Hoppa till huvudinnehåll

Känslig information om din hälsa kan ligga uppe på Kanta-databasen utan att du vet om det: "Det är i första hand läkaren som avgör vad hen laddar upp"

bild på tvångsvårdsblankett M 1
Förr sköttes allt på papper. Nu kan du sköta allt elektroniskt via databaser som Kanta. Skillnaden är att du nu kan se den information läkare delar med andra läkare. bild på tvångsvårdsblankett M 1 Bild: Yle/Stefan Brunow läkare,psykiatrisk vård,tvångsvård

Databasen Kanta anklagas för att innehålla för känslig information med tanke på hur många som kan använda den. Kanta svarar att det är undantagsfall och att det är din läkare som avgör vad som finns i din elektroniska fil.

Kanta är ett ställe där du och dina läkare smidigt kan hålla koll på din läkarhistoria, inklusive diagnoser, läkemedelsrecept och åtgärder. Men det är också ett ställe där känsliga uppgifter behandlas dåligt och av vem som helst. Det gäller helt enkelt att vara försiktig.

Svenska Yle har fått ta del av flera berättelser om personer som blivit överraskade och till och med chockade av uppgifter de hittat i systemet.

Bland annat e-post med klagomål mot andra läkare och anteckningar från besök hos psykologen är exempel på snedsteg som hittats i databasen.

På Kanta säger kommunikationsavdelningens Pirjo Ikävalko att de ser allvarligt på alla klagomål. Det är ändå läkarens och vårdenhetens ansvar att se till att inget opassande läggs upp på sajten.

Informationen är tillgänglig om inte patienten har dolt den

- Informationen som finns i Kanta är tillgänglig för patienten och för läkare, om inte patienten har dolt informationen. Men det rekommenderar vi verkligen inte, säger Ikävalko.

Orsaken till att du borde låta all information vara tillgänglig är, enligt Ikävalko, för att garantera att du får rätt vård nästa gång. Däremot stöder hon att du döljer sådan information som inte ska vara synlig, som anteckningar från psykologen.

Få klagomål

Enligt Ikävalko kommer det inte många klagomål eller andra förfrågningar.

- Vi får några förfrågningar i veckan. På Kela sköter de receptregisterfrågor, medan vårdenheterna själva ansvarar för problem med anteckningar, utlåtanden och diagnoser, säger hon.

Inte heller sjukhusen får många klagomål, verkar det som. Patientombudsman Jaana Inkilä på Helsingfors och Nylands sjukhusområde HNS säger att hon regelbundet kan få enstaka klagomål på Kanta-tjänsten, men att omdömet oftast är antingen positivt eller icke-existerande.

- De som använder den tycker för det mesta om den. Den är lätt att använda och uppgifterna är användbara. Sedan finns det många som inte vill använda det utan istället använder papper, ofta för att de anser sig vara för gamla, säger Inkilä.

Läkarens ansvar

Också ombudsman Inkilä höjer på ögonbrynen för Svenska Yles exempel. Hon vill främst att läkarna ska ställas till svars.

HNS rekommenderar att man aldrig använder e-post för känslig kommunikation

- Åtminstone vi på HNS rekommenderar att man aldrig använder e-post för känslig kommunikation, säger Inkilä.

I princip allt som finns i Kanta-databasen har laddats upp av en läkare, och Pirjo Ikävalko på Kanta säger att det är läkaren och hens enhet som ska ställas till svars om känslig information finns tillgänglig för alla.

Går att se vem som kollat, nästan

Ikävalko berättar att du när som helst kan se vem som har tittat på dina uppgifter. Eller, egentligen ser du vilken enhet den personen jobbar på. Det är dit du ska ringa om du känner dig felbehandlad.

- Om man misstänker missbruk är det den enheten man ska kontakta i första hand, säger Ikävalko.

Din information i Kanta är inte tillgänglig för någon om du inte tagit i bruk tjänsten, vilket i praktiken innebär att du inte gett din tillåtelse för informationen att delas.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa