Hoppa till huvudinnehåll

Handelsbankens kund fick rejäl chock: Litet inköp ledde till en 100 000 euros faktura i nätbanken

Handelsbankenin logo.
Handelsbankenin logo. Bild: Yle, Jyrki Ojala Handelsbanken,bank,logotyper

Så många som 3 000 av Handelsbankens kunder kan förra veckan ha fått en felaktig faktura. Det handlar om ett systemfel, meddelar banken.

En räkning från Handelsbanken höll på att ge en kvinna från Björneborg hjärtklappningar. Ett kortinköp på några hundra euro hade på fakturan stigit till en summa på 100 443 euro.

Kvinnan berättar till Yle att hon genast tog kontakt med banken för att reda ut saken. Det kom snabbt fram att det handlade om en bredare miss i faktureringen.

Resultat av ett systemfel

Felet bekräftas av försäljningschefen vid Handelsbanken Finans, Joonas Ryynänen. Enligt Ryynänen har 2 000 – 3 000 kunder fått en felaktig faktura.

– Ett fel har uppstått i den elektroniska faktureringen så att fakturor som skickats ut i början av förra veckan fått för stora summor. En del av kunderna som fått fakturorna skulle inte överhuvudtaget faktureras.

Ryynänen säger att felet nu är åtgärdat och att nya, rättade fakturor skickats ut till kunderna. Kvinnan som kontaktat Yle berättar emellertid att hon ännu inte fått någon korrigerad faktura.

Bara att slänga

Enligt Handelsbanken kan kunderna som fått felaktiga fakturor slänga dem.

– Liknande problem har jag aldrig tidigare stött på. Vi har fått tiotals förfrågningar angående fakturorna och vi beklagar verkligen situationen, säger försäljningschef Ryynänen.