Hoppa till huvudinnehåll

Trafikminister Berner: "Vi behöver hela tiden fler yrkeschaufförer i huvudstadsregionen"

En glad kvinna står på en asfalterad gångbana. I bakgrunden syns ett barn på en cykel och ett rött trafikljus.
Trafik- och kommunikationsminister Anne Berner ger varken grönt eller rött ljus åt de planerade stadsboulevarderna i Helsingfors. En glad kvinna står på en asfalterad gångbana. I bakgrunden syns ett barn på en cykel och ett rött trafikljus. Bild: Yle/Lukas Rusk Helsingfors,Anne Berner,Centern i Finland,berner

Yle Huvudstadsregionen träffade trafik- och kommunikationsminister Anne Berner (C) för att diskutera allt från stadsbulevarder till unga och körkort i Helsingfors.

Allt färre unga skaffar körkort i Helsingfors. Just nu är det under hälften alla unga som skaffar körkort i Helsingfors så fort det är möjligt.

I de flesta andra storstäder i Finland är det över hälften av de unga som har körkort.

Trafik- och kommunikationsminister Anne Berner ställer sig något tvehågsen till den nedåtgående trenden.

- Å ena sidan visar det på att de unga anser att de inte längre behöver en egen bil och därför inte körkort, men å andra sidan ökar hela tiden behovet av yrkeschaufförer med körkort, säger Berner.

- Det finns för få yrkeschaufförer just nu. En av de största utbildarna för körkort är faktiskt försvarsmakten.

en ung kvinna kör bil. Man ser bara händer som håller om ratt och växelspak
Berner säger att det behövs fler yrkeschaufförer i huvudstadsregionen. en ung kvinna kör bil. Man ser bara händer som håller om ratt och växelspak chaufför,bilar,bilister

I juli 2018 trädde den nya kökortsreformen i kraft. Berner säger att reformen har fungerat så till vida att antalet tillstånd att öva och lära sig att köra på egen hand med hjälp av en närastående vuxen i stället för i en bilskola har ökat.

- Vi har tagit emot nästan lika många ansökningar de första tre veckorna som under hela det här årets första halva. Det tyder på att intresset för att ta körkort finns där, säger hon.

Nya transportsystem utlovas

I huvudstadsregionen har ändå andra fortskaffningsmedel än just bilen blivit allt vanligare. Bland annat har metrolinjen utvidgats och stadscyklarna används närapå allt för flitigt.

Minister Berner är nöjd över att många städer främjar cykling.

- Vi försöker också hela tiden arbeta på förbättrade transporttjänstkedjor och göra det lättare att införskaffa digitala biljetter. Allt för att göra det lättare att röra sig smidigt och enligt sina egna värderingar.

Berner berättar att regeringen försöker se till att städerna har möjlighet att delta i integrerade transportsystem som består av allt från flyg, båt och tåg till buss och taxi.

- Jag såg en reklam i TV där det säljs hotellrum och man samtidigt blir erbjuden flygbiljett och restaurangtjänster, och liknande plattformar kommer att komma in i transportsystemet.

- Om du köper en tågbiljett så får du samtidigt erbjudanden för alla andra bitar i din resekedja.

Barnens trafikstad i Helsingfors
Anne Berner besöker barnens trafikstad i Helsingfors varje år. Arkivbild. Barnens trafikstad i Helsingfors Bild: Yle/Petter West barnens trafikstad

"De håller koll att jag är på rätt ställe vid rätt tidpunkt"

Då Yle Huvudstadsregionen träffar Berner i trafikparken vid Auroraporten i Helsingfors är det inte många som åker omkring i parken. Minister Berner minns när hon själv besökte parken som barn.

- Här har jag lärt mig trafikregler då vi kom hit på besök från skolan, berättar hon.

Och hon besöker fortfarande årligen parken, som i år fyller 60 år, då skolorna börjar och hon deltar tillsammans med polisen och diverse yrkeschaufförer i ett evenemang där det påminns om att observera och respektera övergångsställen.

I Helsingfors tar hon sig runt på många olika sätt. Hon kör bil, men säger att hon gärna också cyklar eller promenerar.

- Jag kör med egen bil till och från riksdagen eller ministeriet och njuter sedan under dagen av ministeriets skjutsar. De håller koll så att jag är på rätt ställe och i god tid.

År 2030 ska det göras fler cykelturer

Berner säger att storstäderna i Finland, och huvudstadsregionen specifikt, har ett ansvar för att reducera utsläppen från trafiken.

- Jag hoppas att städerna är mera ambitiösa än vad staten kan vara. En stor del av avgaserna uppstår i städerna och därför är det viktigt att städerna är aktiva och försöker hitta lösningar.

Ett gäng stadscyklar på rad.
Berner är glad över användningen av stadscyklar. Ett gäng stadscyklar på rad. Bild: Yle/Christoffer Kaski lånecyklar,stadscyklar

Hon är glad att städerna har tagit ansvar och arbetar för att minska utsläppen.

- Vi har flera "cyklande städer" och vi har sett att cyklandet har ökat mycket. Målet är att till år 2030 ska antalet enskilda cykelturer ha ökat med 30 procent.

Allt fler städer fokuserar på anslutningssystem

Också de planerade stadsbulevardena i Helsingfors, som stött på patrull i förvaltningsdomstolen som menade att alla projekt inte kan genomföras, kommer på tal. Inte heller grannkommunerna har varit särskillt nöjda.

- Det är viktigt att vi vet vilken vi vision vi vill ha i det långa loppet, samtidigt som vi vill reducera antalet bilar i städerna. Då måste det finnas tillräckligt bra offentliga transportmedel att erbjuda.

Berner menar också att vi ser till att vi har en levande stad, som utgörs av bland annat butiker. Hon påpekar att det är viktigt att inte täppa till så att butikerna varken får in varor eller ut.

Hon säger att allt fler städer börjar fokusera på anslutningssystem, så att man anländer till en punkt med sin bil och använder någon annan sorts transporttjänst, såsom buss, taxi eller stadscykel, för att ta sig vidare.

- Det här kommer att förändra både infrastrukturen och hur vi bor, men samtidigt måste vi hela tiden se till att det finns en livlig stadsmiljö som i sin tur ska underhållas.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen