Hoppa till huvudinnehåll

Boj eller bom, och hur ska bryggan ligga? Planeringen av Nagus nya gästhamn är inne på slutrakan

Två personer går på en brygga ut i Nagu gästhamn full med båtar mitt i sommaren.
Två personer går på en brygga ut i Nagu gästhamn full med båtar mitt i sommaren. Bild: Yle/ Nora Engström Skärgård,Skärgården (öar),Nagu,gästhamn,båtar,segelbåt,segelbåtar,gästhamnar,båtfolk

Gästhamnen i Nagu ska byggas om, och renoveringen ska vara klar inför säsongen 2019. Planeringen är inne på slutrakan men detaljerna finns det flera åsikter om.

Flera modeller för hur gästhamnsbryggor ska se ut har diskuterats, men nu verkar valet falla på att bygga en L-formad brygga och en rak I-formad brygga.

Frågan är hur bryggorna ska vara vända för att trafiken ska löpa smidigt.

- Att ha inloppet från den södra sidan, lite som det är med den nuvarande F-bryggan, är alternativet som man lokalt är mycket intresserade av, säger Ted Bergman, teknisk chef vid Pargas stad.

- Samtidigt har vi ett utlåtande från NTM-centralen gällande trafiksäkerheten med tanke på förbindelsebåtar och andra fartyg. Med inloppet från norr kunde man separera fritidsbåtar och yrkestrafiken i området och på det sättet öka trafiksäkerheten.

Preliminär karta över Nagu gästhamn.
Karta över hamnområde med planerad L- och I-formade bryggor. Kartan är inte slutgiltig. Preliminär karta över Nagu gästhamn. Karta,nagu gästhamn

Hur ska båtarna förtöjas?

En annan fråga är hur båtarna ska förtöjas vid den nya bryggan. Valet står mellan bojar och bommar.

- Förtöjningen har varit en aktiv diskussion. De lösningar som är mest på tapeten är en boj eller en bomlösning.

Gul roddbåt på brygga.
Gul roddbåt på brygga. Bild: Yle/Lotta Sundström båtsäsong

Enligt Bergman är fördelen med bommar att huvudbryggorna kan placeras närmare varandra då det inte behövs utrymme för bojar och linor. Utrymmet i Nagu hamn är begränsat.

- Med en bojlösning har du bojen bakom båten och det kan bli ganska smalt.

- Att underhålla bojar betyder att vi varje år måste ha dykare som går genom kedjorna och fastsättningen. Ser man på nya gästhamnar runt om i Skandinavien är det nog bommarna som är gällande på marknaden för tillfället.

en karta över kyrkbacken i nagu
en karta över kyrkbacken i nagu Bild: Google Maps Nagu,kyrkbacken

En fördel med bojarna är enligt Bergman att de är ett billigare alternativ, speciellt då de flesta av bojarna som nu finns i Nagu gästhamn är i gott skick och kunde återanvändas.

Nerbantat projekt

Från början skulle projektet vara betydligt större med en budget på 1,7 miljoner euro. Då det stod klart att man endast kan få EU-stöd för en betydligt mindre slutnota än man räknat med, fick projektet bantas ner och budgeten justeras till cirka en miljon.

- Det betyder att speciellt den långa kajkanten inte kommer att kunna förverkligas med en väldigt stadig konstruktion där man kunde ha djup ända in till hamnen.

- Nu måste vi använda delvis gamla konstruktioner och få det att fungera. Det är den största tekniska utmaningen för tillfället, säger Bergman.

Brygga i Nagu gästhamn i januari 2018
Brygga i Nagu gästhamn i januari 2018 Bild: Annika Holmbom / Yle Nagu,gästhamn,brygga,gästbrygga

Allt större båtar besöker gästhamnar

Att fritidsbåtarna tenderat bli allt större jämfört med tidigare årtionden beaktas i hamnplanen. De största besökande båtarna förtöjs vid en brygga som ligger skilt från övriga gästhamnen, på andra sidan förbindelsebåtsbryggan. Men också vid gästhamnens huvudbrygga kommer det finnas kapacitet för rätt så stora båtar på 12 till 14 meter, berättar Bergman.

Sandlåda och Nagu gästhamns kontor.
Sandlåda och Nagu gästhamns kontor. Bild: Yle/Lotta Sundström gästhamn

En eller flera entreprenörer?

Planen är att den nya hamnen ska kunna tas i bruk inför sommarsäsongen 2019. Inom kort blir det dags konkurrensutsätta arbetet.

Enligt Bergman har det förekommit önskemål om att arbetet skulle spjälkas upp i mindre delmoment inför konkurrensutsättningen, men tidtabellen är en utmaning.

- Nagu är hamnen nummer ett i regionen och i Finland. Den måste vara öppen under säsongen och det betyder att vi har en snäv tidtabell och den måste hålla.

- Om man lägger upp projektet på olika bitar och på olika ansvar, utgör varje skifte mellan ansvar och olika leverantörer en risk i tidtabellen. Det gör att vi nog i det här fallet ser att vi ser det som väldigt sannolikt att lägga allt i ett paket.

Nagunämnden diskuterar planerna för gästhamnen på sitt möte 21 augusti.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland