Hoppa till huvudinnehåll

Lovisa fick eget öl med hjälp av talkokrafter: "Tack och lov fick jag inte 160 liter öl hem till mig"

Mikko Airas häller öl från en flaska i ett glas
Mikko Airas är glad över att han inte själv personligen fick 160 liter öl, det skulle ha tagit lång tid att dricka upp. Mikko Airas häller öl från en flaska i ett glas Bild: Yle/Max Kivivuori öl,Mikko Airas

Det började med en tanke om att Lovisa behöver ett eget öl. Samma sommar fanns redan flaskorna.

Mikko Airas bor delvis i Helsingfors och delvis i Lovisa, där han renoverar ett stort gammalt trähus. Han har lyckats gräva fram en flaska Lovisa öl före intervjun. Hemma hade han ingen kvar.

- Det var en Facebook-grej som bara hände. Företagaren Marko Suonpää fick idén att vi skulle göra ett eget öl och började fråga efter intresserade på Facebook. I början var vi cirka 6 företagare, men sedan kom fler intresserade med, säger Airas.

Mer än tio intresserade, företagare och privatpersoner, var till slut med i projektet.

Mikko Airas
Mikko Airas ser redan fram emot nästa sats av Lovisa öl. Mikko Airas Bild: Yle/Max Kivivuori öl,Mikko Airas

Airas jobbar själv i reklambranschen. När han öppnar flaskan slår en svag doft av mjöd emot reporterns näsa.

Lovisa öl är en white IPA, en ljus öl av typen India Pale Ale. I den första klunken går det att skönja en nyans av grapefrukt. Ölets beska smak slår emot efter en stund.

- Lovisa öl är bryggt i ett mikrobryggeri i Kotka. Tusen liter var den minsta mängden öl vi kunde göra. Det är ganska mycket om man delar upp tusen liter på 6 personer. Men sedan blev vi så många så jag fick tack och lov inte 160 liter öl som det var meningen i början. Då skulle jag dricka Lovisa öl hela mitt liv, skrattar Airas.

En ölflaska och ett ölglas på bordet
Mikko Airas tycker Lovisa öl har en sommarkänsla. Det är en ljus IPA. En ölflaska och ett ölglas på bordet Bild: Yle/Max Kivivuori öl,glas

Mikko Airas berättar att alla i Lovisa inte varit förtjusta i just att det är en IPA. En enklare smak hade kanske fallit fler på läppen.

- Vi ville göra en öl som har karaktär, inte bara en vanlig lager. Vi pratade mycket om hurdan Lovisa öl ska vara. Men till slut var det också en fråga om tid. Vi ville ha ölen klar före midsommar, och IPA gick snabbare att göra än andra sorter, säger Mikko Airas.

Lovisa öl har sålts i fyra restauranger på orten. De företag som varit med i projektet har också gett bort ölflaskor som företagsgåvor, och en hel del flaskor och burkar har gått till eget bruk.

Mikrobryggerier

  • Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen använder hantverksmässiga metoder baserade på den klassiska bryggeritraditionen.
  • Till Norden kom mikrobryggerierna på 90-talet.
  • Trenden med mikrobryggerier kommer delvis från USA, de gjordes som en motreaktion till internationell lager och bryggerijättar.
  • För att klassas som ett mikrobryggeri i USA ska det produceras mindre än 15 000 fat öl per år. Här kan du läsa mer om de olika klasserna.

På allt fler orter går det att köpa öl med ortens namn på etiketten. Mikko Airas berättar att de inte bara satt en etikett på ett färdigt öl som redan fanns. Bryggeriet i Kotka tog fram en ny smak för dem.

- Det är öl som är gjort bara för oss. Vi har själv varit på bryggeriet och smakat, vi ville ha precis just den här smaken. Det är viktigt att man inte bara sätter en etikett på vilket öl som helst och kallar det Lovisa öl, säger Airas.

Mikko Airas häller öl från en flaska i ett glas
Mikko Airas häller upp Lovisa öl. Mikko Airas häller öl från en flaska i ett glas Bild: Yle/Max Kivivuori öl,glas

Han hoppas det ska bli av att göra ett Lovisaöl nästa år också.

- Nästa år tänker vi göra lite mera öl och jobba mer organiserat. I år hade vi så himla bråttom så vi hann inte planera någonting. Kanske vi nästa år får den till fler krogar i Lovisa så alla turister får smaka på Lovisa öl, säger Airas.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland