Hoppa till huvudinnehåll

Hemvårdsklienter i Borgå kan inte använda trygghetstelefonen på grund av tekniska problem

Vårdare håller äldres hand.
Vårdare håller äldres hand. hemvård,vård,hemvårdare,senior,äldreomsorg

På grund av tekniska problem kan hemvårdens klienter inte använda trygghetstelefonen just nu. Trygghetstelefonen har varit ur bruk sedan lördagen.

Under veckoslutet har man jobbat med att fixa de tekniska problemen med trygghetstelefonen.

Vid åttatiden på måndagsmorgonen hade hemvårdsledare Sanna Nykänen ännu inte fått någon information om att problemen skulle ha åtgärdats.

- Vi har lyckats nå alla kunder för att försäkra oss om att allt är bra och meddelat dem om att trygghetstelefonen är ur bruk. Dessutom har vi ökat på mängden hemvårdsbesök enligt behov, säger Nykänen åt Yle Östnyland.

Ring 112 i nödfall

I Borgå finns 133 klienter som har trygghetstelefon. Största delen av dem har också regelbundna besök av hemservicen.

I nödfall ska klienterna ringa 112 så länge trygghetstelefonen är ur bruk. För mer information kan klienter och deras anhöriga ringa det egna hemvårdsdistriktets journummer.

Borgå stad meddelar när felet är åtgärdat och trygghetstelefonen fungerar igen.