Hoppa till huvudinnehåll

Hangöläkaren Tina Hellsten korsar Atlanten med åtta andra kvinnor: "En blindtarm kan man inte operera till havs, där går gränsen"

Nio kvinnor i vita jackor sitter i rad på en segelbåt och ler.
Från vänster: Paula Rissanen, Tina Hellsten, Pia Siukosaari, Raija Alapeteri, Maarit Suomi, Johanna Kölli, Sari Laukkanen och Meri Siili Nio kvinnor i vita jackor sitter i rad på en segelbåt och ler. Bild: Johanna Sandin segelbåt,gästhamnar,Hangö,Kvinna,seglare,regattor,s/y Ocean Lady

Spänningen är stor när Hangöbon Tina Hellsten beger sig ut på sitt livs äventyr med en niomanna- eller rättare sagt niokvinnobesättning.

Med en 13,5 meter lång Swan 441 ska de delta i Atlantic Rally for Cruisers; en seglingstävling från Las Palmas på Kanarieöarna till Saint Lucia i Karibien.

Det är första gången ett finländskt lag med enbart kvinnor ombord deltar i seglingstävlingen ARC.

Båten har de hyrt i juni och stiftat bekantskap med i drygt två månader genom seglatser i den finska och svenska skärgården.

20 år då drömmen föddes

Att korsa att Atlanten har varit en långlivad dröm för Tina Hellsten som seglat i 35 år.

- Jag var bara 20 år när jag först ville segla ut på de stora haven. Då hade jag inte tillräckligt med erfarenhet, men nu kom den här chansen.

Kvinna i vit jacka på en segelbåt i hamnen. Mulet väder en eftermiddag under tidig höst.
Äntligen går Tina Hellstens dröm i uppfyllelse. Kvinna i vit jacka på en segelbåt i hamnen. Mulet väder en eftermiddag under tidig höst. Bild: Gunilla Ginström / Yle segelbåt,gästhamnar,Hangö,Kvinna,seglare,regattor,s/y Ocean Lady

Alla i besättningen har ännu inte hunnit segla tillsammans, men de är alla bekanta via den gemensamma segelföreningen Naispurjehtijat-Sailing Ladies.

Inför resan har de tränat mycket annat än enbart segling. De har haft regelbundna utbildningar i till exempel teamarbete.

- En av våra utbildare är psykolog Ilona Rauhala som vi träffat en gång i månaden och övat på teamwork, berättar Hellsten.

Upp till fem dagar innan hjälp når fram i nödläge

En styrka hos besättningen är att medlemmarna kommer från en brokig yrkesbakgrund och därmed har en väldigt bred kunskap. Hellsten är är telefon- och flygplansmekaniker, fysioterapeut och läkare.

Hon kommer att ansvara för det tekniska och för att alla mår bra ombord.

- Jag tar ansvar för allt som sker i båten och med besättningen, säger hon.

Tre kvinnor på en segelbåt ute till havs. En står vid rodret och två manövrerar segel.
Alla i besättningen har olika expertis som är värdefull ute till havs. Tre kvinnor på en segelbåt ute till havs. En står vid rodret och två manövrerar segel. Bild: Johanna Sandin segelbåt,gästhamnar,Hangö,Kvinna,seglare,regattor,s/y Ocean Lady

I väskan har hon allt som kan tänkas behövas när det gäller mediciner.

- Någonstans måste man ändå sätta gränsen, jag kan inte till exempel operera en blindtarm ombord, händer det något större får man kalla på hjälp, förklarar hon.

Det skadar ändå inte att vara förberedd.

- Man får räkna med att det tar fyra till fem dagar innan hjälpen kommer fram ute på Atlanten, berättar Hellsten.

Lista på allt som går fel

Förutom Hellstens läkarutbildning tryggas den medicinska kompetensen ombord av skeppare Raija Alapeteri som är sjukskötare.

De facto bidrar alla i besättningen med någon oumbärlig expertis.

- Vi har en som kan reparera seglen och en som kan fiska, nämner Hellsten som exempel.

Hon berättar också att de alla gått kurser i säkerhet.

Atlantic Rally for Cruisers är ett stort evenemang som lockar kring 1 200 deltagare från hela världen varje år. Det innebär förstås att det sker en del missöden också.

- I tidningen Yachting World finns det årligen statistik på allt som sker, berättar Hellsten.

- Det kan vara allt från att en mikrovågsugn inte fungerar - det finns så stora båtar att de har mikrovågsugnar ombord - till saker med masten och bommen.

Från kyla mot värme

Hellsten har inte seglat ute på Atlanten tidigare, men berättar att årstiden innebär att de främst borde ha passadvindar, alltså medvind.

- Nuförtiden vet man förstås aldrig vad som sker med vädret. Det är mycket större vågor än här, men de är ganska långa och inte så höga så förhoppningsvis klarar man det.

Det gäller också att packa med kläder för alla väder.

- Den första veckan när vi startar från Las Palmas kan det vara ganska kallt, men sedan blir det varmare. I Karibien är det kring 35 grader och vattnet kring 20 grader, säger Hellsten.

Förutom kläder gäller det att ha rätt teknisk utrustning.

- Vi har två olika plotters, en radare och en satelittelefon. Det är kanske det viktigaste, berättar Hellsten.

Svamprisotto mättar magen

Trots att det finns en expert på att fiska ombord så gäller det också att fylla skåpen med mat inför seglatsen.

- Den färska maten kanske räcker i en vecka och sedan får vi väl äta knäckebröd, säger Hellsten skämtsamt.

Så illa är det ändå inte, avslöjar hon snabbt. Till exempel kan torkad svamp tillsammans med ris förvandlas till en smakrik risotto.

Man får ändå räkna med att byxorna sitter lite löst vid mållinjen.

- Det sägs att man går ner två till fyra kilogram, men det är välkommet, skrattar hon.

Hellsten menar ändå att segling kräver teknik framom rå styrka, trots att det stundtals också är fysiskt krävande.

- När vi kryssar behöver vi till exempel tre seglare och spinnakerseglet kräver lite fler på däck, men det är mera frågan om teknik. Min pappa sade alltid: "Har du inte styrka så använd huvudet".

Vill inspirera andra kvinnor

Hellsten säger att hon upplever att grupparbetet löper smidigare då det är enbart kvinnor ombord.

- Alla vill hjälpa varandra och ingen vill bevisa att man är bättre än den andra, säger hon.

Seglatsen är också att sätt att inspirera andra kvinnor att följa sina drömmar.

- Vi vill lyfta fram att man ska våga tänja på sina gränser och att man kan om man vill, förklarar Hellsten.

Drar en suck av lättnad när de kommer till Las Palmas

Innan laget kommer fram till Atlanten väntar ändå en lång och spännande färd.

Det kan de facto ta längre tid att komma till startlinjen än de tre veckor man räknar med att det tar att korsa Atlanten.

Resan går först till Cuxhaven i Tyskland och så vidare till Portsmouth i England. Därifrån fortsätter de via A Coruña och Vic i Spanien till den portugisiska ön Madeira i och sedan Las Palmas på Kanarieöarna.

Starten från Las Palmas är den 25 november.

Tre kvinnor på segelbåt ute till havs en blåsig dag.
Vågorna på Atlanten är större än vågorna i de finska farvattnen. Tre kvinnor på segelbåt ute till havs en blåsig dag. Bild: Sanna Malmivaara segelbåt,gästhamnar,Hangö,Kvinna,seglare,regattor,s/y Ocean Lady

- Det är mer utmanande att komma till Las Palmas än vad det är att fortsätta därifrån till Saint Lucia, förklarar Hellsten.

Till exempel Engelska kanalen gör att det drar lite extra i magen av spänning.

- Det är jättemånga utmaningar. Jag tror att alla i vårt team drar en suck av lättnad när vi startar från Las Palmas att "vi är äntligen här".

Utmaningarna till trots längtar ändå Hellsten ut till havs.

- Det är friheten och tystnaden. Vi har så mycket buller och information här. När man är ute på havet och stänger av motorn så är det bara vinden och vågorna som hörs.

Trots att över 200 lag deltar så får man vara i fred under färden, berättar Hellsten.

- Det sägs att några dagar efter start ser man ingen annan längre.

Artikeln bygger på en radiointervju av Gunilla Ginström

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland