Hoppa till huvudinnehåll

Cykelvägen med det tvära slutet i Borgå: "Från Kullohållet gäller det att köra sakta"

cyklist med körglasögon.
Gisle Sjöberg cyklar till jobbet dagligen längs med cykelvägen till Kullo. cyklist med körglasögon. Bild: Yle/Mikael Kokkola Cyklist,solglasögon

Sedan maj har cyklister, fotgängare och rullskridskoåkare tryggt kunnat ta sig fram på den nya leden längs med Helsingforsvägen, mellan Kullo och avtaget till Tjusterby.

Men cykelvägen slutar plötsligt i den östra ändan med en tvär rättvinklig kurva, som för ut cyklisterna på landsväg 170 vid ett ställe med begränsad sikt.

Gisle Sjöberg pendlar dagligen på sin cykel till sin arbetsplats i Kullo. Han är förvånad över hur cykelvägen har dragits.

- Cykelvägen slutar abrupt rakt in på en tungt trafikerad väg. Sikten är dessutom skymd av en kulle. För barn är det inte lätt att komma säkert över vägen.

Landsväg med cykelväg intill.
Här till höger gäller det för cyklister att säkert ta sig ut på landsvägen, då cykelvägen upphör. Landsväg med cykelväg intill. Bild: Yle/Mikael Kokkola cykelvägar,cyklar,vägtrafik,Borgå,helsingforsvägen

Vid ändan av cykelvägen är den fria sikten framåt bara ett tiotal meter. Hans tips är att både lyssna och noga se efter om det kommer bilar på vägen.

- Från Kullohållet gäller det att köra sakta då man närmar sig slutet av cykelvägen, särskilt om det är mörkt, säger Gisle Sjöberg.

Han tycker att cykelvägen helst borde ha slutat vid Tjusterbyvägens avtag.

Cyklist med körglasögon.
Gisle Sjöberg anser att cykelvägen borde sluta vid korsningen till Tjusterbyvägen. Cyklist med körglasögon. Bild: Yle/Mikael Kokkola cykelvägar,cyklar,vägtrafik,Borgå,gisle sjöberg

På Borgå stad håller kommunteknikchef Kari Hällström med om att cykelvägen kunde vara bättre planerad och byggd i den östra ändan.

- Jag var nyss där på cykel och visst slutar leden väldigt plötsligt efter korsningen till Tjusterbyvägen. Sikten är dålig just där man ska ut på landsvägen.

Han tror att Närings-, trafik- och miljöcentralen har följt de normer som gäller beträffande god sikt.

- Lösningen är temporär eftersom leden ännu ska byggas ut österut till Ölstens. En sträcka på cirka tre kilometer.

När det blir av vet ingen ännu. Planer finns men vaken staten eller staden har ännu beviljat budgetmedel för byggandet. Avsikten är att dela på kostnaderna.

Landsväg och cykelväg möts.
Landsväg och cykelväg möts. Bild: Yle/Mikael Kokkola cykelvägar,cyklar,vägtrafik,Borgå,helsingforsvägen

- Borde det finnas fler trafikmärken som varnar både cyklister och bilister för att cykelvägen upphör?

- Det kunde nog vara på sin plats, men det är NTM-centralen, som avgör var det finns trafikmärken.

- Kunde Borgå stad vara i kontakt med centralen?

- Jo, det ska vi genast vara, säger kommunteknikchef Kari Hällström.

Landsväg och cykelväg möts.
Landsväg och cykelväg möts. Bild: Yle/Mikael Kokkola cykelvägar,cyklar,vägtrafik,Borgå,helsingforsvägen

Det är projektchef Jukka Aro vid NTM-centralen som svarar för den nya gång- och cykelleden mellan Kullo och Borgå.

- Något problem med hur cykelvägen slutar har vi inte lagt märke till under byggnadsfasen, säger han. Men visst kan vi ännu i höst besöka platsen för att se hur dålig sikten är där.

Själv är han ingen större vän av trafikmärken.

- Nja, själv tycker jag att trafikmärken inte brukar vara så effektiva, men det är ett alternativ, säger Jukka Aro.

Enligt honom kunde lättrafikleden bra ha slutat vid korsningen till Tjusterbyvägen, men man valde att bygga en liten stump till fram till de busshållplatser som finns lite längre fram.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland