskaffade verksamhetsområden och stationsplatser så gäller det här inte längre.

För kunden är det förstås bra att behöva betala endast för den tiden man spenderar i bilen.

För taxiföretagaren kan det ändå vara direkt kostsamt att hämta upp en person som befinner sig långt ifrån om sträckan som kunden ska köras är kort.

Enligt FPA finns det ändå tillräckligt med taxibilar som kör FPA-skjutsar i Nyland.

Så här beställer du FPA-taxi:

  • Om du bor i landskapet Nyland (dit också Östnyland hör) ska du ringa antingen servicenumret 0800 96 140 för att få service på svenska, eller servicenumret 0800 96 130 för att få service på finska.
  • Beställ resan senast före klockan 14 dagen innan du har mottagningstid. Beställ resan på det regionala numret också om du behöver taxi akut eller om du har glömt att beställa taxi dagen innan.
  • På samma gång du ringer kan du beställa alla de resor som du vet om för två veckor framåt.
  • Väl i taxibilen ska du visa upp dit FPA-kort för chauffören. Du betalar självrisken på 25 euro redan i bilen, om du inte redan tidigare hunnit åka så mycket taxi att du betalat 300 euro, som är årssjälvrisken.

Närmare uppgifter hittar du här på Folkpensionsanstaltens sidor.

Här finns en broschyr som du kan skriva ut och ha till hands då du beställer taxi.

10.7.2018 kl. 11:04: De ställen i texten där formuleringen "FPA:s beställningscentral" eller något liknande har använts ändrades till "beställningscentralerna som förmedlar FPA-subventionerade taxiresor" eller bara "beställningscentralerna". Det här för att det inte ska bli oklart att beställningscentralerna inte tillhör FPA.

I meningen "Innan juli då ändringen togs i bruk konkurrensutsatte FPA valet av serviceproducenter för beställningscentralerna i hela landet" togs slutet " för att kunna välja de serviceproducenter som kostar minst" bort, eftersom det gav en orättvis bild av vilka FPA:s kriterier var.

Läs också