Hoppa till huvudinnehåll

Att beställa FPA-taxi tog över två timmar - "Skandalöst att ha äldre och sjuka att vänta"

En gul taxiskylt ovanpå en bil.
Problem att nå FPA:s svenskspråkiga taxinummer i Egentliga Finland. En gul taxiskylt ovanpå en bil. Bild: Yle/Juho Karlsson taxi,Österbotten,Närpes,taxibilar,invalidtaxi

Att tvingas vänta på taxilinjen i över två timmar är inte rimligt. Enligt Folkpensionsanstalten ska samtalen besvaras på i medeltal 80 sekunder. Det ansvariga taxiföretaget meddelar att det var frågan om en engångsföreteelse som inte ska upprepas.

Då Sixten Westerby på söndag kväll skulle beställa en FPA-taxi blev det en lång väntan på tråden.

– Ungefär tjugo i åtta ringde vi först med en telefon, och sedan med en annan och köade och köade. Klockan 21.58 kom vi fram till taxicentralen och då hade vi alltså köat 2 timmar och 20 minuter.

– Det är ju katastrofalt hur det här fungerar. Vi tänkte redan ge upp och ordna transporten på något annat sätt, berättar Westerby som är anhörig till personen som behövde taxin.

Westerby gav inte upp och fick till slut beställa taxi till sin anhörige. Men han oroar sig för dem som kanske inte har en anhörig som kan hjälpa till.

Äldre och ensamma orkar kanske inte köa

– Det finns många äldre och sjuka som är ensamma, som inte orkar och inte kan, och nu drabbas av dålig service. Två timmar och tjugo minuter är alldeles för länge, nog borde man komma fram på någon minut, säger Westerby.

Enligt Westerby har beställning av FPA-taxi tidigare fungerat bra. Problemen har enligt Westerbys erfarenheter uppstått efter taxireformen.

– Tidigare har det fungerat normalt. Vi har haft små problem redan tidigare i juli, men det här var rekordet.

Nu hoppas Westerby att Taxidata ska ta till sig och få beställningarna att löpa.

– Det är skandalöst att ha äldre och sjuka människor att vänta på det här viset. Knappast är taxichaufförerna heller så glada, som inte får sina köror på grund av att centralen inte klarar av det.

– Det blir förstås billigt för samhället om ingen kan utnyttja FPA-taxina längre, konstaterar Westerby.

Mänskligt misstag orsaken till problemen

Enligt FPA:s egna föreskrifter ska telefonsamtalen som kommer in till taxilinjerna besvaras på 80 sekunder i medeltal.

Ibland kan det dröja litet längre men 2 timmar och 20 minuter är oacceptabelt.

Verkställande direktör Tapani Ekuri vid Lounais-Suomen Taxidata beklagar problemen men vill tona ner kritiken.

– Det handlar inte om ett systemfel från vår sida utan om ett mänskligt misstag, säger Ekuri. Den person som har haft hand om veckoslutet har helt enkelt glömt att koppla in sig på den svenskspråkiga FPA nummern och därför har samtalen blivit obesvarade.

Enligt Ekuri har man nu gått igenom bolagets interna föreskifter och problemet kommer inte att upprepas.

Vad säger du till de som är förargade?

– Jag kan inte säga annat än att vi beklagar det som hänt och att vi har diskuterat igenom saken med de anställda men i nuläget ser vi inte att det finns orsak att precisera våra interna instruktioner, säger Ekuri.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland