Hoppa till huvudinnehåll

Katter, blommor och färgglatt räcker inte - det är andra krav än bara vackert när museum köper konst till sin samling

Tulvaniitty II av Elina Försti på Auli Jämsänens arbetsrum.
Tulvaniitty II av Elina Försti på Auli Jämsänens arbetsrum. Tulvaniitty II av Elina Försti på Auli Jämsänens arbetsrum. Bild: Elin Willows konst,elina försti

Den ska vara regional, det vill säga österbottnisk, den konst som köps in till Vasa stads och Österbottens konstsamling. Men den behöver inte öka i värde, det viktigaste är att samlingen blir en dokumentation.

På sitt arbetsrum i landshövdinghuset i Vasa har Auli Jämsänen ett stort konstverk av Elina Försti.

- Det är ett bra exempel på vad som hör till vår profil, säger Jämsänen.

Tavlan är lokal dels i sitt motiv, en lada i det platta österbottniska landskapet, mitt i en översvämning, och så är Försti också verksam i Alajärvi.

Den köptes in när Försti hade en separatutställning på Österbottens museum 2015.

Auli Jämsänen fungerar just nu som vikarierande chef för Vasa stads tre museer. Annars är hon just samlingschef.

Auli Jämsänen
Auli Jämsänen. Auli Jämsänen Bild: Elin Willows Kuntsi museum för modern konst,auli jämsänen

Ökar ständigt

Till Vasa stad hör tre museer, Kuntsi, museet för modern konst, Tikanojas konsthem och Österbottens museum som är ett historiskt museum.

Till de två första museerna finns varsin komplett konstsamling, det är Simo Kuntsis och Frithiof Tikanojas.

Den samling som fylls på är alltså Vasa stads och Österbottens konstsamling och i dag innehåller den ungefär 10 000 verk.

Samlingen förvaras i magasin och fylls årligen på med ungefär 10 nya verk. Det betyder att den hela tiden blir större, för man gör sig inte av med verk ur samlingen.

Ingen ska favoriseras

Inskaffandet av verk till samlingen kan gå till på olika sätt, men Jämsänen berättar att de oftast inte letar efter något speciellt, konsten dyker helt enkelt upp.

- Vi besöker utställningar och konstnärers ateljeer och vi köper när vi hittar något intressant, säger Jämsänen.

Dessutom händer det att människor besöker museet för att sälja eller skänka konst dit, men det viktiga är fortfarande att det är regional konst.

Att se till att samlingen är diversifierad är en utmaning, tycker Jämsänen.

- Det är en komplicerad fråga, vi borde få fram konstens många stilar och uttrycksmedel.

- Inga gallerier, stilar eller konstnärer borde heller favoriseras.

Ofta i CV:t

För den enskilda konstnären kan det förstås betyda mycket att bli uppköpt till en samling.

- Det är viktigt när de får sitt första verk sålt till ett museum, och det listas nästan alltid i deras curriculum vitae, säger Jämsänen.

För museet spelar det ingen roll om den konstnär man köpt av blir känd eller inte. Museet behöver inte tänka långsiktigt på det sättet eftersom verken aldrig säljs.

- Vi investerar inte, vi dokumenterar.

Det man däremot vill göra är att genom konsten kunna visa på aktuella samhällsfenomen, men det är lättare sagt än gjort.

- Det finns inte alltid konstnärer i regionen som lyfter just då aktuella fenomen.

De med kunskap bestämmer

De 10 000 verken samlar inte damm i magasinen, verk lånas också ut till utställningar både i Finland och utomlands, och dessutom finns konst från samlingen i bland annat biblioteken och på arbetsrum hos många tjänstemän i Vasa.

- Men vi tar inte hänsyn till publik och tjänstemän när vi gör inköpen, säger Auli Jämsänen.

De måste avgöras av de som känner till fältet, menar hon.

- Många vill ha färgglada målningar med katter och blommor, men vi måste tänka på lång sikt.

- Vi kan inte tänka på den enskilda tjänstemannens smak, vi kan inte lyssna på allas röst.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje