Hoppa till huvudinnehåll

Dan och Tino räddar världen* – så här gick äventyret

Logo för äventyret. Dans och Tinos ansikten utklippta. Mellan dem texten "Dan och Tino räddar världen.
Eller räddade de trots allt världen? Logo för äventyret. Dans och Tinos ansikten utklippta. Mellan dem texten "Dan och Tino räddar världen. Resa,Dan & Tino räddar världen

Hur billigt kan man resa utomlands? Challenge accepted, tänkte Dan och Tino, som såg en betald semester framför sig. Men sedan kom chocken: Det ska vara ett miljövänligt äventyr också. Tillbaka på ruta noll fick de tänka om, och bestämde sig för att korsa Finska viken i en båt som Tino kallar för en "tvålkopp".

Utmaningen var att resa utomlands så billigt och miljövänligt som möjligt, och det lyckades Dan och Tino med superbra. Åtminstone om du frågar dem själva.

430 kilometer på fem dagar i både segelbåt och på cykelsadeln är receptet på en världsräddarsemester. I artikeln hittar du videosnuttar från alla fem resedagarna.

Scrolla längre ner i artikeln för Dans och Tinos kommentarer och lite uträkningar kring miljöaspekten.

Dag 1:

Måndag. Äventyret startar ungefär exakt klockan 08:22 från Tjärholmen i Helsingfors. Vinden är extremt svag och solen gassar. Men efter några timmar på havet börjar det gå vågor och Tinos mående sjunker tillfälligt. Hamnen i Gamla stan i Tallinn nås klockan 19:05 och seglatsen är en succé.

Dag 2:

Tisdag. Andra dagen inleds med en utmaning: Ta er till Dirhami [ungefär 93 kilometer västerut], men ni får inte segla vidare. Där finns en man som äger en kiosk och pratar svenska: Hitta honom!

Eftersom äventyret ska vara koldioxidfritt så finns det bara ett val: Att hyra cyklar. Dan och Tino hade tur och råkade få elcyklar, som underlättade resan, men trots tappra försök nåddes inte Dirhami på tisdagen, utan det blev en natt i Nõva.

Dag 3:

Onsdag. Efter lite morgongröt och en ordentlig nattvila fortsätter resan mot Dirhami. På publikens uppmaning cyklar Dan och Tino genom skogen, som var den kortaste vägen. Mot alla odds hittar de också den svenskatalande kioskägande mannen. Se mera med Slava i videon nedanför.

Efter succén med resan till Dirhami är humöret på topp men resan är lång. 104 kilometer till Tallinn och 7 timmar innan cykeluthyrningsföretaget stänger. Behöver vi säga att det var en omöjlig ekvation?

Dag 4:

Torsdag. Hemåt. Det utlovas åskväder till fredagen så utan att fråga producent-Björn fattar Dan och Tino beslutet att segla hemåt. Det blåser svag nordostlig vind vilket för pojkarna till Porkala. För motorn får de inte starta [det gjorde de ändå]. Det är ju trots allt ett ekoäventyr.

Dag 5:

Fredag. Hemåt. På allvar. Bara timmar kvar innan världsräddarna når Helsingfors. Det blev ändå en längre seglats än väntat, för det var motvind. Men efter lite kryssande och hatträddande är världsräddarna ändå framme i Helsingfors på eftermiddagen.

Resultat: "Tungt, men det känns bra att rädda världen"

Det var tungt att rädda världen, det gick långsamt och tog länge, men känslan efteråt är onekligen bra.

Dan säger att han inte trodde att det skulle kännas som semester på grund av allt seglande och cyklande som dessutom skulle strömmas live.

– Men efter den här erfarenheten så är det sannolikt att en av fyra utlandsresor per år byts ut mot en hemester med vandring, cykling eller segling.

Tino är inne på samma linje.

– Jag vet ju egentligen att vi inte räddade världen på några dagar, men jag fick verkligen upp ögonen för ekologiskt resande. Däremot skulle jag inte rekommendera vårt tempo. Om du planerar en liknande semester, så cykla inte lika mycket som vi gjorde per dag. Och passa på att unna dig en vilodag nu och då, säger Tino.

Och om ens en person får upp ögonen för miljövänligt resande så säger Dan och Tino att de har lyckats med sitt mål.

Miljöaspekten då?

Totalt förbrukade segelbåtens utombordsmotor 8 liter bränsle under resan. En liter bensin genererar ungefär 2,4 kilogram koldioxid när det förbränns. De 8 liter som motorn förbrände skapade drygt 18 kilogram koldioxid.

Det är lite mer koldioxid än vad en personbil genererar på 100 kilometer. Dessutom står ju elcyklarna för ett litet koldioxidutläpp.

Trots det här motsvarar ändå fem dagars utomlandsresande i koldioxid ungefär en turretur-resa från Vasa till Jakobstad. Inte illa tycker vi.

Här kommer ännu en genomgång av reglerna som Dan och Tino var tvungna att följa på sin resa:

*Dan och Tino räddade mot alla förväntningar världen lite grann

Mer från programmet

Nyligen publicerat - X3M