Hoppa till huvudinnehåll

Somekonsult till HS: Hundratusentals finländare har lämnat Facebook

Smarttelefon där inloggning till Facebook visas på skärmen. I bakgrunden en datorskärm där man ser texten Facebook.
Smarttelefon där inloggning till Facebook visas på skärmen. I bakgrunden en datorskärm där man ser texten Facebook. Bild: Mostphotos Facebook,sociala medier,smarttelefoner

På sin blogg skriver Harto Pönkä, utbildare inom sociala medier, att de användarsiffror som han extraherat från Facebooks annonsverktyg visar att tjänsten har 300 000 färre finländska användare.

Pönkä säger till Helsingin Sanomat att han förväntade sig ett litet exodus efter sekretesskandalerna som företaget drabbats av, av vilka den mest omtalade är Cambridge Analytica-skandalen i våras.

Enligt Pönkä är det mest användare i mellan 30 och 40 som har lämnat tjänsten, nästan 100 000, men siffrorna är höga också i andra åldersgrupper.

Mellan 50 000 och 60 000 av finländarna i åldrarna 13-29 och 40-49 år har också slutat med Facebook. Endast femtioplussare har i en mindre utsträckning lämnat tjänsten, dock sägs det inget om hur många i de äldre åldersgrupperna som ens använder tjänsten.

Det som är säkert att inga åldersgrupper har sett en ökning.

Tidskrävande och säkerhetskris

Många som lämnat Facebook citerar sekretesshärvan som en orsak. I en undersökning som operatören Dna gjorde på försommaren uppgav sju procent att de raderat Facebook på grund av läckan, medan 11 procent sade sig fundera på att ta bort tjänsten.

Hur ska du frigöra dig från ett system som är en så stor del av vår vardagsmiljö

En vanligare orsak har med sociala mönster att göra. Många raderar sin Facebook för att frigöra mer tid, eftersom Facebook som så många andra sociala medier är överraskande tidskrävande och antisocialt för många.

Biträdande professor Tero Karppi på universitetet i Toronto har studerat sociala medier i tio år och är aktuell med en bok om Facebooks framtid.

Han säger till HS att det är svårt att sluta med Facebook eller andra sociala medier på grund av sociala skäl – du riskerar bli utanför.

- Det är inte fråga om ett beroende, utan om ett kulturellt och socialt tryck. Hur ska du frigöra dig från ett system som är en så stor del av vår vardagsmiljö, säger Karppi.

Whatsapp kan gå förbi

Facebook hade enligt Företagarna i Finland 2,5 miljoner användare i Finland 2017, och var därmed störst i landet. Nu är det lite oklart om Facebook ännu är störst, då Whatsapp, det näst mest använda mediet, ifjol hade 2 miljoner och kan antas ha upplevt en ökning i år, till skillnad från Facebook.

Om trenden fortsätter kommer Whatsapp att gå förbi, det är uppenbart.

Youtube och Instagram var tredje och fjärde störst, med 1,1 respektive 1 miljon användare. Snapchat med 500 tusen, Twitter med 400 tusen och Linkedin med 200 tusen användare fullbordar listan.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes