Hoppa till huvudinnehåll

Det varma vädret påverkar inte bara vad vi konsumerar utan också hur vi fattar våra konsumtionsbeslut – "genom våra köpval vill vi upprätthålla känslan av lycka och välbehag"

Vänner dricker kaffe ute på terrass.
Vänner dricker kaffe ute på terrass. Bild: Yle/ Frida Lönnroos vänner

När vädret blir bättre upplever vi en känsla av lycka och välbehag. För att upprätta den här känslan väljer vi undermedvetet att konsumera mera. Det här leder till högre konsumtionsnivåer under sommaren.

När det är sommar och varmt ute tenderar våra liv som bekant att se annorlunda ut än under resten av året. Vi underhåller oss med utomhusaktiviteter och spenderar mera tid ute vid havet, på uteserveringar eller med en glasstrut i handen.

Det här påverkar självklart vad det är vi konsumerar men faktum är att det också påverkar hur vi fattar våra konsumentbeslut.

– Beroende på vår ekonomiska situation påverkar vädret ganska starkt vårt konsumentbeteende, intygar Carolina Stubb som är forskare inom konsumentbeteende vid Åbo Akademi.

Det här, menar Stubb, beror främst på att vädret påverkar vårt humör och våra känslor, vilket i sin tur driver våra köpbeslut och avgör hur mycket vi är villiga att betala för produkter.

– Det finns forskning där man har jämfört shoppingvanor och köpbeteende när det är bra respektive dåligt väder. Där ser man att människor generellt sett spenderar mera och också är villiga att betala mera per produkt när det är fint väder.

Herrkläder i klädaffar
Herrkläder i klädaffar Bild: Mostphotos kläder,handel,konsumtion,shopping,Herrkläder

Stubb säger att det här har att göra med att vi människor upplever en känsla av välbehag och lycka när det är soligt och varmt.

– Undermedvetet vill vi upprätthålla den här känslan av eufori genom vår konsumtion.

Den ökade konsumtionen håller inte i sig under långa värmeböljor

Enligt Stubb är det dock skillnad på om vädret precis har blivit bättre eller om det har pågått en värmebölja i flera veckor.

– Värmeböljor gör människor trötta. Man orkar inte fatta beslut och vissa köpbeslut kräver mera övervägande val.

Stubb menar att en konsumtionsökning vanligtvis äger rum när vädret ändrar.

– När det har varit varmt ett tag vänjer vi oss vid det. Känslan av lycka kanske minskar lite samtidigt som konsumtionen igen avtar.

För detaljhandeln, säger Stubb, går det inte lika bra under varma perioder.

– Till exempel kläder, inredning och elektronik konsumeras mindre när det är varmt väder. Dagligvaruhandeln och tjänster som har att göra med utomhusaktiviteter ökar däremot när vädret är fint.

Restaurangbesök och engångsprodukter

Det vi konsumerar mest under varma tider är givetvis säsongsbetonade produkter, till exempel glass och läsk.

– Restaurangbranschen går det också mycket bra för när det är fina somrar.

Olika engångsprodukter, menar Stubb, konsumerar vi också betydligt mer under sommaren.

Engångsgrill
Engångsgrill Bild: Yle/Roger Källman engångsgrill

– Människor spenderar mera tid på sina sommarstugor. Där lever vi lite mera primitivt. Vi använder till exempel engångskärl och engångsgrillar, vilket ju har en ganska stor belasting på miljön.

Bra ur en ekonomisk synvinkel men sämre för miljön

Sommarens ökade konsumtion, menar Stubb, bidrar givetvis till ekonomisk välfärd. Samtidigt har konsumtionen en negativ inverkan på miljön.

– Vi använder mera slit-och-släng-produkter, gör mera impulsköp och kanske inte sorterar soporna lika bra på sommarstugan som vi gör hemma.

Just impulsköp är enligt Stubb en fälla när det kommer till sommarkonsumtion.

– Våra hjärnor är lite på semester under sommaren. Det här kan leda till spontant och ogenomtänkt shoppande.

Det är viktigt, menar Stubb, att inte leva över sina tillgångar bara för att det är sommar och fint väder.

– Livet fortsätter även efter semestern.