Hoppa till huvudinnehåll

Största lasten någonsin har anlänt till hamnen i Jakobstad

Fraktfartyget Meridian lossar flis i Jakobstads hamn.
Fraktfartyget Meridian lossar flis i Jakobstads hamn. Fraktfartyget Meridian lossar flis i Jakobstads hamn. Bild: Yle/Kjell Vikman fraktfartyg,Flis,hamnar

Det Panamaregistrerade fartyget Meridian för med sig den största last som någonsin kommit till hamnen i Jakobstad, 46 000 ton flis från Sydamerika till UPM på Alholmen.

Meridian behöver fullastad ett farledsdjup på 11 meter, när fartyget anlände till Jakobstad låg fartyget på 10, 8 meter.

Eukalyptus i lasten

Meridian är lastad med flisat virke från eukalyptusträd som odlats i Sydamerika.

Liknande stora båtar som Meridian har tidigare anlöpt hamnen i Jakobstad, men då har de varit tvungna att först tömma en del av lasten i Karleby för att kunna gå in till kaj i Alholmen i Jakobstad.

Den last som tidigare lossades i Karleby transporterades sedan med långtradare till UPM i Jakobstad, nu kan fartygen gå direkt till kaj vid Alholmen.

- Tiden får utvisa om det kommer fler båtar i samma storleksordning, just nu vet vi inte om det kommer fler, säger Juha Hakala som är vd för Jakobstads Hamn Ab.

Räcker ett farledsdjup på 11 meter

Den fördjupade farleden på 11 meter har fungerat några år i Jakobstad. Fartygen tenderar att bli större och större och frågan är då om 11 meter är tillräckligt eller om man borde arbeta för en ytterligare fördjupning.

Juha Hakala framför fraktfartyget Meridian.
Juha Hakala framför fraktfartyget Meridian. Juha Hakala framför fraktfartyget Meridian. Bild: Yle/Kjell Vikman fraktfartyg,hamnar,Meridian

- Elva meter räcker bra för vår trafik, vi har inget behov av att ytterligare fördjupa farleden.

Juha Hakala nämner också tågbanan ut till Alholmen som nyss elektrifierats, tringelbanan i Bennäs är snart klar och möjliggör smidiga virkestransporter söderifrån.

- Följande steg är en uppgradering av Jakobstads hamnväg från riksåttan ut till Alholmen.

Utsikterna för hamnen ser ljusare ut

Hamnen i Jakobstad lever i symbios med UPM och går det bra för virkes-och cellulosaexporten betyder det att hamnen mår bra.

- År 2015 var det lugnaste året, efter det har volymerna årligen ökat med 5-10 procent. I år räknar vi med en ökning på tjugo procent i hamnen.

Sågvarorna har ökat mest men cellulosan står för nästan hälften av volymerna. Lut och cement är två andra betydande varugrupper i hamnen i Jakobstad.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten