Hoppa till huvudinnehåll

Isabelle Rio älskar sitt arbete med att tömma kloaker: "Jag skulle kunna äta samtidigt"

Kvinna vid bakdel av avloppsbil med slangar.
Isabelle Rio trivs med sitt arbete som slambilschaufför. Kvinna vid bakdel av avloppsbil med slangar. Bild: Yle/Heini Rautoma avlopp,avloppsrening

När Isabelle Rio växte upp i Pernå visste hon att hon skulle köra lastbil som stor. Det råkade bli slambilen - ett karriärbeslut som hon inte ångrat under sina sex år i branschen. Nu drömmer hon om ett eget företag.

En ung kvinna med ett brett leende hoppar ner från en röd lastbil. Hon beklagar att det finns lite hundhår på sätet och ber reportern att klättra de tre stegen upp i förarhytten.

Det är en vanlig måndag för Isabelle Rio, som utför avloppstömningar i Lovisa, Lappträsk och Pyttis. Dagen har börjat klockan sju och hon har redan hunnit med flera tömningar.

Nu väntar avloppscisterner vid motorvägens rastplats.

- Det är ett lätt uppdrag. Här kommer jag åt att parkera riktigt nära och behöver inte dra slangarna långt. Men det är bra att det också finns mer utmanande uppdrag, annars skulle det bli tråkigt.

Slambil och kvinna som tömemr brunn.
Tömning av slaskbrunnar. Slambil och kvinna som tömemr brunn. Bild: Yle/Heini Rautoma avlopp,avloppsrening

Först öppnar Rio två brunnslock. Sedan lägger hon bilens sugpump på.

Det luktar lite kloak runt brunnarna, men lukten tunnas ut i den svaga vinden.

Så tar hon sugslangen och stoppar ner den i brunnen.

Efter några minuter är det dags att rulla in slangen och hänga upp den på två krokar bak på bilen.

Hoppas på fler kvinnor i branschen

Isabelle Rio har arbetat som slambilschaufför sedan hon utbildat sig till lastbilschaufför från yrkesinstitutet Inveon 2010.

Redan som barn visste hon att hon ville köra lastbil. Att det blev slambilen var egentligen ett misstag. Hennes pappa var i branschen och hon hoppade in på några arbetsturer.

- På den vägen blev det. Det här är det bästa arbetet som jag prövat på.

De tänker väl att det är äckligt. Men jag tycker inte att det är äckligare än något annat arbete

Slambilschaufför passar bättre för henne än butiksbiträde, vilket hon prövat på under studietiden.

Rio känner inte en enda kvinna som gör samma jobb. Kvinnliga lastbilschaufförer blir allt vanligare, men just slambilen har inte lockat en enda som Rio skulle känna till.

Avloppsbrunn som hon har satt slangen in i.
Isabelle Rio säger att hon numera inte ens tänker på att det faktiskt är avföring som finns i brunnarna. Avloppsbrunn som hon har satt slangen in i. Bild: Yle/Heini Rautoma avlopp,avloppsrening

Hon hoppas att fler kvinnor skulle våga prova på arbetet.

- Jag förstår inte varför kvinnor inte hittar till den här branschen. De tänker väl att det är äckligt. Men jag tycker inte att det är äckligare än något annat arbete.

Kunder vill hjälpa med att lyfta och dra

Ändå säger Isabelle Rio att hon är lite udda bland de andra som jobbar med samma sak: en 157 centimeter lång ung kvinna i en mansdominerad bransch med fysiskt tungt arbete.

- Vissa dagar måste jag dra slangen 50 meter, om jag inte kunnat parkera bilen nära brunnen. Då känner jag nog av det i benen, ryggen, axlarna och armarna efter jobbdagen.

Fastän det är att suga skit så är det det bästa arbetet jag har varit med om

Att vara lite längre och större skulle underlätta arbetet, säger hon.

- Men jag klagar inte.

Det som däremot kan vara övermäktigt är tunga betonglock på brunnarna. Också sugslangarna är tunga att dra. I riktigt krångliga fall har hon kunnat be sin pappa eller farbror om hjälp, men det är undantagsfall.

Ibland vill kunderna prompt hjälpa henne att dra slangar. Det här gäller speciellt män i 80-85-årsåldern.

- Jag tar inte illa upp, men jag brukar svara att jag klarar mig. Någon gång händer det att de hjälper, men att det ändå går trögt. Så när jag svänger om ser jag att jag drar både slangen och gubben.

Kvinna sitter i förarhytten vid ratten och talar i telefon medan hon antecknar i ett block.
Arbetet är mångsidigt och det är roligt att göra allt själv, säger Isabelle Rio. Kvinna sitter i förarhytten vid ratten och talar i telefon medan hon antecknar i ett block. Bild: Yle/ Heini Rautoma avlopp,chaufförer,avloppsrening

Inte heller när hon får skeptiska kommentarer tar hon illa upp.

- Det händer att kunder tittar på mig när jag stiger ur bilen och undrar hur det hela ska gå till, om jag klarar av att parkera och dra slangarna. Då säger jag bara lugnt att jag klarar av att sköta mitt jobb.

När hon sedan utfört uppdraget brukar de som tvekat vara alldeles tysta.

Bästa jobbet hittills

Somrarna är högsäsong för slambilschaufförer. Brunnar ska tömmas på flera håll, och dagarna blir ofta längre än de vanliga åtta timmarna.

- Jag brukar ta ledigt på vintern sen.

Jag minns att jag som barn tyckte att hela gården luktade när pappa kom med slambilen

Rio verkar verkligen njuta av sitt arbete.

Hon räknar upp flera fördelar med yrket, till exempel att hon får sköta det mesta själv, vara fri, får röra på sig, vara ute och träffa människor - samtidigt som hon får vara i fred i sin förarhytt.

- Fastän det är att suga skit så är det det bästa arbetet jag har varit med om.

Lastbild med skyltarna Belle och Thilda.
Här åker hunden Thilda och slambilschauffören Belle. Lastbild med skyltarna Belle och Thilda. Bild: Yle/Heini Rautoma avlopp,avloppsrening

Och lukten, den tänker hon inte längre på. De två första veckorna tyckte hon att det luktade illa och undrade om hon någonsin skulle klara av arbetet. Men hon vande sig.

Nu säger hon att hon lika gärna skulle kunna äta medan hon tömmer brunnar, så vardagligt är det.

- De nyare bilarna är ganska effektiva. Jag minns att jag som barn tyckte att hela gården luktade när pappa kom med slambilen.

Inte ens när en ventil lossnade och Rio fick en heltäckande avloppsdusch över sig tänkte hon att hon skulle byta bransch.

- Det var bara att stänga ventilen snabbt och sedan tvätta ansiktet och byta kläder. Men det händer inte ofta.

Hunden åker med

Den röda lastbilen har två skyltar i vindrutan: Belle och Thilda. Golden retrivern Thilda har i flera år åkt med Rio under arbetsdagarna.

- Att jag kan ha hunden med på arbete är ett stort plus. Hon är mycket gladare när hon får vara med sin ägare än att behöva vara ensam.

Rio och Thilda har utvecklat ett system med lyfthjälp för hur hunden att ta sig upp och ner från förarhytten. Också en rampkonstruktion är i planerna när Thildas leder blir ömtåligare när hon blir äldre.

Hund i förarsätet.
Hunden Thilda brukar åka med i bilen. Hund i förarsätet. Bild: Privat bild. avlopp,hund

På fältet kan Thilda bete sig. Hunden kommer högst nära brunnen för att snusa omkring.

Men en gång föll en kunds hund i kloakbrunnen. Tillsammans lyckades Rio och kunden rädda den.

Mindre djur som fallit i brunnen går ofta ett hårdare öde till mötes.

- När jag var liten sa pappa att grodorna landar ute i havet när de sugs upp. När jag blev äldre så förstod jag att det inte är så. Så om jag ser grodor eller möss i brunnen lyfter jag alltid upp dem med ett specialverktyg innan jag börjar suga.

Drömmer om att starta eget

När Isabelle Rio stiger av bilen vid en privat gård står kunden på gräsmattan och välkomnar henne.

- Hon är en tuff kvinna. Glad och trevlig, säger kunden, som beställt brunnstömning av Rio flera gånger tidigare.

Att få beröm värmer, säger Rio. Flera kunder har till och frågat efter att företaget ska skicka ut just henne - och hunden Thilda.

- Det är klart att det är roligt att höra. Värre skulle det vara om de bad om att man inte ska skicka den där flickan, säger Rio med ett skratt.

Kvinna drar sugslang till slambilen.
Ibland är det tungt att handskas med slangarna, men Isabelle Rio har utvecklat egna strategier för att få det att fungera. Kvinna drar sugslang till slambilen. Bild: Yle/Heini Rautoma avlopp,lovisa

Arbetets många fördelar och den positiva kundresponsen har fått Rio att drömma om att starta eget inom branschen.

- Det skulle kännas bra med egen frihet. Men jag är lite osäker på om det finns tillräckligt med arbete på mitt körområde i framtiden, om avloppslagarna ändras.

En sak som skulle underlätta är långtradarkörkort. Rio är aningen sur över att inte ha fått det inkluderat i sin utbildning som lastbilschaufför, som det nuförtiden är.

- Då kan man ha släp och behöver inte åka och tömma tanken flera gånger per dag.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland