Hoppa till huvudinnehåll

Norrstrandsvägen: ”Du kör ner i gropen, upp ur gropen och ner i gropen”

När Sigbritt Asplund på Nagulandet kontaktade oss på Svenska Yle var det med anledning av Norrstrandsvägen. Det är en statlig grusväg som är i dåligt skick på somrarna och i uselt skick under våren och vintern.

Så här skrev Sigbritt om vägen hon använder dagligen:

”När det har regnat mycket består vägen av ett oändligt antal gropar. Då gäller det att åka slalom och glömma att vi har högertrafik i Finland. Det är synd om alla turister som har hamnat på den här vägen. Och för oss andra som är tvungna att utnyttja vägen varje dag har det blivit ett stressmoment. Varken människan eller bilen mår bra av vägens obefintliga skick.”

Sigbritt Asplund och redaktör Kjell Lindroos på Norrstrandsvägen i Nagu
Norrstrandsvägen är full med stenar Sigbritt Asplund och redaktör Kjell Lindroos på Norrstrandsvägen i Nagu Bild: Yle/Evert Rönnqvist Nagu

Vi har i alla fall tur med vädret när vi sammanstrålar med Sigbritt en dag i slutet på juni vid Norrstrandsvägen. Men hennes kommentarer om vägen är allt annat än soliga.

- Man vet på centimetern hur bred bil man har för att undvika groparna.

Ungefär 40 kommentarer

När Svenska Yle efterlyste tips om dåliga vägar fick vi över 350 svar, nästan 40 av dem från Åboland.

Sammanlagt uppmärksammades 16 vägar i svaren. Mest kritik fick just Norrstrandsvägen i Nagu och Skärgårdsvägen, som är livsnerven i regionen. Andra vägar som flera klagade på var Västeruddsvägen i Kimito och Vestlaxvägen i Västanfjärd.

Norrstrandsvägen i Nagu
Norrstrandsvägen i Nagu Bild: Yle/Evert Rönnqvist Nagu

Groparna försvinner aldrig

Vi har stämt träff med Sigbritt Asplund hos en av grannarna, Dan Eriksson. De bor på varsin sida om Norrstrandsvägen.

För att få en närmare känsla för grusvägen i fråga vandrar jag med Sigbritt ner till vägen, som enligt henne just den här dagen i slutet på juni är i bättre skick än normalt. Den har tydligen åtgärdats några dagar tidigare.

- Det kommer någon lastbil ibland och så sätter de ut litet grus eller försöker sladda. Men här finns ingen yta att sladda av så på många ställen börjar vägtrumman komma upp.

Bil på Norrstrandsvägen i Nagu
Bil på Norrstrandsvägen i Nagu Bild: Yle/Evert Rönnqvist Nagu

Och groparna försvinner aldrig för någon längre tid.

- Kommer det två droppar i kors så kommer de tillbaka, förklarar Sigbritt.

"Jag kör aldrig 80"

Efterhand lär man sig var groparna är.

- Man ska glömma bort att det är högertrafik i Finland, för man kör ju så här, säger Sigbritt och gör en slalomliknande rörelse.

Hastighetsbegränsningen på Norrstrandsvägen är 80, men det är inte aktuellt för Sigbritt Asplund.

- Jag har aldrig kört 80 här och kommer inte heller att göra det, säger hon småskrattande

Största hålet

sten på norrstrandsvägen i nagu
sten på norrstrandsvägen i nagu Bild: yle/evert rönnqvist Nagu,grusväg

Alldeles i början på Norrstrandsvägen i Nagu finns det en stump asfalt, efter det är det grus som gäller. Och ojämnheter som känns som ett bykbräde. Och hål.

Det största hålet under vår rundresa på vägarna i Svenskfinland hittar vi i Åboland, på Norrstrandsvägen. Kanske för att det är den enda grusvägen som vi granskar.

sten på norrstrandsvägen i nagu
sten på norrstrandsvägen i nagu Bild: yle/evert rönnqvist Nagu,sten

Men hålet är enormt. Det är 15 cm djupt och intill det ligger en stor sten.

Som en traktorväg

Dan Eriksson som är bonde och säljer sina varor invid vägen är inte förvånad över vårt fynd.

- Det ska väl sparas pengar, det är väl det allt handlar om idag att det ska sparas och sparas.

dan eriksson
Dan Eriksson dan eriksson Bild: Yle/Evert Rönnqvist Nagu

Dan förliknar vägen idag med en traktorväg.

- Det är svårt att tro att det är en statlig väg. Skolbussarna och skoltaxina som kör här varje dag har nog klagat om vägens skick. Men inte hjälper det.

Vintern är att föredra enligt Dan eftersom hålen fylls upp av snön. Däremot är det som värst på våren och hösten. Det är då vi borde filma där säger Dan Eriksson. Men han lovar sända några videosnuttar åt oss. (Ni kan se Dans bilder i vår video).

Hälsningar till minister Berner

Både Sigbritt och Dan har en hälsning till kommunikationsminister Anne Berner, men de går i motsatt riktning.

- Kom hit och kör på vägen så får du se hur det ser ut, säger Dan.

Medan Sigbritts råd är:

- Kom inte hit och kör för bilen går sönder.

Anne Berner
Anne Berner Anne Berner Bild: Yle/Pekka Palmgren Anne Berner,Kommunikationsministeriet

Det visar sig att minister Berner faktiskt har besökt Norrstrandsvägen i tiderna.

- Jag blev inte imponerad, konstaterar Anne Berner.

NTM-centralen kommenterar

Matti Vehviläinen som är direktör på NTM-centralen i Egentliga Finland har inga egenhändiga erfarenheter av Norrstrandsvägen. Men tillsammans med sin stab har han grävt fram fakta om grusvägen.

- Där rör sig mellan 100 och knappt 300 fordon per dygn, berättar Vehviläinen. Det är en typisk grusväg.

matti vehviläinen
Matti Vehviläinen matti vehviläinen Bild: yle/evert rönnqvist Närings-, trafik- och miljöcentralen,Direktör,Matti Vehviläinen

Det finns en massa liknande vägar på NTM-centralens område.

- I menförestider är de här vägarna inte i bra skick, medger Vehviläinen.

Han understryker att grusvägarna det gångna året faktiskt har varit i bättre skick i Åbolands skärgård än i till exempel Satakunta.

- Där blev vi tvungna att införa viktbegränsningar.

Det var som bekant torrt väder i maj, vilket ställde till det för entreprenören. Tanken är i alla fall att vägen skall hållas så slät som möjligt när vädret tillåter.

Men anslag saknas helt enkelt just nu för mindre grusvägar som Norrstrandsvägen. För att undvika olyckor måste entreprenören ändå kontrollera vägen en gång i veckan.

- Det står i våra kontrakt, fastslår Matti Vehviläinen.

Men i övrigt kan invånarna vid Norrstrandsvägen inte se fram emot några märkbara förbättringar.

Norrstrandsvägen i Nagu
Norrstrandsvägen i Nagu Bild: Yle/Evert Rönnqvist Nagu

Övriga vägar i Åboland:

Skärgårdsvägen: Ny beläggning denna sommar mellan Kuusistonsalmi bron och Kårlax vägskäl. Det samma gäller för vägavsnittet mellan Kalkvägens rondell och Pargas centrumrondell. Det dåliga avsnittet mellan rondellen i Pargas och Ersby skall få ny beläggning nästa år.

Västeruddsvägen, Kimito: Den här grusvägen fixades upp senaste år för 60.000 euro; det var så kallade reparationsskuldspengar som användes för ändamålet. Trots det råder det missnöje med vägens skick och därför ordnas det efter sommaren ett möte om vägens framtid. Enligt NTM-centralen är vägens skick jämförbart med övriga grusvägar i Egentliga Finland. Det skulle kosta 100.000 euro per km att belägga vägen, medan en grundförbättring betingar ett pris av 50.000 – 60.000 euro per km.

Vestlaxvägen, Västanfjärd: Enligt NTM-centralen har den östliga delen av vägen redan länge varit i dåligt skick och man har gjort punktinsatser. För att den 15 km långa vägen skulle bli riktigt bra krävs det reparationsarbeten på flera miljoner euro. Det torde inte ske med tanke på att trafiken här är ganska liten, 254 bilar per dygn.

Norrstrandsvägen, Nagu

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle