Hoppa till huvudinnehåll

Kommentar: Champagnen var dyr och kall men de politiska utspelen ljumma i Björneborg – var det någon som noterade Suomiareena?

Magnus Swanljung byline på bild från Finlandsarenan
Magnus Swanljung byline på bild från Finlandsarenan SuomiAreena

För arrangörerna och partierna gäller det nu att fundera på varför någon ska orka besöka Björneborg eller följa diskussionerna under den bästa semesterveckan i juli, skriver Svenska Yles politiska reporter Magnus Swanljung efter en vecka på Suomiareena.

På ett av den ändlösa raden av mingel serverar man äkta champagne.

Kommunikationsbyrån som beställer in flaska efter flaska till restaurangpris har städslat personal som noggrant antecknar namnen på dem som anländer.

Gästlistan är övertygande. Vid fläktar och öppna fönster i den dallrande Björneborgshettan samtalar ministrar, partisekreterare och kommunikationschefer ivrigt om när de ska få åka härifrån.

Mikael Jungner kommer emot mig i blommig skjorta på en enhjuling.

Jag minns när det var status att vara på Suomiareena, det finländska försöket att skapa en politikervecka.

Nu är det status att vara så viktig att man har lov att åka härifrån redan efter halva veckan. Eller att helt stå över.

Idag inleds arenans sista dag. Jag försöker minnas ett enda beaktansvärt politiskt utspel.

Mikael Jungner kommer emot mig i blommig skjorta på en enhjuling. Jag överväger att fotografera honom, men inser att publiciteten kunde unnas någon annan, någon annanstans.

Partiledarna håller retoriskt slipade tal som ebbar ut där salutorget slutar.

I Helsingin Sanomat säger flera partisekreterare öppet att de nu överväger om det längre är lönt för partierna att vara här. Det kostar mera än det smakar, publiciteten är lika sval som intresset bland vanliga väljare. Intresseorganisationer klagar över att det är affärsintressen som styr agendan.

Partiledarna håller retoriskt slipade tal som ebbar ut där salutorget slutar. Talen televiseras inte.

Under sina partidagar ordnar partierna jippon där man gymnastiserar med käpp eller talar om lycka.

Vi gör våra inslag till radion och ringer runt till riksdagsledamöter för att boka intervjuer. Det är svårt att hitta sådana som är på plats.

Om politikerna inte kommer faller hela konceptet. Då är det ingen idé för intresseorganisationer, företag och myndigheter att komma heller. Då finns det ingen att lobba för.

Också om förebilden, den svenska politikerveckan i Almedalen, får allt mer kritik för att vara elitistisk och verklighetsfrånvänd finns det en avsevärd skillnad. Den dominerar fullständigt offentligheten i Sverige under tiden den pågår, den skapar en samhällsdiskussion som följs av medborgarna.

För Björneborg är sommarveckan med Suomiareena och Pori Jazz livsviktig. Hotellen och restaurangerna täljer guld. Pop up-hotell erbjuder sängar i kontorsrum för 300 euro natten. Ännu verkar det finnas många som snällt betalar.

För arrangörerna och partierna gäller det ändå att fundera på vad som i framtiden ska göra det värt att tillbringa den bästa semesterveckan i juli i ett gatlopp av mingel bland samma politiker och lobbare som träffas hela vintern lång.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes