Hoppa till huvudinnehåll

Google planerar censurerad sökmotor för Kina – aktivister protesterar och till och med Googles egna anställda är kritiska

Smarttelefon med Googles söktjänst på skärmen.
Smarttelefon med Googles söktjänst på skärmen. Bild: (C)2017 Igor Stevanovic, [**] Bits And Splits, all rights reserved google,Söktjänst,smarttelefoner,Android

Åtta år efter att ha dragit sig ut ur Kina i protest mot den statliga censuren i landet planerar Google nu en censurerad kinesisk version av sin sökmotor, rapporterar nättidningen The Intercept.

Projektet kallas Dragonfly - Trollsländan - och har enligt tidningen varit i gång sedan i fjol. Projektet tog ny fart i december 2017 efter ett möte mellan Googles vd Sundar Pichai och en högt uppsatt representant för den kinesiska regeringen.

Människorättsaktivister kritiserar Googles planer och befarar att den kinesiska versionen av söktjänsten skulle blockera sociala medier och massmedier samt webbsidor med information om bland annat massakern på Himmelska fridens torg.

Amnesty International säger att det skulle vara en mörk dag för öppenheten på internet om Google gick med på att tillämpa den kinesiska censuren.

Planerna på en censurerad söktjänst för Android har stött på patrull också bland Googles egna anställda, rapporterar New York Times med hänvisning till fyra anonyma källor vid företaget.

Tidningen har läst ett inlägg på ett internt diskussionsforum vid Google där man uppger att en del anställa har vägrat delta i det kinesiska projektet. En del anställda anser enligt tidningen att en söktjänst för den kinesiska marknaden skulle bryta mot både Googles tidigare uttalanden om censuren i Kina och nyligen fastställda etiska principer för användningen av artificiell intelligens.

Enorm kinesisk marknad

En orsak till Googles intresse för Kina anses vara den enorma marknaden med mer än 750 miljoner nätanvändare. Sökjätten meddelade i fjol att den grundar ett center för artificiell intelligens i Peking och Google har också en översättningsapp och en filhanteringsapp på den kinesiska marknaden.

I juli i år lanserade Google ett spel på den populära kinesiska meddelandetjänsten och sociala mediet Wechat.

För att bli av måste den kinesiska versionen ännu godkännas av de kinesiska myndigheterna samtidigt som Google måste kunna lita på att de kan erbjuda en bättre söktjänst än den kinesiska konkurrenten Baidu.

Källor: The Intercept, New York Times

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes