Hoppa till huvudinnehåll

Solfvägen: ”Absolut ingenting händer. Man försöker bara lappa med stenålderssystem.”

Solfvägen (6741) är en väg som Christer Kantola känner bra, men av fel orsak. Den har enligt honom blivit allt sämre under de senaste åren och stenskott är vardagsmat för invånarna i byn.

Det första som möter oss när vi kör in på Christer Kantolas gårdsplan i Solf är en liten lurvig hund. Men det är inte hunden som skäller, utan husse. På vägarna.

Christer Kantola med sin hund i Solf i Korsholm.
Christer Kantola med sin hund i Solf i Korsholm. Bild: Yle/Kjell Lindroos Korsholm,solf

På vägarna i allmänhet och Solfvägen i synnerhet.

- De senaste 10 åren har den varit dålig och de senaste 5 åren extremt dålig, menar Kantola.

Solf i Korsholm ligger ca 15 km söder om Vasa. Byn har idag drygt 2000 invånare och en hel del av dem pendlar till den närliggande staden längs Solfvägen.

Drygt 80 svar

När Svenska Yle efterlyste tips om dåliga vägar fick vi över 350 svar, drygt 80 av dem från Österbotten.

Sammanlagt lyftes nästan 40 olika vägar fram. Mest klagomål riktades mot Solfvägen, följd av Koskövägen i Korsholm samt Byvägen i Bosund i Larsmo och Vassorvägen, också den i Korsholm.

Stenskott

Ja, för Christer Kantola är Solfvägen närmast synonymt med dåliga nyheter.

- I lördags fick jag ett stenskott i vindrutan och vindrutan sprack, säger Christer när vi träffar honom en måndag förmiddag.

Solfvägen är i dåligt skick.
Solfvägen är i dåligt skick. Bild: Yle/Evert Rönnqvist Korsholm,Solfvägen

Han räknar inte med att få någon ersättning för den skadan.

- De har satt upp en varningsskylt där det står varning för beläggningsskada; då är det min risk att köra på vägen, säger Christer Kantola smått uppgivet.

Den tolkningen bekräftas av NTM-centralens vägdirektör Anders Östergård.

- Om det finns varningsmärken vid vägen är det bilistens ansvar att hålla ögonen öppna. Vi har skyddat vår rygg om det finns varningsmärken, konstaterar Östergård.

NTM-centralen i Södra Österbotten har ingenting att göra med eventuella skador som åsamkas fordonen längs de dåliga vägarna. Alla konkreta beslut om ersättning har koncentrerats till NTM-centralen i Lappland iRovaniemi.

Stenålderssystem

I övrigt andas Christer Kantolas uppenbarelse allt annat än uppgivenhet. Han har länge kämpat för sin väg och varit i kontakt med myndigheter och entreprenörer titt som tätt.

- Absolut ingenting händer. Man försöker bara lappa med stenålderssystem. Det kommer en liten lastbil med tre spadkarlar och så måkar de litet oljegrus i ett hål som kanske är fyllt med vatten.

Christer Kantola står vid Solfvägen.
Christer Kantola gillar inte vad han ser när han granskar Solfvägen. Christer Kantola står vid Solfvägen. Bild: Yle/Evert Rönnqvist Korsholm,Solfvägen

Resultatet är enligt Kantola miserabelt.

- Här fyller man på så lappverket står 2 cm ovanför vägytan, så det hoppar och skuttar hela tiden.

Solfvägen är i dåligt skick.
Solfvägen är i dåligt skick. Bild: Yle/Evert Rönnqvist Korsholm,Solfvägen

”Sämst i Kustösterbotten”

Han menar att den huvudskyldiga till eländet är NTM-centralen som bara fortsätter att godkänna det dåliga jobb som görs år efter år.

Det svar som Kantola säger sig få är att pengarna inte räcker till och att läget är detsamma överallt.

- Det stämmer inte alls. Jag reser omkring och ser att läget är bättre till exempel i Etelä-Pohjanmaa (Södra Österbotten). Läget är sämst i Kustösterbotten.

Han tycker att det lobbas för svagt av lokala politiker och av NTM-centralen i
vägfrågorna.

Samtalsämne

Vi tar en tur längs Solfvägen och stannar nära Munsmo. Christer stiger ut ur bilen och visar lapptäcket till beläggning och hål som har lappats nödtorftigt.

Christer Kantola står vid Solfvägen.
Christer Kantola står vid Solfvägen. Bild: Yle/Evert Rönnqvist Korsholm,Solfvägen

- På byn pratar man mycket och klart att folk är uppretade. De flesta av oss kör flera gånger mellan Solf och Sundom.

En orsak till det är att närmaste post ligger just i Sundom på Vasasidan, ca 10 km från Solf centrum.

Bara ett stenkast från centrum ligger den gamla kyrkan. Då har vi kört in på Västersolfvägen. Där träffar vi Jens Sten som stiger ur sin pick-up truck för att ventilera vägens tillstånd.

Solf kyrka
Solf kyrka Bild: Yle/Evert Rönnqvist Korsholm,solf kyrka

- Den har varit dålig i många år. Det är på tiden att det görs något, säger Jens.

Men det finns inte pengar för den här typens vägar, försöker jag.

- Finns inte pengar, svarar Jens Sten retoriskt. Nu finns det när det behövs.

”Vi behöver hjälp”

Jens som är bonde och biodlare kör också traktor längs vägen.

- Vi behöver hjälp, säger han småskrattande. De lagar ju vägar annanstans också så varför inte här?

Jens Sten i Solf
Jens Sten är bonde i Solf. Jens Sten i Solf Bild: Yle/Evert Rönnqvist Vasa,Solfvägen

Vår ciceron i Solf, Christer Kantola säger så här om framtiden och Solfvägen.

- Alltså, man måste ju hoppas. Malax - Åminne vägen fick ny beläggning, det är positivt. Och ifjol fick Replot och Vallgrund ny beläggning. Liksom Palvis i Vörå. Och Petalax i Pörtom.

NTM-centralen kommenterar

Anders Östergård som är direktör för NTM-centralen i Södra Österbotten blir ofta kontaktad om just Solfvägen.

- Den är lappad, lappad, lappad, suckar Östergård när vi träffar honom på Korsholmesplanaden i Vasa.

Han kan inte heller på rak arm lova snabba förbättringar.

- På hösten vet vi vad vi får för pengar till beläggning nästa år. Det hänger på oljepriset hur mycket vi kan göra.

Men han erbjuder ändå en liten gnutta hopp för dem som använder Solfvägen.

- Om vi får tillräckligt med pengar är vägen med bland de som åtgärdas.

Anders Östergård på NTM-centralen i Vasa
Anders Östergård är vägdirektör på NTM-centralen. Anders Östergård på NTM-centralen i Vasa Bild: Yle/Evert Rönnqvist Vasa,ntm-centralen i södra österbotten

Anders Östergård säger att upp till 1500 bilar per dygn kör längs vägen, så den är rätt livligt trafikerad.

- Om den inte repareras nästa är vi nog tvungna att reparera den därpå följande år, alltså 2020.

Det är i sista hand NTM-centralen som utgående från till buds stående budgetmedel bestämmer vilka vägar på deras område som kommer att åtgärdas.

Övriga vägar i Österbotten:

Koskövägen, Kvevlax: Vägen är enligt Östergård i dåligt skick. Den är byggd på mjuk mark och beläggningen är dålig. Det blir dyrt att få vägen i gott skick och han vet inte när man ska ha råd att göra det arbetet. Anders Östergård medger utan omsvep att det ser sämre ut för Koskövägen än för till exempel Solfvägen.

Bosunds byväg, Larsmo: Det är länge sedan Östergård har besökt vägen och han säger att han inte kan ge några besked på rak arm.

Vassorvägen, Korsholm: Det har kommit några enstaka klagomål om vägen, men inte så mycket feedback.

Solfvägen, Korsholm

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle