Hoppa till huvudinnehåll

"Vattenförsäljningen har ökat med minst 80% vissa dagar" – köpmännen i skärgården nöjda med vädret

Drickande person mot blå himmel.
Vatten i alla former har gått åt som smör i solsken under den heta julimånad. Drickande person mot blå himmel. Bild: imago/blickwinkel/ All Over Press Drink

I matbutikerna runtom i skärgården har man klarat av att förse butikshyllorna med de flesta varorna. Det är först i slutet av månaden som urvalet har tunnats ut.

- Det är kanske i första hand bryggerierna som har haft problem att förse oss med vissa varianter av sina produkter. Nu verkar de ha valt att främst prioritera mineralvatten som inte är smaksatt, säger Kristian Eklund som jobbar i Korpo Handel.

Han säger att man har lyckats möta behovet bland kunderna för det mesta men att det nu mot slutet av månaden börjar märkas att både glass- och dryckesproducenterna har tömt sina reservlager.

- Det är först nu som vissa produkter börjar vara svåra att få in. Men alltid har vi någon variant av alla sorter, säger han.

Det låter på köpmännen Yle har pratat med som att inte bara försäljningen av drycker och glass har varit större, utan försäljningen över lag har varit bättre tack vare det somriga vädret.

- Jämfört med i fjol, som ju var riktigt dåligt, så blir det en ganska stark kontrast till hur det har varit i år. Det märks att finländarna firar semester mera i år, och stannar i hemlandet för att göra det, säger Eklund.

Mindre kött - mera grönt

I Reimari i Pargas säger köpman Kim Mattson att man har lyckats bra med att förse dryckeshyllorna med de eftertraktade varorna.

- Vi går igenom lagren och hyllorna manuellt, vilket vi alltid gör. Man kan inte lita på att det automatiska systemet hänger med i svängarna när vädret har har varit som det varit i juli, säger Mattson.

En person skuffar en kundvagn framför ett stort sortiment av bland annat citrusfrukter.
Också frukt och grönsaker går åt i hettan. En person skuffar en kundvagn framför ett stort sortiment av bland annat citrusfrukter. Bild: Mostphotos/Michael Erhardsson dagligvaruhandel,butik,Livsmedelsaffärer och supermarketer,affärer,kundvagnar,konsumtion,kundvagn

Enligt honom märks det även i övriga avdelningar att sommaren har varit het. Frukt- och grönsaksavdelningen har besökts ivrigt, och samtidigt har feta köttprodukter inte varit lika populära.

- Det går kanske inte åt lika mycket läsk som förr. Däremot har det varit stor åtgång på alla sorters vatten, både naturella och smaksatta, med eller utan kolsyra. Uppskattningsvis har det varit en 80-100% större försäljning av drycker jämfört med annars, säger han.

Också vid Sale i Nagu och M-Market i Houtskär märker man av att drickorna har gått åt men man har inte haft problem med att få in tillräcklig mängd utan har alltid kunnat erbjuda någon variant av det mesta.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland