Hoppa till huvudinnehåll

"Fri prissättning leder till förvirring bland kunder" – vilka är dina erfarenheter efter den nya taxilagen?

Taxibilar
Taxibilar Bild: Lehtikuva taxi,bilar,transport,trafik

För drygt tre veckor sedan trädde den nya taxilagen i kraft och luckrade därmed upp den tidigare hårt reglerade taxibranschen. Den fria prissättningen har lett till förvirring hos kunder om vad som gäller, berättar taxichaufförer.

Taru Autio-Kanto har en lång erfarenhet inom taxibranschen. Hon har kört taxi i huvudstadsregionen i snart 32 år.

Under de senaste veckorna har hon märkt att de nya reglerna gjort kunder oroliga.

- Kunderna tror att de nu måste förhandla om resans pris varenda gång de åker taxi. Men om bilen har en Taksi Helsinki skylt så har ingenting ändrats, säger hon.

Resan kan bli dyr

Sedan den första juli gäller den nya taxilagen som ger vem som helst möjlighet att söka om tillstånd från Trafi för att köra taxi och prissätta resan fritt.

Kai Andersson, ordförande på Taxiförbundet, betonar att det ännu är för tidigt att dra längre slutsatser om hur de friare reglerna påverkar taximarknaden.

- Det kommer ta mer än ett år innan det har stabiliserar sig. Det kan ta mellan 1–3 år före vi vet hur det har gått, säger han.

Andersson konstaterar ändå att de ändrade reglerna främst tagit sig i uttryck genom en ökad oro bland kunder.

- Kunderna har frågat mycket om priserna. De är bekymrade över hur det kommer vara i framtiden.

Andersson konstaterar att det har dykt upp några oseriösa aktörer på marknaden. Därför uppmanar han kunder att vara alerta och alltid se till att på förhand veta vad taxiresan kostar.

- De är inte många, men det finns en möjlighet för kunder att ta fel bil och betala mycket för resan.

Kai Andersson kör taxi.
Kai Andersson Kai Andersson kör taxi. Bild: Yle/Victoria Wirén porträtt,taxichaufförer,kai andersson

I och med den nya lagen behöver taxibilen inte längre ha en taxameter. Prisinformationen borde i stället nu finnas tillgänglig inne i taxin eller på bilfönstret. Men på Taxiförbundet anser man att kravet om taxameter borde återinföras då det skulle underlätta för både kunder och chaufförer.

Taksitolppa.
I huvudstadsregionen har man märkt av tävlingen på flygplatsen, säger Kai Andersson om den nya taxilagen Taksitolppa. Bild: Tiina Jutila / Yle taxi

Inte så många nya ännu

Autio-Kanto konstaterar det ännu inte synts till särskilt många nya bilar utan skyltar i huvudstadsregionen. Men hon tror att de kommer öka i takt med att fler får sina licenser beviljade.

Det tror också Anssi Hynynen som kör taxi i Åbo.

- Det har inte ännu skett några radikala förändringar men man har märkt att bilar från nya firmor dykt upp vid taxistolparna som letar efter kunder. Till exempel har man sett taxibilar från Pargas som kör
i Åbo och till och med en taxi från Kemi i Lappland som körde här under Ruisrock.

- Uppenbarligen tycker de att det finns större chanser att få kunder här. Eftersom taxichaufförernas lön är provisionsbaserad så handlar det om enkel matematik. Om man tror att man får fler kunder i Åbo lönar det sig kanske att köra där, säger han.

Några slutat, nya börjat

På Taxiförbundet har man också lagt märke till att det skett en mindre ökning i antalet chaufförer som valt att sluta köra taxi.

- Men det kanske inte beror så mycket på ändringen i lagen. Det har varit en bra tidpunkt att sluta när det är sommar och vissa har gått i pension.

Autio-Kanto berättar dock att många i hennes bekantskapskrets under det senaste året lämnat taxibranschen till följd av förändringarna.

- Jag känner många som beslutat att lägga handskarna på hyllan. Många har varit oroliga inför vad som komma skall eller inte orkat med de nya reglerna. Några har gått i pension medan andra helt bytt sysselsättning, säger hon.

Uber har gjort en återkomst

En av de som i samband med lagen gjort comeback på den finska taximarknaden är amerikanska företaget Uber.

Enligt Joel Järvinen, chef för Uber i Norden, har Uber-chaufförerna kört sedan den 4 juli. Han kan dock inte uppge hur många chaufförer som kör för tillfället.

- Det har funnits hundratals som varit intresserade av att köra med Uber. Några av dem har redan fått sina licenser medan andra ännu väntar på sina, säger Järvinen.

Uber kör än så länge endast i Helsingfors, Esbo och Vanda.

Joel Järvinen, landschef för Uber i Finland och Sverige
Joel Järvinen Joel Järvinen, landschef för Uber i Finland och Sverige Bild: Yle/Simon Karlsson Uber,joel järvinen

Järvinen konstaterar att de nya reglerna ger större flexibilitet och möjligheter för nya aktörer att etablera sig på marknaden, till exempel nämner han avskaffandet av kravet på taxameter.

- Genom vår app som förmedlar bilresan vet kunden på förhand vad resan kommer kosta. För varje resa får man ett kvitto som kan lämnas till exempel till Skatteverket, så det finns inte ett behov för en traditionell taxameter, säger Järvinen.

Färre bilar på glesbygden i framtiden

Enligt Andersson på Taxiförbundet är en sannolik utveckling att taxibilarna med tiden kommer koncentreras till städerna. Det visar erfarenheter från andra länder som gått igenom liknande avregleringar.

- På glesbygden kommer det finnas problem med att få bilar, speciellt under tiden då efterfrågan är liten till exempel under nattetid.

Autio-Kantio har å andra sidan redan märkt av att det blivit brist på bilar på vissa håll i huvudstadsregionen då allt fler taxichaufförer vill köra i centrum.

- Nu kör Vandataxina mer i Helsingfors. Kunder har berättat att det är jättesvårt att få tag i taxin i Dickursby, speciellt under kvällarna.

Avslutningsvis konstaterar Andersson att han gillade den gamla lagen mer.

- Den var bättre för de kunder som bor i glesbygden. De var mer jämställda då. Men jag klagar inte på den nya lagen nu när den är fastställd.

Vilka är dina erfarenheter av att åka taxi? Kommentera här nedanför eller mejla mig på jenna.emto@yle.fi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes