Hoppa till huvudinnehåll

Nordeas nätbank låg nere i många timmar - Finansinspektionen: bankerna borde vara noggrannare

Tekniska problem.
Tekniska problem. Nordea,internetbank

Nordeas nätbank och mobilbank strulade länge på tisdagen. Det var problem med en stor del av tjänsterna, bekräftar banken. Vad det berodde på utreds som bäst.

Enligt banken uppstod problemen efter ett elavbrott klockan 9.50 i Vallgård i Helsingfors.

– Vi har problem med en stor del av våra tjänster - med nästan allt. Problemen påverkar förutom nät- och mobilbanken också servicen på bankkontoren, berättade Maria Tomminen på Nordeas kommunikationsavdelning på förmiddagen.

Mikael Sundell i Norra Vallgrund i Korsholm är en av de många kunder som drabbades.

– Det är mycket dåligt det här. Jag borde till Vasa och handla men jag vet inte om jag har fått in pengar på kontot så att jag kan handla något, kommenterar han till Svenska Yle.

Dessutom var Sundell oroad för att betalkorten kanske inte skulle fungera - såsom i söndags. Det förekom också "lindriga problem" med betalkorten, bekräftar Nordea. Men vid 12.30-tiden informerade man att korten fungerar igen.

Banken vet inte i det här skedet inte varför reservsystemen inte fungerade. Ett elavbrott borde inte orsaka problem.

– Ett skäl till att det här har uppstått är att reservsystemet inte har kickat in på rätt sätt, och inte på alla fronter har kunnat förse el till de kritiska system vi har, kommenterar Miikka Salminen på Nordea.

Vid 13.30-tiden pågick situationen fortfarande. Men efter klockan 14 var problemen till stor del lösta, enligt banken.

– Men alla betalningar syns fortfarande inte. Om man till exempel har gjort en betalning så ska man inte göra den på nytt bara för att den syns, säger Salminen.

Nordea beklagar också de tekniska problem som har förekommit i dag.

En ökande trend

Finansinspektionen bekräftar för Svenska Yle att det har förekommit betydligt mer problem med finländska nätbanker och betalkort i år jämfört med i fjol.

Bankerna har alltså en skyldighet att anmäla sådana här fall till myndigheten.

Exakta siffror nämner Finansinspektionen inte men byråchef Markku Koponen säger att det procentuellt handlar om "en stor ökning".

Myndigheten vill också att bankerna ska vara noggrannare med sina reservsystem, och testa att de faktiskt fungerar. Dessutom borde bankerna ställa krav på sina underleverantörer.

I helgen hade Nordea störningar i kortbetalningarna, precis som flera andra banker.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes