Hoppa till huvudinnehåll

Ett trettiotal personer hörs om bussolyckan i Kuopio - färdskrivaren ännu inte undersökt

Olycksbussen på bussdepå i Kuopio.
Olycksbussen undersöks i Kuopio. Olycksbussen på bussdepå i Kuopio. Bild: Lehtikuva Buss,trafikolycka,Kuopio

Olycksutredningscentralen har börjat höra dem som var involverade i fredagens bussolycka i Kuopio. Centralen berättar att bussens färdskrivare ännu inte har undersökts .

Kai Valonen är ledande utredare vid Olycksutredningscentralen och han ansvarar för utredningen kring Kuopio-olyckan.

Han säger att bussen var utrustad med en färdskrivare som ritar upp kurvor på en skiva i papp. Den här typens färdskrivare är inte lika exakta som digitala färdskrivare.

Färdskrivaren finns nu hos centralen men den har ännu inte undersökts säger Valonen.

- Färdskrivaren kan säkert ge oss åtminstone några fakta, såsom vilken hastighet bussen höll före olyckan, säger Valonen.

Kai Valonen käytävällä
Kai Valonen Kai Valonen käytävällä Bild: Jussi Koivunoro / YLE Olycksutredningscentralen

Färdskrivaren med pappskiva är främst ämnad för att registrera hur lång resan varit och vilken hastighet fordonet har haft.

- Vi är speciellt intresserade av sekunderna strax före olyckan. Men om färdskrivaren har ett minsta tidsspektrum på en minut hjälper det inte oss, konstaterar Valonen.

Den här typen av färdskrivare är också känslig för stötar.

Enligt Trafi blev digitala färdskrivare obligatoriska i nyregistrerade bussar år 2006. Olycksbussen hade tillverkats och registrerats ett år innan.

Den skadade bussen på bussdepå i Kuopio.
Den skadade bussen på bussdepå i Kuopio. Bild: Lehtikuva Buss,trafikolycka,Kuopio

Bussen undersöks i detalj på lördag

- Bromsarna, däcken, styrningen och säkerhetsbältena intresserar oss, säger Valonen.

Bussens inre intresserar utredarna eftersom de genom att undersöka den kan få fram vad som ledde till att passagerarna ådrog sig skador eller omkom.

De som var ombord på bussen och på olycksplatsen hörs också med början på lördag.

Valonen uppskattar att Olycksfallscentralen hör sammanlagt ett trettital personer.

Chauffören kan ge förstahandsinformation

Chauffören hade inte fast anställning vid bussbolaget Kemin Liikenne som äger olycksbussen, säger bolagets VD Pentti Rytky till STT. . Mannen som är född år 1951 hade ändå kört buss i flera tiotal år.

- Han borde vara - och är - kompetent för uppdraget, säger Rytky.

Olycksbussens förarsäte.
Olycksbussens förarsäte. Bild: Lehtikuva Buss,trafikolycka,Kuopio

För Olycksutredningscentralen är det speciellt viktigt är det att höra chauffören som på fredag sade att bussens bromsar hade slutat fungera.

- Det är viktigt för oss att få förstahandsinformation av chauffören om vad som har hänt, säger Kai Valonen.

Det är oklart om chauffören kan höras redan på lördag.

Också de spår däcken har gett upphov till kan ge en vink om hastigheten, hur fordonet styrdes och om eventuell inbromsning.

Enbart av spåren i asfalten kan man ändå inte dra slutsatser om hur ett fordon har bromsat, konstaterar Valonen.

Spår i asfalten efter olyckan.
Spår i asfalten efter olyckan. Bild: Lehtikuva trafikolycka,Kuopio

Det man har kunnat fastställa på lördag är att bussen höll hög fart. Det säger utredningsgruppens ledare, Anssi Parviainen.

- Någon enskild orsak har vi ännu inte hittat, säger Parviainen.

Olycksutredningscentralen undersöker också hur korsningen där olyckan ägde rum är planerad och om broräckena borde vara kraftigare.

Enligt Parviainen är det omöjligt att konstruera ett räcke som skulle kunna klara smällar motsvarande den i Kuopio.

Anssi Parviainen.
Anssi Parviainen Anssi Parviainen. Bild: Lehtikuva Buss,trafikolycka,Kuopio

Artikeln uppdaterad kl.16:30 med Antti Parviainens kommentar.

Läs mera:

Bussolycka i Kuopio

Olycksutredningen fortsätter efter bussolyckan i Kuopio – polisen utreder olyckan som grovt äventyrande av trafiksäkerheten och fyra fall av dödsvållande

I Kuopio har man lyckats lyfta bort den buss som störtade från en bro ner på ett järnvägsspår på fredag eftermiddag. Under helgen ska man höra busschauffören, eventuella ögonvittnen och om möjligt de som var inblandade i olyckan.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes