Hoppa till huvudinnehåll

Lyxmärket Burberry bränner upp kläder för miljontals euro för att bevara märkets exklusivitet - miljöaktivisterna ursinniga

Burberry.
Klädmärket Burberry bränner upp kläder värda miljoner euro. Burberry. Burberry

Det kända brittiska modehuset Burberry brände förra året upp kläder vars värde uppgick till knappt 32 miljoner euro.
Kläderna såldes aldrig så företaget valde att bränna upp dem.

Det här blir klart i en årlig rapport som företaget publicerar. Miljöorganisationer och miljömedvetna kunder har reagerat på avslöjandet med ilska.

Bland de förstörda produkterna finns handväskor, kläder och parfymer.

Det här görs för att produkterna inte ska säljas billigt. Om vem som helst kunde sälja produkterna på rea skulle varumärket tappa värde, anser Burberry.

På fem år har Burberry bränt upp kläder vars köpvärde motsvarar drygt 100 miljoner euro.

"Bara en del av processen"

Burberry uppger att energin som bildas när produkterna bränns fångas in, vilket gör att processen blir miljövänlig.

- Vi har noggranna metoder i bruk för att minimera mängden varor vi producerar. När produkter måste förstöras, gör vi det på ett ansvarsfullt sätt. Vi söker hela tiden också nya sätt att minska på vårt avfall, uppger en talesperson för företaget.

Enligt företaget var förra året ett undantag eftersom de skrivit ett nytt avtal med det amerikanska företaget Coty. Eftersom Coty skulle stå för produktionen blev Burberry tvunget att göra sig av med gamla produkter för 11 miljoner euro, mestadels parfymer.

Under de senaste åren har Burberry kämpat för att göra sitt varumärke exklusivt igen.

På bilden en Burberry påse
På bilden en Burberry påse Burberry

- Det fanns en fas när förfalskare smällde Burberrymärket på allt de kunde, uppger modeföreläsaren Maria Malonetill BBC.

Enligt Malone är uppbränningen av kläder bara en del av processen.

- De gör så här så att marknaden inte ska fyllas med rabattprodukter. De vill inte att Burberrys produkter ska hamna hos människor som kan sälja dem vidare för lägre priser och få varumärket att tappa sitt värde, säger Malone.

Inte det enda företaget

Burberry är inte det enda företaget som sportar med att göra sig av med osålda produkter.

Bland annat den svenska klädjätten H&M har bränt upp tonvis med kläder trots att de i offentligheten förespråkat återanvändning.

Enligt danska TV2 skickade företaget 2013 i medeltal 12 ton kläder till Danmark för att brännas.

H&M har svarat på kritiken genom att uppge att det bara är bristfälliga och oanvändbara produkter som förstörs.

Miljöaktivister rasar över Burberrys förehavanden.

- Trots sina höga priser visar Burberry ingen respekt för sina egna produkter, det tunga arbetet och de naturresurser som används för att tillverka dem, säger Lu Yen på Greenpeace.

Enligt henne tyder de osålda kläderna på att företaget överproducerar.

- I stället för att producera mindre väljer företaget att bränna upp fullständigt användbara kläder och produkter.

I Finland säljs kläderna för rabattpriser

I Finland går man tillväga på ett annorlunda sätt. Utgångsläget är att man strävar till att sälja alla kläder, berättar Satumaija Mäki, expert på Finlands Textil och Mode för Yle.

- Kläderna kan till exempel säljas i outletbutiker eller på olika evenemang. Vissa klädtillverkare vill inte sälja sina produkter på rea men kunde välja att skänka dem till välgörenhet, säger Mäki.

Enligt Mäki finns det mycket utrymme för utveckling. I Finland funderar man konstant på nya sätt att återanvända osålda och förkastade produkter.

Källor: BBC, The Guardian, Yle Uutiset

Läs mera:

Jeansjackor på klädhängare i H&M.

H&M bränner upp tonvis med splitternya kläder varje år

Flera klädkedjor, bland annat den svenska klädjätten H&M, bränner upp tonvis med oanvända kläder varje år, avslöjar danska TV2:s granskande program Operation X. Det här samtidigt som H&M i flera år har tutat ut vikten av hållbarhet och återvinning.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes