Hoppa till huvudinnehåll

Järnväg till Vasa flygplats kan vara verklighet om 10 år – satsningen på riksväg 8 fortgår ändå

Resenärer på Vasa flygplats.
Arkivbild. Resenärer på Vasa flygplats. Bild: Yle/Antti Kuusiniemi Vasa flygplats,Check-in,flygplatser,resenärer,flygresenärer

Det råder ingen motsättning mellan att försöka få en järnvägsförbindelse till Vasa flygplats och att lobba för en uppgradering av riksväg åtta. Det säger landskapsdirektör Kaj Suomela.

Ställningstagandet togs av Österbottens förbunds landskapsstyrelse i måndags i samband med ett utlåtande om industri- och logistikområdet på gränsen mellan Korsholm och Vasa.

- I samband med utlåtandet ville vi reda ut hur folk ska ta sig till flygfältet och arbetsplatserna i Runsor i framtiden, säger Suomela.

Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten.
Kaj Suomela Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten. Bild: Yle/Markus Bergfors Kaj Suomela,landskapsdirektörer,Österbotten,suomela

Nyheten ledde till en hel del kommentar och bland dem en oro om att riksväg 8 hamnar i skymundan om man börjar lobba för en järnvägsförbindelse, vad säger du om det?

- Det råder ingen motsättning mellan att försöka få en järnvägsförbindelse till Vasa flygplats och att lobba för en uppgradering av riksväg åtta.

- Riksåttan är något dagsaktuellt som man jobbar för varje dag - medan planerna på en järnvägsförbindelse till flygplatsen är långsiktiga.

Staden med på tåget

Österbottens förbunds förslag får även stöd från Vasa stad. Stadsdirektören, Tomas Häyry, säger att förslaget är mycket bra och i linje med det som diskuterats tidigare.

- Vi har sedan tidigare haft de här reserveringarna i vår generalplan då vi byggde logistikområdet och när batterifabrikområdet kommer skulle det vara stora synergifördelar med att få ett stickspår som viker av till flygfältet och sen vidare till hamnen, säger Häyry.

Tomas Häyry / Kaupunginjohtaja / Vaasa / Kovatalous
Tomas Häyry Tomas Häyry / Kaupunginjohtaja / Vaasa / Kovatalous Bild: Jouni Immonen / Yle

Är järnvägslinjen också möjlig utan en ny batterifabrik?

- Det är helt klart att beslut, som det som Wärtsilä fattade förra veckan,har stora inverkningar på den framtida utvecklingen - också beträffande logistiklösningar. Ännu är det för tidigt att säga hur och när det blir, men vi börjar få allt mer stöd för att ett sådant här behov finns.

Klimatet och persontrafiken tackar

Häyry säger att man ännu måste utreda kostnaderna, men menar att det finns ekonomiska förutsättningar för projektet. Han nämner två fördelar med en järnvägslinje till flygplatsen.

- En stor del skulle vara att man också kan åka från Seinäjoki längs med banan till flygfältet med tåg. Vilket är en stor uppgradering jämfört med idag. Och om man tänker på utvecklingen av godstransporter överlag, så att de alltmer flyttar över på räls är också en klimatpolitisk åtgärd som har stor effekt.

Finns det några nackdelar?

- Egentligen inte, det beror det på hur sträckningen blir. Allting har en inverkan på landskapet när man drar en järnväg. Men om man tänker på att vi i dagsläget har en linje som går genom kärncentrum, så ser jag inte att det är några omöjligheter att få till det.

Diskussioner kan starta i höst

Häyry säger att det är en lång väg att gå innan någon järnvägslinje kan börja byggas. Men han tror att de redan i höst kan börja föra diskussioner med Österbottens Förbund, Trafikverket och andra aktörer om man kan starta upp basutredningar.

- Ur strategisk synpunkt ser jag det som en otroligt viktig åtgärd på lång sikt. Men vi pratar om utredningar och planeringar och innan vi kommer till bygge har vi en lång väg att vandra.

Kaj Suomela på Österbottens förbund tror att det kunde vara realistiskt att man kunde börja ta tåget till Vasa flygplats om tio år, förutsatt att det planerade industri- och logistikområdet utvecklas enligt planerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten