Hoppa till huvudinnehåll

Hyresgäster hos A-bostäder missnöjda med långsam service och dålig kommunikation: "Inget har fungerat"

Kvinna sitter på huk och tittar in i kameran.
Ida-Katarina Ekblom är besviken på A-bostäder. Kvinna sitter på huk och tittar in i kameran. Bild: Yle/Mira Bäck porträtt,Ida-Katarina Ekblom

Flera hyresgäster hos A-bostäder upplever att Borgåbolaget behandlar dem dåligt. En av dem är Ida-Katarina Ekblom som tog kontakt med Yle Östnyland. Enligt A-bostäders vd Mika Vuori finns ändå inga problem.

Familjen Ekblom bor i en radhuslägenhet i Lövhammars i Borgå. Lägenheten som familjen hyr av A-bostäder i ett rödmålat trähus ser vid första anblicken hemtrevlig ut, med en egen liten bakgård.

När Ida-Katarina Ekblom visar Yle Östnylands reporter runt pekar hon ut små och större brister på flera ställen i lägenheten.

- Nästan allt är ännu ogjort. Här hänger skåpdörrar, och i går lossnade en väggkontakt från väggen bara genom att min son drog ur stickkontakten, säger Ekblom.

Sneda dörrar, saknade hyllor

Dörren på ett köksskåp hänger bara på ett gångjärn, och en låda går inte fast.

En annan kökslåda saknar plastlister som borde vara fästa runt med kanterna. Det ena köksfönstret saknar metallmekanismen som gör så man kan vädra utan att fönstret slås upp.

I hallen finns ett stort skåp där flera dörrar hänger på sned eftersom gångjärnen har lossnat.

Skåpdörr i köket hänger snett.
En skåpdörr i köket hänger snett då man öppnar den. Skåpdörr i köket hänger snett. Bild: Yle/Mira Bäck skåp,kök,Ida-Katarina Ekblom

Vi går upp till övre våningen där duschen och bastun finns.

Handtaget till bastudörren är löst och man har stoppat det med papper för att det ska sitta kvar. Ekblom rör till en liten plåtbit högst upp på duschställningen och den faller ner på golvet.

Från tvättrummet går vi vidare in i familjens ettåriga barns rum. Där finns ett stort klädskåp som vid första anblicken ser helt vanligt ut.

När Ekblom öppnar skåpdörren lossnar gångjärnen så att den sitter fast endast i det mittersta gångjärnet av tre möjliga.

Dörrhandtag i bastu.
Dörrhandtaget i bastun. Dörrhandtag i bastu. Bild: Yle/Mira Bäck Bastu,Ida-Katarina Ekblom

Några hyllor har också lossnat och saknas i skåpet, men mer oroar sig Ekblom över att dörren ska lossna och falla på ettåringen.

När hon stänger skåpet drar hon därför fram en hylla framför det så minstingen inte kommer åt att öppna det.

På andra sidan hallen i övre våningen ligger de äldre barnens rum. Deras klädskåp saknar också några hyllor, och Ekblom visar eluttaget som är löst.

Ingen livsfara

Familjen flyttade in för en månad sedan. Enligt Ekblom har hon för tre veckor sedan meddelat A-bostäder om allt som behöver fixas, förutom om eluttaget som nyss gick sönder.

- Disponenten skrev att det inte är någon livsfara, de kommer när de hinner. Men nog skulle man ju tro att det skulle fixas när skåpdörrar hänger i en ettårings rum.

Då Ekblom skrivit om sina problem med A-bostäder på sociala medier svarade flera personer att de också haft liknande problem.

En stickkontakt som har lossnat.
Eluttaget har lossnat dagen innan. En stickkontakt som har lossnat. Bild: Yle/Mira Bäck Stickkontakt,Ida-Katarina Ekblom

En annan person som Yle Östnyland talar med upplever liksom Ekblom att A-bostäder sköter saker alltför långsamt och att kommunikationen inte fungerar.

Personen bor i ett av A-bostäders hyreshus på andra sidan Borgå. Hen undrar om A-bostäder har för få anställda för att de ska hinna få allt gjort.

Ida-Katarina Ekblom nämner en kommentar hon fått på sociala medier om att det bara är att fixa hyllor och dörrar själv om man inte orkar vänta.

- Men om man betalar hyra så hör det till att saker och ting sköts. Vi ska inte behöva göra det på egen bekostnad. Det är en annan sak om man har egen bostad, säger Ekblom.

Avtal är avtal

Före familjen Ekblom flyttade hit bodde de i en annan av A-bostädernas lägenheter.

- Vi misstänkte att det fanns mögel i bostaden, men vi blev inte tagna på allvar. Nu när vi flyttade bort fick jag en räkning på 60 euro för att ha tappat bort två hemnycklar trots att jag aldrig fick dem, säger Ekblom.

Kvinna håller i skåpdörr som hänger på sned.
Ida-Katarina Ekblom är rädd för att skåpdörren i ettåringens rum ska lossna helt och falla på någon. Dörren sitter fast bara i sitt mittersta gångjärn. Kvinna håller i skåpdörr som hänger på sned. Bild: Yle/Mira Bäck skåp,Ida-Katarina Ekblom

Hon förklarar att hon skrivit under ett avtal där det står att hon fått fem hemnycklar men att hon förstått det fel.

- Jag fick tre hemnycklar, en universalnyckel och en nyckel till bilstolpen. Jag trodde att femman hänvisade till det totala antalet nycklar jag fått. Jag fick heller ingen kopia på avtalet.

Ekblom säger att hon förstår att ett avtal är ett avtal, men hon hade hoppats på att situationen skulle gå att lösa när hon förklarade läget.

Flyttrumba

Disponenterna brukar svara på Ekbloms meddelanden, men hon säger att kommunikationen mellan dem verkar fungera dåligt.

- En vecka innan vi skulle flytta in här fick vi veta att man misstänkte en vattenskada i köket, och den skulle undersökas och åtgärdas.

Ekblom är glad över att vattenskadan upptäcktes innan familjen flyttade in, men den ställde ändå till med problem.

- Då jag frågade hur länge reparationerna skulle ta blev svaret att det kunde röra sig om en månad. När jag undrade vad vi då skulle göra frågade biträdet om vi klarar oss utan kök så länge. Inte går det ju med tre barn!

Insidan av ett klädskåp. Till vänster står två hyllskivor lutade mot insidan av skåpet. De borde vara fästa på höger sida i skåpet där en hög med kläder istället ligger på skåpbottnen.
Insidan av klädskåpet i de äldre barnens rum. Hyllskivorna till vänster borde vara fästa på högra sidan av skåpet. Insidan av ett klädskåp. Till vänster står två hyllskivor lutade mot insidan av skåpet. De borde vara fästa på höger sida i skåpet där en hög med kläder istället ligger på skåpbottnen. Bild: Yle/Mira Bäck skåp,Hylla,Ida-Katarina Ekblom

Som tur var rörde det sig bara om en liten ytlig vattenskada och datumet för då flytten skulle ske ändrades inte.

- Vi skulle flytta in den 15 juni, men då min man kom till lägenheten kom entreprenören ut och undrade vad han gör där redan då. Enligt entreprenören skulle vi få flytta in först en vecka senare!

Enligt Ekblom hade den ena disponenten gett entreprenören tre dagar tilläggstid, men han hade glömt att meddela den andra disponenten om saken.

Den andra disponenten hade lovat familjen att de kunde flytta in den 15 juni.

- Vi hade ju redan bokat flyttbil och skaffat bärhjälp. Jag ringde disponenten och det ordnade sig; vi fick flytta in rätt dag. Arbetet som skulle ta tre dagar blev färdigt på en, vilket ju var bra, säger Ekblom.

Enligt vd:n är allt bra

Hon är ändå ganska besviken på A-bostäder.

- Det har varit en sådan stress för oss alla då ingenting har fungerat.

Insidan av en skåpdörr, en trasig gänga.
Trasigt gångjärn i ett skåp i tamburen. Insidan av en skåpdörr, en trasig gänga. Bild: Yle/Mira Bäck skåp,Ida-Katarina Ekblom

Yle Östnylands reporter frågar Ekblom om varför familjen ändå har valt att bo kvar trots att de är missnöjda med A-bostäder.

- För det första har de säkert de billigaste hyrorna i staden. Och så fick vi just den här lägenheten som annars passar oss.

Då Yle Östnyland ringer upp A-bostäders vd Mika Vuori säger han att han inte kan kommentera enskilda hyresgästers utsagor.

Enligt Vuori har man tillräckligt med personal och hyresgästerna är nöjda.

Han säger att reparationer sköts snabbt, men att det kan ta längre tid om någon del som behövs måste beställas.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland