Hoppa till huvudinnehåll

Barnen får inte tillräckligt med stöd i förskolan enligt lärarfacket OAJ - "Strängt sagt är det här en olaglig situation"

Motionsvenemanget Hela Åbo motionerar samlade dagisbarn på Varvstorget.
Motionsvenemanget Hela Åbo motionerar samlade dagisbarn på Varvstorget. Bild: Yle/Linus Hoffman förskolebarn,idrottsevenemang,motionsidrott,Förskola,dagvård,Dagisbarn,Sigyn,Varvstorget,Hela Åbo motionerar

Gratis småbarnspedagogik för femåringar testas som bäst i 19 kommuner i landet. Nu vill Undervisningssektorns Fackorganisation (OAJ) att tvåårig förskola skall vara normen. En förlängning av förskolan skulle betyda att barnen började redan som femåringar. OAJ riktar också hård kritik mot det bristande stödet som barnen får i förskolan.

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att det stöd barnen får i förskolan ska utvecklas.

Luukkainen vill att undervisningsstödet ska utvecklas för eleverna och att också lärarna ska få det stöd de behöver.

OAJ har frågat lärare involverade i förskoleundervisningen om dagens stödsituation. Av de tillfrågade svarade över 70 procent att barnen inte får det stöd de behöver.

Av de olika stödformerna framkom det att barn i behov av specialundervisning har det sämst ställt. 20 procent av de tillfrågade uppgav att barn med behov av deltidsspecialundervisning aldrig erbjudits det stöd de behöver.

- Strängt sagt är det här en olaglig situation. Barnen har enligt grundundervisningslagen rätt till stöd genast då de behöver det, säger Luukkainen till Yle.

216 av OAJ:s medlemmar som arbetar med förskoleundervisning vid daghem och skolor svarade på enkäten.

Resurser innebär tillräckligt många lärare och speciallärare samt skäligt stora grupper― Olli Luukkainen ordförande vid OAJ

Ungefär 10 procent av barnen behöver stöd vilket är något som inte beaktas i gruppstorlekarna, enligt OAJ.

– Pengar spelar en stor roll för hur stöd förverkligas i förskoleundervisningen, liksom senare i den grundläggande utbildningen och på andra stadiet. Resurser innebär tillräckligt många lärare och speciallärare samt skäligt stora grupper, säger Luukkainen.

Positivt inställda till den nya lagen om småbarnspedagogik

OAJ är nöjda med den nya lagen om småbarnspedagogik. Lagen godkändes i somras och kommer träda i kraft i september.

Det rådande läget är att ungefär 20 procent av barnen inte deltar i småbarnspedagogiken. Detta vill man ändra på från OAJ:s håll.

– Partierna gav ett uttryckligt stöd för att utveckla småbarnspedagogiken. Också allt fler medborgare har fått upp ögonen för en högklassig småbarnspedagogik och förskoleundervisningens betydelse för barnets lärostig. OAJ:s följande mål är att få alla femåringar att delta i förskoleundervisningen och att ändringen skulle ingå i följande regeringsprogram, säger Luukkainen.

OAJ vill också att språkundervisningen skall börja tidigare.

Förordningen om timfördelningen, som nu är på remiss, medför två timmar till i A1-språket.

Meningen är att elever från början av 2020 skall lära sig det första främmande språket tidigare.

Reformen förutsätter fortbildning för lärare vilket Luukkainen är nöjd med.

Vid OAJ är man oroliga för den finländska språkundervisningen. Jämför man med andra länder har Finland förhållandevis få språkundervisningstimmar.

"Bra med tvåårig förskola"

- Försöket med tvåårig förskola är en bra sak med tanke på jämlikheten och för att barnen ska vara på en och samma nivå inför skolstarten, anser Christer Holmlund som är förbundsordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL.

- Det har också visat sig via forskningen att barnen är mottagliga redan som femåringar för en typ av inlärning.

Försöket handlar enligt Holmlund inte om att tidigarelägga skolstarten utan om att få en tvåårig förskola. En strukturerad, lärande förskola inleds enligt honom senare i Finland än till exempel i andra nordiska och europeiska länder.

FSL:s ordförande Christer Holmlund
Christer Holmlund FSL:s ordförande Christer Holmlund Bild: FSL Finlands svenska lärarförbund,christer holmlund

En tvåårig förskola kan också minska på marginaliseringen i samhället, anser Holmlund.

- Vi vet att det finns en typ av marginalisering som vi borde komma bort från och då tror jag att det gäller även att strukturera upp den tidigare delen av barndomen.

Holmlund uttalade sig i Yle Vega i dag. Han intervjuades av Thomas Silén.

Artikeln uppdateras klockan 18.14 med kommentarer av Christer Holmlund, förbundsordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes