Hoppa till huvudinnehåll

Svårare att få taxi i Borgå efter reformen: "Tidigare har vi inte behövt vänta i två timmar"

Taxibilar vid Borgå Torg.
Borgåbor klagar att det inte finns tillräckligt med taxibilar i trafiken. Taxibilar vid Borgå Torg. Bild: Yle/Pontus Nyqvist taxi,Borgå,bilar

Får man överhuvudtaget längre en taxi i Borgå? Den frågan ställde ortsbon Ninja Lang på sociala medier. Diskussionen som följde var kritisk men flere gav också tips på hur man beställer taxi efter lagändringen i juli.

- Vi har två gånger under juli och augusti månad råkat ut för att vi har beställt taxi, och så står vi och väntar och väntar och inget händer. Våra vänner promenerade hem och vi tog bilen. Vi väntade i nästan två timmar i andra ändan av Borgå långt utanför stan, säger Ninja Lang.

Ringa eller använda appen i telefonen

I diskussionen på sociala medier föreslår flera personer att använda en applikation i telefonen istället för att ringa. I synnerhet yngre östnylänningar förespråkar det alternativet.

- Min man testade appen också och det var ingen skillnad. När han ringde först så sade hon i taxicentralen att här är nog kö. Men även om det är kö så har vi aldrig tidigare fått vänta i nästan två timmar i Borgå. Aldrig.

Grannen fick köra när taxin inte kom

Ninja Lang berättar om en familj som inte lyckades få tag på en taxi när deras treåriga son behövde föras till hälsocentralen. Barnet hade fallit omkull och fått ett sår. Händelsen inträffade mitt på dagen.

- De fick be en granne köra dem. Det här har jag inte varit med om före den nya lagen. Man blir orolig för om man alls vågar lita på det här systemet. Inte funkar det ju, säger Lang.

sjukhus
Ibland kan det vara bråttom till jouren. Vad händer om inte taxin kommer? sjukhus Bild: Yle/Carmela Walder jourpolikliniken

Familjen åker taxi mycket sällan, men när de behöver taxi är behovet desto större. Det kan vara fråga om en skjuts till flygplatsen eller till sjukhuset.

Långa väntetider under lördagar

Vid Borgå taxi säger ordförande Lars Salomaa till Yle Östnyland, att det varit långa väntetider på lördagar under hela sommaren.

- Speciellt det senaste veckoslutet var väntetiderna långa. Egentligen har lördagsnätterna alltid varit knepiga i Borgå - redan före taxireformen, säger Salomaa.

Tidigare kunde Borgå taxi se till att bilmängderna var större under veckoslut och helger. Nu går det inte längre att göra det.

- Förr kunde vi styra och ställa och alla visste hur viktigt det var att alla bilar rullade på lördagar. Nu bestämmer taxiföretagarna själva när de arbetar, förklarar Salomaa.

Skyltar med taxipriser vid Helsingfors-Vanda flygplats.
Flygstationen kan ge många kunder varje dag. Skyltar med taxipriser vid Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: Yle / Hanna Othman taxi,Helsingfors-Vanda flygplats,taxibilar,lähitaksi

Bilarna kan köra var som helst

Det som taxichauffören också bestämmer är var han kör.

- Det är fritt fram för alla taxibilister att köra var de vill. Dessutom kan det hända att man får ett uppdrag att köra någon till Helsingfors eller flygfältet och då är den bilen borta ganska länge. Det påverkar sen förstås tillgängligheten av taxibilar i Borgå, säger Salomaa.

När man väl är i Helsingfors är det nog ingen taxichaufför som vill köra tom tillbaka, utan man försöker förstås få någon kund också i den ändan.

- Alla tänker ju förstås utgående från sin plånbok i en sådan situation och slutresultatet kan innebära att den bilen är ganska länge borta från Borgå, säger Salomaa.

En som ringt senare kan få en taxi tidigare

För att ytterligare komplicera det hela handlar köerna också mycket om tur och otur. Salomaa förklarar:

- Säg att du ringer från Vårberga och en bil i samma ögonblick blir ledig i Huktis, men det finns också en ny kund som väntar i Huktis. Då ligger det nära till hands att bilen väljer Huktiskunden, även om du väntat på taxi en betydligt längre tid i Vårberga, säger Salomaa.

Taxichaufför Lars Salomaa
Lars Salomaa på taxistationen invid stadshuset i Borgå. Taxichaufför Lars Salomaa Bild: Yle/ Stefan Paavola taxi,taxichaufförer,Borgå,taxichaufför lars salomaa

En egen taxichaufför

I diskussion på sociala medier föreslås också att man skapar en personlig kontakt till enskilda chaufförer som man ringer upp när man behöver taxi.

- I och med diskussionen har vi nu fyra eller fem olika personliga kontakter. En som medverkade i diskussionen skickade privat några nummer, säger Ninja Lang.

Borgå taxis ordförande Lars Salomaa säger att man naturligtvis kan göra så, men att det ytterligare rör om i den redan grumliga soppan.

- Det gör ju totalt sett systemet ännu sämre i och med att den specialbeställda bilen är reserverad för en viss kund en viss tid, säger Salomaa.

Inte optimalt för chauffören

Ur taxichaufförens synvinkel är det inte heller en optimal situation.

Chauffören måste högst antagligen köra tom till platsen där kunden väntar i stället för att lämna av en kund på en plats där också förhoppningsvis en ny kund skulle vänta.

- Men visst, många kunder har gått in för det systemet till exempel på nyårsnatten för att förvissa sig om att man säkert får tag i en bil, säger Salomaa.

Nya systemet fungerar förvånansvärt bra

Med tanke på att hela taxisystemet efter reformen bygger på frivillighet på olika plan, är det egentligen ganska märkligt att det trots allt fungerar så pass bra som det gör.

- Jag är faktiskt förvånad över att det sist och slutligen ändå har fungerat bra. Förr ville till exempel ingen köra de så kallade jourturerna men var tvungen. Nu måste man inte, men ändå fungerar det bra, säger Salomaa.

Taxibil
Taxibil Bild: All Over Press / Ismo Pekkarinen taxibilar,Taxi & taxiverksamhet,Taxi,taxichaufförer,taxiskylt

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland