Inkomsterna från och antalet beställningar av matkassar som levereras hem till dörren har fördubblats på ett fåtal år. Trots det står näthandeln för bara en bråkdel av den totala marknaden.
Enligt S-koncernens siffror har försäljningen av matvaror som levereras hem till dörren mer än fördubblats på dryga tre år.
År 2015 såldes matvaror över nätet för 15,5 miljoner euro. Förra året var summan drygt 30 miljoner euro. Enligt SOK:s digitala utvecklingschef Matti Torniainen har man under perioden januari-maj i år ökat försäljningen med 30 procent jämfört med samma period år 2017.
Mer än tredubblat beställningarna
Kesko-koncernen ser också en stor tillväxt i mathandeln över nätet.
- Om man jämför den nuvarande försäljningsperioden med samma period förra året så har försäljningen ökat med 60 procent och takten ökar hela tiden, säger Antti Rajala, försäljningschef för dagligvaruhandeln på K-gruppen.
Om man vill se mer konkreta siffror, så gjordes det år 2015 ungefär 5000 beställningar per månad. Nu ligger nivån på runt 16 000 beställningar per månad.
Såväl Torniainen på SOK som Rajala på K-gruppen säger att handeln är livligast i huvudstadsregionen.
En droppe i havet
Om man vidgar perspektivet så är dagligvaruhandeln på nätet ännu liten. Om man skulle lista alla fysiska dagligvarubutiker i Finland i ekonomisk storleksordning, så skulle den sammanlagda näthandeln av dagligvaror vara lika stor som den 30:e största fysiska butiken.
Det konstaterats i en undersökning som forskningsföretaget Nielsen gjorde år 2017.
Enligt samma Nielsenundersökning stod nätmaten för 0,3 procent av den totala dagligvaruhandeln i Finland år 2017. I Sverige är andelen 1,6 procent i år, skriver TT.
Uppdaterad 08:49: Keskos försäljning hade angetts som per dag då det var per månad