Hoppa till huvudinnehåll

Influencers – vad är de, varför är de viktiga för företag och varför är det en riskfylld karriärväg?

En hand håller i en smarttelefon.
En influencer är en person som är aktiv i sociala medier och har följare. De kan till exempel hålla till på Facebook, Twitter eller Instagram. Gemensamt för dem är att de inspirerar andra (arkivbild). En hand håller i en smarttelefon. Bild: Panithan Fakseemuang / Mostphotos media,Instagram,Twitter,smarttelefoner,internet,iPhone,Facebook,Google Inc.,Digital,sociala medier,Tumblr,Marketing

Sociala medier har blivit en allt viktigare del av företagens marknadsföring. Samtidigt kräver en lyckad social mediemarknadsföring både eftertanke, tid och resurser. Influencers betydelse för den här typen av marknadsföring har ökat men att satsa på en karriär som influencer är ändå mycket riskfyllt.

Det har blivit allt vanligare att tala om influencers. Vad innebär det då att vara en influencer?

– En influencer är en person som är aktiv i sociala medier och har följare. De kan hålla till på många olika kanaler, till exempel Instagram, Facebook och Youtube. Gemensamt för influencers är att de inspirerar andra, säger Johanna Tidström som är vd och medgrundare för företaget Somessa.com.

Somessa.com är ett företag som kopplar ihop influencers med olika företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster genom just influencers.

Idag är trenden inom influencermarknadsföring att samarbeta med mindre influencers eftersom de kan uppfattas som mera trovärdiga marknadsförare av en produkt. De är ofta närmare sina följare och når därför bättre ut till konsumenterna.― Johanna Tidström, vd och medgrundare för företaget Somessa.com.

Enligt Tidström behöver du inte nödvändigtvis ha massvis med följare och få intäkter genom dina sociala kanaler för att vara en influencer.

– Vem som helst kan egentligen vara en influencer. Det finns faktiskt många människor som kanske inte ens inser att de skulle kunna vara influencers.

Tidström kategoriserar influencers i tre olika grupper: mikro-, medium- och makroinfluencers. Mikroinfluencers ser sina sociala kanaler främst som en hobby medan makroinfluencers kan jobba med sina kanaler på heltid.

– Det vanligaste är att ha det som en hobby. Det finns inte många i Finland som jobbar som influencer på heltid. De som gör det fungerar i praktiken som en liten marknadsföringsbyrå själva.

"Mikroinfluencers intressanta för företag"

Just mikroinfluencers, menar Tidström, har blivit allt mer intressanta för företag.

– Idag är trenden inom influencermarknadsföring att samarbeta med mindre influencers eftersom de kan uppfattas som mera trovärdiga marknadsförare av en produkt. De är ofta närmare sina följare och når därför bättre ut till konsumenterna.

Att satsa en del av sin marknadsföringsbudget på influencers har enligt Tidström också blivit allt vanligare.

– När Facebook ändrade sina algoritmer i början av året fick företag mycket mindre synlighet på sina sociala kanaler. Då insåg man vikten av att nå ut till konsumenter genom influencers.

Istället för att dela upp sin marknadsföringsbudget på endast traditionella medier och företagets egna sociala medier, menar Tidström, har man i många företag nu börjat satsa en del av den sociala mediebudgeten på influencers.

Val av kanal, ständig aktivitet samt koll på orsak och verkan

Peter Björk, som är professor i marknadsföring vid Svenska Handelshögskolan i Vasa, menar också att sociala medier har ändrat företagens marknadsföringsstrategi.

– Företag måste nu allt kraftigare satsa på social mediemarknadsföring, säger Björk.

Han pekar också på tre saker som företagsledare bör tänka på när de använder sig av den här nya marknadsföringskanalen.

– För det första bör de noggrant fundera över vilka sociala kanaler de använder sig av.

Beroende på företagets målsättning och målgrupp, måste man inom företagsledningen vara väldigt noga med vilken kanal man väljer att använda.

– Det är viktigt att vara medveten om att det som fungerar i en social kanal inte nödvändigtvis fungerar i en annan.

För det andra bör företagsledare också komma ihåg att social mediemarknadsföring inte alls är lätt.

Det är snabba flöden, snabb orsak och verkan. Det ger möjligheter men också utmaningar.― Peter Björk, professor i marknadsföring vid Svenska Handelshögskolan i Vasa.

Företag måste konstant vara mycket aktiva för att ha framgång på det sociala mediefältet och det här, menar Björk, är något som ofta glöms bort.

– Trots att initialkostnaderna är låga, det är enkelt att komma upp och komma igång, så kräver det både tid och resurser av företagen och företagsledarna.

Björk anser slutligen att företagsledare borde ha bättre koll på orsak och verkan.

– De nya instrumenten som finns till förfogande idag ger en massa data och det som vi också har märkt i vår forskning är att företagen inte alltid har full koll på vilken effekt olika åtgärder har.

Det här, menar Björk, har företag stor anledning att noggrannare följa med. Har någon åtgärd en negativ effekt är det viktigt att snabbt ändra på strategin.

– Det är snabba flöden, snabb orsak och verkan. Det ger möjligheter men också utmaningar.

Enligt Björk handlar det för tillfället mycket om försök och misstag.

– Man gör något och ser vad som händer. Blir det bra fortsätter man med det. Blir det dåligt gäller det att snabbt ändra om.

Hur jobbar en influencer?

Vad går influencerarbetet då i praktiken ut på?

Influencern Sandra Holmäng i Vasa berättar att hennes arbete främst kretsar kring bloggen.

– Bloggen är min huvudjobbpunkt. Förutom den är jag också aktiv på Instagram och Youtube och för ett halvt år sedan startade jag dessutom en podd tillsammans med en vän, säger Holmäng.

Vid sidan om influencerarbetet jobbar Holmäng med stilkonsulteringsföretaget Voga Styling som hon själv har varit med och grundat tillsammans med två andra.

Utöver det jobbar hon också i en klädaffär åtta timmar i veckan.

Klädaffärsjobbet har Holmäng främst för att få en någorlunda säker inkomst. Influencerinkomsterna kan nämligen variera mycket från månad till månad.

– Du kan aldrig med säkerhet veta hur många bloggsamarbeten du kommer att få under följande månad.

Influencern Sandra Holmäng som sitter på soffan hemma i hennes vardagsrum.
Influencern Sandra Holmäng. Influencern Sandra Holmäng som sitter på soffan hemma i hennes vardagsrum. Influencer

I framtiden hoppas Holmäng ändå kunna klara sig på influenceryrket och det egna stilkonsulteringsföretaget.

– Målet är att i framtiden enbart kunna jobba med mina sociala kanaler och Voga Styling.

Arbetsdagarna som influencer, menar Holmäng, kan skilja sig åt en hel del.

– Jobbet handlar om att skapa material till mina kanaler. Vad jag ska publicera vilken dag planerar jag oftast för en vecka i taget.

Processen som äger rum innan materialet publiceras handlar först om att fota eller filma. Efter det sker jobbet vid datorn. Du redigerar bilder, klipper videor och skriver texter.

I publiceringsstadiet är det också viktigt att satsa på sökoptimeringen, det vill säga vilka taggar det lönar sig att använda för att blogginlägget, bilden eller videon ska hittas i olika sökresultat.

Jobbet handlar om att skapa material till mina kanaler. Vad jag ska publicera vilken dag planerar jag oftast för en vecka i taget.― Sandra Holmäng, influencer.

Holmängs material handlar främst om mode, stil och kläder men i princip, menar hon, kan inläggen handla om vad som helst.

Holmäng har svårt att bedöma hur mycket tid hon sist och slutligen sätter ner på influenceryrket.

– Det är så mycket jag gör utav bara farten och av rent intresse. Jag tänker inte på tiden på samma sätt som när jag går till ett vanligt jobb. Influencerarbetet sker kontinuerligt samtidigt som jag gör annat.

Till exempel ett Youtubeklipp kan, enligt Holmäng, ta en hel arbetsdag.

– Åtta till tio timmar brukar det allt som allt ta.

Ett blogginlägg tar inte lika länge att producera men tiden varierar ändå stort från inlägg till inlägg. Du får räkna med tre till fem timmar per inlägg, uppskattar Holmäng.

Hur tjänar man då pengar på ett yrke som det här?

– Det jag tjänar mest pengar på är samarbeten. Antingen kontaktar jag ett företag eller så kontaktar företaget mig. Vi kommer överens om innehållet och vad jag får i betalt för att publicera det.

Det jag tjänar mest pengar på är samarbeten. Antingen kontaktar jag ett företag eller så kontaktar företaget mig. Vi kommer överens om innehållet och vad jag får i betalt för att publicera det.― Sandra Holmäng, influencer.

Efter att ha kommit överens om formaliteterna producerar Holmäng material på samma sätt som andra inlägg.

När inlägget är publicerat skickar hon en faktura till företaget, varefter den överenskomna summan betalas in på Holmängs konto.

Holmäng framhåller ändå att alla samarbeten går hand i hand med hennes egna varumärke.

– Jag samarbetar endast med företag som jag själv litar på och kan stå för.

Förutom samarbeten, berättar Holmäng, kan man som influencer också tjäna pengar på annonser.

– Det handlar ändå inte om några stora pengar utan en liten slant nu som då. För att få bra betalt via annonser krävs det att du har jättestora följarskaror.

"Riskfyllt att satsa på en karriär som influencer"

Alf Rehn, som är professor i innovation, design och management vid Södra Danmarks universitet, påpekar ändå att det är mycket riskfyllt att satsa på en karriär som influencer.

– Det är ganska intressant att observera att vi faktiskt kan tala om ett influenceryrke idag. När vi gör det måste vi också observera att det är något som har växt fram oerhört snabbt. Som alltid när något växer fram så här snabbt finns det lite av en vilda västern attityd till det hela, berättar Rehn.

Han menar också att influencermarknaden ser mycket annorlunda ut idag än vad den gjorde tidigare.

De första som började med influencermarknadsföring lyckades framför allt eftersom det inte fanns någon konkurrens. Det här har förändrats väldigt mycket idag.― Alf Rehn, professor i innovatin, design och management vid Södra Danmarks universitet.

– De första som började med influencermarknadsföring lyckades framför allt eftersom det inte fanns någon konkurrens. Det här har förändrats väldigt mycket idag.

De influencers som faktiskt klarar sig är enligt Rehn ofta oerhört professionella och har investerat rejält i sin verksamhet. Alternativt är de, menar han, kändisar som alltid har klarat sig.

Att lyckas i det här yrket är alltså långt ifrån enkelt.

– För att lyckas som influencer krävs det att du är beredd att satsa oerhört mycket pengar och tid, att du redan är känd, att du är en erkänd storhet på ditt område eller att du gifter dig med en Kardashian.

För att lyckas som influencer krävs det att du är beredd att satsa oerhört mycket pengar och tid, att du redan är känd, att du är en erkänd storhet på ditt område eller att du gifter dig med en Kardashian.― Alf Rehn, professor i innovatin, design och management vid Södra Danmarks universitet.

Trots att du satsar mycket pengar och tid, menar Rehn, är det ändå inte säkert att du lyckas.

– Du bör vara väl medveten om att det är en riskfylld satsning. Oavsett hur bra du än skulle vara så är det inte sagt att du lyckas.

Det finns oerhört många som tävlar om en oerhört begränsad marknad.― Alf Rehn, professor i innovatin, design och management vid Södra Danmarks universitet.

Rehn förutspår dessutom att allt mer av de pengar som idag går till influencermarknadsföring kommer att hamna i fickorna på superstjärnor eller extremt väl nischade personer.

De här personerna har, poängterar han, antagligen redan byggt upp sin nisch.

– Det finns oerhört många som tävlar om en oerhört begränsad marknad, sammanfattar Rehn.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle