Hoppa till huvudinnehåll

Konsumtionen av havremjölksprodukter har ökat markant: "Vår försäljning ökade med 30 procent i juli"

Växtdrycker på rad i en affär.
På butikshyllorna trängs de vegetariska mjölkalternativen sida vid sida och konsumenterna verkar ha hittat just havremjölken. Växtdrycker på rad i en affär. Bild: Svenska Yle / Leo Gammals växtdryck,vegetariska produkter,dryck,Sojaböna,sojaprodukter,havre,ris,mandel,kokos

Konsumtionen av havremjölksprodukter har formligen exploderat i Finland om man får tro producenterna.

Ett av företagen som tillverkar den här sortens produkter i Finland är Kaslink Foods som lanserade sina första produkter för drygt ett år sedan.

En havreåker som har blivit gyllengul.
Finländska havremjölksprodukter tillverkas av havre i världsklass då flera aktörer klassat den finländska havren som världens bästa. En havreåker som har blivit gyllengul. Bild: Marica Hildén / Yle Västnyland,Ingå,lantbruk

Intresset har överraskat dem, säger Kaslinks varumärkes- och kommunikationsdirektör Juha-Petteri Kukkonen.

– Vi visste att allt fler väljer vegetariska produkter framom animaliska men att intresset skulle vara så här stort har till och med överraskat oss. De bästa marknadsområdet för den här sortens produkter är just nu Finland, Sverige och Storbritannien.

Siktet inställt på den internationella marknaden

Kaslink Foods har redan lanserat sina produkter på den europeiska marknaden, men nu är planen att lansera produkterna på flera marknadsområden inom en månad.

– Vi utvecklar hela tiden vårt produktsortiment och jag kan tyvärr inte berätta i vilka länder vi ska lansera dem om en månad men det handlar om flera nya länder i Europa. Jag tror att det här kan bli större än isländska Skyr och en ny framgångsprodukt för den finländska livsmedelsindustrin.

Kaslink är inte ensam på havremjölksmarknaden utan inhemska Juustoportti och Valio har också lanserat egna produkter. Förutom dem tävlar de europeiska jättarna Oatly och Alpro om kunderna i Finland.

– Men det finns nog rum för flera på den här marknaden som växer hela tiden. Det gäller bara att utveckla sina produkter och hålla koll på vad konsumenterna vill ha, säger Kukkonen.

Försäljningen ökade med 30 procent i juli

Inom handeln har man också lagt märke till att konsumenterna i allt större utsträckning väljer havremjölksprodukter.

Vid K-Supermarket Reimari i Pargas har försäljningen ökat med 30 procent i juli, säger köpmannen Kim Mattsson.

– Allt fler väljer havremjölk framom vanliga mjölkprodukter och speciellt har den mjölk man häller i kaffet ökat markant, säger Mattsson.

kim mattsson
Enligt köpmannen Kim Mattsson har försäljningen av havremjölksprodukter ökat markant. kim mattsson Bild: Yle/Ville Hupa butik,kim mattsson

Mattsson tror att konsumenterna väljer havremjölksprodukter på grund av globala trender och konsumenterna är idag mycket medvetna och upplysta och vet vad de vill ha.

– Dessutom smakar ju mjölken helt gott och håller väl litet bättre också nu då det varit så varmt.

Inte ett hot utan ett komplement till vanliga mejeriprodukter

Mjölkbonden Andreas Johansson har mjölkkor ute på Heisala i Pargas skärgård.

Andreas Johansson med en av sina rosa balar.
Andreas Johansson ser havremjölken som ett komplement snarare än ett hot mot andra mejeriprodukter. Andreas Johansson med en av sina rosa balar. Bild: Yle/Sannimari Lehtilä andreas johansson

Johansson ser inte att intresset för havremjölksprodukter skulle hota hans levebröd.

– Visst kan man kanske tro att jag skulle vara oroad men jag ser de nya produkterna mer som ett komplement till de mer traditionella mejeriprodukterna. Det är ju mer än bara mjölk som vi tillverkar och mjölken blir både grädde och ost samt yoghurt och andra mjölkprodukter.

Dessutom tror Johansson att en stor del av de som väljer havremjölksprodukter är konsumenter som kanske inte tidigare heller har druckit mjölk.

– Så det är nog bara välkommet med fler produkter på mjölkhyllorna. Kanske det rentav kan betyda inkomster för lantbrukarna som odlar havre.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland