Hoppa till huvudinnehåll

Försämringar i busstrafiken i Esbo får folk att söka efter nya hem: "Jag kan inte bo här längre, det blir för långa dagar"

Buss i Esbo
Busslinjerna i Esbo har försämrats. Buss i Esbo Bild: YLE / Mathias Gustafsson Buss,Ladusved

Metron kom till Esbo och Helsingforsregionens trafik drog in alla direkta busslinjer till huvudstaden. Pendlarna fick ty sig till skytteltrafik ut till metron och skol- och arbetsvägarna förlängdes för många. Nu har det gått så långt att invånare i de drabbade stadsdelarna börjat se sig om efter nya hem.

- Jag studerar på Hanken och bor ännu hemma hos mina föräldrar. Men där jag tidigare kom in till Helsingfors med buss nummer 160 på en halv timme, kan det nu ta över en timme. Sen ska jag ännu till Tölö innan jag är framme. Det blir för långa dagar så jag har börjat leta efter studiebostad, berättar Max Granlund som bor i Ladusved.

Max Granlund i Ladusved
Max Granlund har börjat se sig om efter egen bostad. Max Granlund i Ladusved Bild: YLE / Mathias Gustafsson invånare,Ladusvedbo

Inte bättre ens med jobb intill metron

Johanna af Hällström-Kamila bor också i Ladusved tillsammans med sin man och två hundar. Hon har full förståelse för de som finner sig tvungna att flytta.

- Om det bara fanns ekonomiska möjligheter skulle vi säkert också börja fundera på lite mer drastiska lösningar. Min man jobbar i Gräsviken, alltså vid en metrostation, och ändå förlängdes hans arbetsväg så mycket att det börjar kännas i vår vardag. Som tur kan jag som lärare modellera om mina dagar så vi får livet att fungera någorlunda, berättar hon.

Johanna af Hällström-Kamila i Ladusved
Johanna af Hällström-Kamila har fått se över sin vardag efter att metron kom. Johanna af Hällström-Kamila i Ladusved Bild: YLE / Mathias Gustafsson invånare,Ladusvedbo

Ytterligare förändringar, försämrade linjer

Under våren meddelade HRT att busslinje 157 som gick från Ladusved och snuddade vid stadsdelarna Kitteldalen, Tillisbacken och Nöykis ut till Finno och sedan förbi Frisans ut till Mattby och metrostationen, skulle ersättas med en ny linje.

Den nya linjen 531K har sedan augusti gått från Ladusved via Olars till Mattby. Det har betytt att de svenskspråkiga barn som bor i Ladusved inte har haft en direkt linje till sin närskola i Finno.

- Det var ju nog en chock när beskedet kom. Antingen har ungarna fått cykla den 4,5 kilometer långa vägen till skolan eller så måste de byta buss på Finnovägen för att komma till skolan. Vägen är dessutom stundvis rätt farlig för yngre elever, en har redan blivit påkörd och förd till Jorv, berättar Mikaela Sallmén som bor med sin familj i Ladusved.

Mikaela Sallmén i sitt hem
Det var en chock för Mikaela Sallmén då de direkta linjerna till Finno skola försvann. Mikaela Sallmén i sitt hem Bild: YLE / Mathias Gustafsson invånare,Ladusvedbo

Invånarmöte ledde till små förändringar

HRT ordnade ett invånarmöte i Ladusved för att höra vad invånarna har att säga om läget. Under det mötet lovade samkommunens beslutsfattare och tjänstemän att tillsätta några turer som betjänar skoleleverna.

- Jo, det ska ju komma nu några turer på morgonen och sen på eftermiddagen som går direkt från Ladusved ut till Finno skola. Det är nog bra det för min son går i första klass och vi har varit tvungna att ta till bilen för att få honom till skolan nu. Det är åtminstone positivt att de tycks lyssna på oss åtminstone i det här avseendet, säger Beatrice Öhman i Ladusved.

- Jag var på det där mötet och jo, politikerrepresentanten sa att han inte hade förstått hur lång väg det i verkligheten är för de här barnen. Han erkände att HRT har gjort fel och att de nu skall korrigera det hela, berättar Mikaela Sallmén.

Finno Skola
Finno skola är närskola för bland annat Ladusved, Frisans och Estdalen. Finno Skola Bild: YLE / Mathias Gustafsson Finno,finno skola

Det är inte bara personer som åker till och från jobbet eller skolorna som berörs av att busstrafiken har blivit sämre i Esbo. Även företagarna börjar känna av förändringarna.

- Jag har två anställda på mitt företag som har börjat prata om att de måste se sig om efter nya jobb. Inte bara det att de ska ta sig till Esbo varje dag utan de åker också inom staden och de inre linjerna fungerar knappt alls, berättar Marita Hildén som driver ett privatföretag i Esbo.

Busskur i Ladusved
Det går nog bussar, men rutterna är konstigt dragna. Busskur i Ladusved Bild: YLE / Mathias Gustafsson Busskur,esbo

Bostadspriserna påverkas negativt

I ett läge där en stadsdel börjar ha högre utbud på bostäder än mängden inflyttare, påverkas även priset på bostäder. Marita Hildén tycker sig ha sett av den här trenden redan.

- Det finns nog rätt många bostäder till salu i Ladusved just nu. Jag har också märkt att det tar längre tid att sälja dem än tidigare. Vår granne har haft sitt hus till salu i några månader nu och motsvarande hus till exempel i Hagalund går betydligt snabbare åt, berättar hon.

Jockum Andersin.
Jockum Andersin från Aktia fastighetsförmedling ser en liten förändring i bostadspriserna. Jockum Andersin. Bild: Yle / Hanna Othman Aktia Fastighetsförmedling,jockum andersin

Det här bekräftas delvis också av bostadsförmedlarbranschen.

- Det har nog kommit mera bostäder till salu i Esbo, folk funderar förstås på vad de ska göra då arbetsresan har blivit längre. Några specifika stadsdelar har jag inte statistik på, det gäller nog hela Esbo, berättar Jockum Andersin som är vd för Aktia fastighetsförmedling.

Vad gäller prisnivån verkar Esbo för tillfället ha stagnerat.

- Det sågar liksom lite fram och tillbaka efter att varje år ha stigit. Där kan man kanske se en liten trend vad gäller just Esbo, säger Andersin.

I Ladusved upplever invånarna att de stadsdelar som ligger längre i från metrostationerna är i ett sämre läge just nu.

- Det går nog inte att sälja områdena Ladusved, Tillisbacken, Bisa med flera med argumentet att de ligger vid goda förbindelser längre. Kanske för finskspråkiga, vars barn nog har skolor på promenadavstånd men annars inte, påpekar Mikaela Sallmén, trebarnsmor i Ladusved.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen