Hoppa till huvudinnehåll

Mångmiljontvist seglar vidare – Baltic Yachts överklagar till HD

Baltic 112
Arkivbild. Baltic 112, en av Baltic Yachts många exclusiva segelbåtar. Baltic 112 Bild: Baltic Yachts baltic yachts

Baltic Yachts i Jakobstad som byggt världens största segelbåt i kolfiber, S/y Hetairos, är indraget i ett skiljedomsförfarande i mångmiljonklassen med båtens köpare. Något slut på tvisten kan ännu inte skönjas.

Båtvarvet bestrider påståendena om att lyxjakten Hetairos skulle ha något fel.

Som en del av den utdragna tvisten har Utsökningsverket i Österbotten beslagtagit två miljoner euro av företagets tillgångar. Beslut om kvarstad har fattats först av Österbottens tingsrätt och i juni i år även av Vasa hovrätt.

- Vi väljer nu att överklaga i den här frågan, men det återstår ju att se om Högsta domstolen beviljar en prövning av fallet, säger Baltic Yachts vd Sam Stenberg till Yle Österbotten.

Alla tiders lyxbåt

I fallet Hetairos är det fråga om den största lyxbåt som Baltic Yachts någonsin tillverkat.

Och med en längd på 219 fot eller nästan 67 meter är S/y Hetairos fortfarande världens största segelbåt i kolfiberkomposit. Det tog fyra år att bygga båten.

Båttillverkare i lyxklassen tiger strikt om sina kunder och båtarnas utrustning. I augusti år 2011 var Hetairos klar för jungfufärd, men sjösattes i Jakobstad mitt i natten för att minimera antalet nyfikna ögonpar.

Sedan gick något snett. Köparen, Panamax Ltd, påstår att det funnits fel och brister i lyxjakten. Fel som Baltic Yachts konsekvent bestrider och därför har vägrat att ersätta.

Båda parterna har bett om att största delen av alla dokument och material som berör båten är sekretessbelagda antingen 25 eller 15 år. Till det sekretessbelagda hör allt som har med affärs- och företagshemligheter att göra.

Dyra reparationer

Sam Stenberg, vd för Baltic Yachts, kan därför inte kommentera hurudana fel det enligt Hetairos köpare handlar om, utan hänvisar till sekretessen kring affären.

- Jag kan inte kommentera de saker som har med skiljedomsförfarandet eller ägaren att göra. Vi är bundna av tystnadsplikten, säger Stenberg.

Vid Vasa hovrätt framkommer det att Baltic Yachts har bestridit åtalet med tre argument.

Vd Sam Stenberg på Baltic Yachts
Vd Sam Stenberg. Vd Sam Stenberg på Baltic Yachts Bild: YLE/Patrik Enlund Österbotten,Baltic Yachts,sam stenberg

För det första har Hetairos enligt varvet inte de fel som påstås. Tvärtom fungerar lyxjakten helt i enlighet med de kriterier som varvet och köparen avtalat om.

För det andra uppger Baltic Yachts att varvet har reparerat de påstådda felen, och för det tredje påpekar varvet att man inte har getts rätt eller möjlighet att reparera alla de påstådda felen.

Mycket få uppgifter framkommer ur finländska rättsdokument.

Ur Hovrättens dokument framkommer endast att Panamax Ltd för skiljedomstolen uppvisat en räkning på 93 000 euro för reparationen av Hetairos bogsprö.

Inte heller advokatbyrån Castrén&Snellman som representerar Panamax kan kommentera saken på något sätt.

Krav på nästan 30 miljoner

Vid det här laget är kraven på jakobstadsvarvet skyhöga.

Ersättningskravet från Panamax Ltd har lämnats in redan 2014 i till en skiljedomstol i Hamburg som är specialiserad på maritima tvister. Panamax specificerade sina krav 2016.

- Det här ärendet har redan behandlats i fem år. Jag har slutat gissa när skiljedomaren fattar sitt beslut, säger vd Sam Stenberg.

Panamax har i skiljedomsförfarandet anmält att reparationerna kostat över 22 miljoner euro.

Men den ersättning som Panamax har sökt om har redan stigit till 29 miljoner euro, räntorna inräknade. Båttillverkarens årliga omsättning ligger på drygt 40 miljoner euro.

Baltic Yachts har i sin tur lämnat ett klagomål som berör Panamax Ltd. Baltic Yachts kommenterar inte innehållet i sitt klagomål.

- Saken påverkar inte på något sätt Baltic Yachts operativa verksamhet, det vi sysslar med här varje dag är att bygga båtar, tvisten sköter våra jurister, säger Stenberg.

Baltic yachts
På varvet jobbar man vidare med att bygga båtar och orderstocken ser bra ut. Baltic yachts Bild: Nathalie Lindvall Baltic Yachts,jakobstad

Strider mellan företag löses ofta i icke-offentliga skiljedomsförfaranden. Besluten är slutgiltiga och går inte att överklaga. Man kan normalt inte dra slutsatser om hur konflikten kommer att lösas i skiljedomstolen på basen av beslutet om kvarstad.

Huvudägaren fortsätter beställa av Baltic Yachts

Båtbranchens Centralförbund, Finnboats vd Jarkko Pajusalo hör om bråket mellan Panamax och Baltic Yachts för första gången av Yle.

- De ersättningar man kräver låter stora. De här är mycket svåra fall. De som köper lyxbåtar är mycket krävande personer. Speciellt fall, säger Pajusalo.

Baltic Yachts sysselsätter idag 280 personer. Av dem blev 40 anställda i fjol. Företagets huvudägare är den tyska professorn Hans Georg Näder. Han har redan själv beställt sammanlagt sex stora segelbåtar av Baltic Yachts. Den senaste Pink Gin VI lämnades över till sin ägare ifjol.

Enligt Marine Traffics webbsidor har Hetairos seglat under Cayman Islands flagg och ligger som bäst i hamnen vid Palma de Mallorca.

Texten bygger på denna artikel av Ari Vihanta / Yle Kokkola
Översättning, bearbetning och tilläggsuppgifter av Malin Hulkki och Moa Mattfolk / Yle Österbotten

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten