Hoppa till huvudinnehåll

Många bilförsäljare hävdar att de ska revolutionera marknaden – bilauktioner och leasing för begagnade bilar kan vara framtiden

Bilar till salu i Karleby
Bilar till salu i Karleby Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist bilaffär

I Sverige är auktioner den nyaste trenden inom bilförsäljning. Det kan även bli Finlands nästa stora revolution – eller så är det leasingbilarna som tar över marknaden.

I Finland säljs ungefär 600 000 begagnade bilar om året. Nya bilbutiker finns det gott av men någon ökning i helhetsförsäljningen av bilar syns inte till.

De nya försäljarna inom bilbranschen vill ändra på situationen genom att ta distans till de traditionella försäljningsmetoderna.

De till storleken små utmanarna får stor synlighet. Reklamer och pressmeddelanden lovar nya vindar och revolution på marknaden.

Vem som helst kan skrika ut att vi kommer att revolutionera bilmarknaden. Själv som både aktör och konsument efterlyser jag konkreta exempel. Vad är det exakt som ska ändra?

– Kanske är revolution lite att ta i, säger Finlands första digitaliserade bilförsäljare Honks vd Sami Pöllänen till Yle.

Några andra företag som säljer enbart bilar till konsumenter genom auktion finns inte ännu i Finland.

Tero Kallio, vd för föreningen Autotuojat- ja teollisuus ry tror att läget om några år redan ser rätt annorlunda ut.

– Det kommer från Sverige. Troligtvis kommer också de traditionella bilbutikerna att gå med i trenden men det kommer nog att ta några år.

Begagnade bilar toppar konsumentverkets klagomålslista
Begagnade bilar toppar konsumentverkets klagomålslista Bild: YLE/Tuula Nyberg begagnade bilar

Kamux: Ingen revolution i sikte

Finlands största försäljare av begagnade bilar är Kamux. Enligt vd Juha Kalliokoski revolutionerade företaget försäljningen av begagnade bilar genom att först komma på att lova kunderna hemleverans.

Nu vet Kalliokoski inte alls hurdana revolutioner som kunde vara på kommande.

– Vem som helst kan skrika ut att vi kommer att revolutionera bilmarknaden. Själv, som både aktör och konsument, efterlyser jag konkreta exempel. Vad är det exakt som ska ändra?

Att få sin bil hemlevererad är nu ett alternativ i många bilbutiker. Det börjar vara ett måste eftersom de nyaste trenderna visar att bilens position, eller hemort, har allt mindre betydelse för kundernas köpbeteende. Många söker begagnade bilar på nätet och det är inte helt ovanligt att den perfekta finns i exempelvis Hamburg.

Att Kamux skulle börja med bilauktion säger Kalliokoski ingenting om.

Vi börjar gå mot ett håll där människor hellre betalar en viss summa pengar månatligen för att ha tillgång till bil

Privatleasing nästa?

Auktionsbaserad bilförsäljning kan också leda till att avbetalningskontrakt i framtiden görs genast, redan innan köpbeslutet är fattat. Kunden ansöker alltså först om kredit och börjar sedan buda.

Auktionskonceptet kan revolutionera bilmarknaden men den revolution Tero Kallio tror att är på kommande med betydligt större säkerhet har med själva ägandet att göra.

Att köpa en bil med egna pengar håller på att bli otrendigt.

– Finland börjar går mot privatleasing. Bilförsäljaren får nödvändigtvis inte längre lika stor nytta av dem som köper bil med egna pengar som av finansiering. Bilförsäljaren blir alltså samtidigt en pengaförsäljare.

Kamux vd Juha Kalliokoski har liknande tankar.

– Vi börjar gå mot ett håll där människor hellre betalar en viss summa pengar månatligen för att ha tillgång till bil. Då behöver du inte tänka på återförsäljningsvärde, underhåll eller liknande. En sådan strukturell förändring kommer att ske.

Artikeln baserar sig på Yle Uutisets artikel Autoliikkeet väittävät nyt kilvan mullistavansa autokaupan – ”Ihmiset on opetettu siihen, että autosta saa alennusta” skriven av Marcus Ziemann.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes