Hoppa till huvudinnehåll

Tomma taxibilar och otrygga sjuka – FPA-transporterna får kritik i Jakobstad

Taxi utanför Posten i Vasa.
Varken patienter eller taxichaufförer verkar riktigt nöjda med de FPA-ersatta resorna sedan den senaste reformen. Taxi utanför Posten i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Taxi,taxibilar,Vasa,taxibil

Efter sjukhusbesöket i Vasa var Jakobstadsbon Gunhild Hagen helt blind. Vem som skulle hämta henne visste hon inte. Hon fick bara vänta på att en taxichaufför skulle ropa hennes namn och det kändes otryggt. Taxichaufförer vittnar också om att sjuka och gamla upplever otrygghet. Och chaufförerna kör ofta hem från Vasa med tomma taxibilar.

Sedan den första juli ersätter FPA-taxiresor endast om de har beställts via en beställningscentral som har avtal med FPA. I Österbotten är det Taxi Vasa.

Den största förändringen är att resorna till och från sjukhuset ska beställas separat. Det vill säga att taxin som beställs för ditresan inte längre kan stanna och vänta på kunder för återresan.

Det här var en helt ny erfarenhet för Gunhild Hagen när hon besökte Vasa centralsjukhus förra veckan. En taxichaufför från Jakobstad hämtade Hagen i hemmet i centrala Jakobstad, men han upplyste henne om att han inte får vänta på henne.

- Det kändes väldigt otryggt, efter ingreppet ser jag ingenting alls i ett par timmar. Jag hade ingen aning om vem som skulle hämta mig från Vasa centralsjukhus och jag kände mig orolig, säger Hagen.

Gunhild Hagen.
Gunhild Hagen. Jakobstad

Chaufför från Korsholm

Det var bara för Gunhild Hagen att sitta kvar i väntrummet efter ingreppet och vänta på att någon främmande person skulle ropa upp hennes namn. Det visade sig att en taxichaufför från Replot skulle köra hem henne.

- Han hade gps i bilen så han hittade fram till rätt adress. Jag kunde ju inte alls hjälpa till. Det gick bra, men jag kände mig både otrygg och utelämnad innan vi hann bekanta oss med varandra, säger Hagen.

Yle Österbotten har pratat med två taxichaufförer i Jakobstad som har liknande erfarenheter.

- Våra kunder är oroliga och upprörda, speciellt gamla och svårt sjuka personer som cancerpatienter känner en stor otrygghet efter den här förändringen.

Den ena taxichauffören säger att FPA-transporterna inte bara handlar om att forsla en patient från punkt a till punkt b. Det handlar om så mycket mera.

- Vi knyter ett band till våra kunder och de känner sig trygga att åka med oss. Vi lär känna varandra och eftersom Jakobstad är en liten stad träffar man också på varandra i andra sammanhang. Man hälsar och frågar hur det står till, säger chauffören.

Kelan logo ikkunassa.
FPA får kritik för den nya taxiersättningsmodellen. Kelan logo ikkunassa. Bild: Tiina Jutila / Yle FPA,folkpensionsanstalten,pension,utkomststöd,studiestöd,utkomstskydd,arbetslöshetspenning,utkomstskydd för arbetslösa

Trygghet a och o

Gunhild Hagen har själv arbetat med ledande uppgifter inom sjukvården i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är både arg och besviken över hur FPA-skjutsarna fungerar.

- Trygghet är a och o för en patients läkande, det går som en röd tråd genom vårdarbetet. Jag kan inte förstå att de gör så här, försöker spara pengar på gamla och sjuka. Det är helt fel ställe att spara in på, säger Hagen.

Främst är Hagen kritisk till regeringens brist på empati och förståelse för de sjuka och gamla och deras utsatta situation.

- Om vi hjälpte en patient som inte längre kunde använda sin arm, då band vi upp vår egen arm för att kunna sätta oss in i patientens situation och kunna hjälpa denne. Det borde den här regeringen prova på, säger Gunhild Hagen.

Tomma returkörningar

Taxichaufförerna i Jakobstad vill vara anonyma för att inte "binda ris på ryggen", som den ena chauffören säger. Chaufförerna är beroende av Taxi Vasa som delar ut körningarna och därför tillåter Yle Österbotten undagtagsvis att taxichaufförerna är anonyma.

Chaufförerna säger att koordineringen av FPA-turerna inte har löpt så som överenskommet.

Högst antagligen körde Jakobstadschauffören hem med tom bil den dag han fört Gunhild Hagen till Vasa centralsjukhus.

- Jag har hittills fått två returkörningar från Vasa sedan den nya lagen trädde i kraft. Alla andra gånger har jag kört hem med tom bil från Vasa.

En gång körde han hem samma patient som han fört till Vasa, den andra gången fick han en helt ny kund.

Taxichaufförerna kan meddela till Taxi Vasa att de har möjlighet att köra hem samma kund som de kört till Vasa.

- Men det fungerar i princip aldrig. Då har Taxi Vasa redan lovat bort körningen till någon annan.

Händer
Regeringen borde måna mer om de äldres trygghet, anser Gunhild Hagen. Händer Bild: Erwin Wodicka/Mostphotos senior,åldringar,äldre,Äldreomsorg,äldreomsorg,Händer

Det är alltså sannolikt att Jakobstadschauffören körde en tom bil till Jakobstad samtidigt som Replotchauffören körde hem Gunhild Hagen.

- Jag kan inte kommentera vem vi kört vart, men mitt taxiföretag hade två FPA-körningar till Jakobstad förra veckan och både kom tillbaka med tomma bilar, säger en taxiföretagare i Replot.

Vänta från morgon till kväll

Egentligen vill han inte uttala sig så bestämt eftersom systemet är nytt. Taxiföretagaren i Korsholm säger ändå att han är försiktigt positiv till förändringarna.

- Vi får flera körningar nu. För oss handlade det tidigare om korta sträckor och då valde kunderna i vårt område ofta att ordna skjutsen själv, eftersom självrisken är så hög, säger företagaren.

Han anser att Taxi Vasa gör så gott de kan, istället är det regeringen han kritiserar. Den tänker inte på patientvänlighet och minister Berner skyller ifrån sig anser taxiföretagaren.

En av chaufförerna i Jakobstad berättar att han och hans kollegor suttit från tidig morgon till kväll i Vasa utan att få någon returkörning.

Tatu Aitoaho på Taxi Vasa vill inte kommentera detta.

- Det kan jag inte kommentera. Men FPA-taxiresorna fungerar bra i Österbotten. Kunderna får sina skjutsar i tid och vår målsättning är alla parter ska vara nöjda, säger Aitoaho.

Men är det så här det ska fungera?

- Vi fördelar körningarna jämt mellan taxibolagen, säger Aitoaho.

Så om en taxichaufför från Jakobstad sitter och väntar i Vasa med tom bil så är det inget som säger att han får körningen. Det kan lika gärna gå till en taxi i Korsholm?

- Ja, i viss mån är det så.

Men Jakobstadschaufförerna är bekymrade.

- Jag kör med tom bil. Och om jag får en returkörning från Vasa så får jag ge 25 procent rabatt på den resan till Folkpensionsanstalten. De plockar maten från mitt bord, säger den ena taxichauffören.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten