Hoppa till huvudinnehåll

Lärarförbundet om digitaliseringen av studentexamen: Orättvist av Studentexamensnämnden att säga att det har funnits gott om tid

Händer som skriver på en dator.
Händer som skriver på en dator. Bild: Witthaya Prasongsin team,smarttelefoner,tankesmedja,internet,datorer,digitalisering,skolan (fenomen),Digital

Vid Finlands svenska lärarförbund FSL säger förbundsordförande Christer Holmlund att det inte är oväntat att elever har hamnat i kläm och känner sig dåligt förberedda inför datorprogrammen i den digitala studentexamen, när digitaliseringstempot har varit så högt.

Holmlund säger också att FSL har diskuterat situationen på flera fullmäktigemöten och att man har skickat ett uttalande till Studentexamensnämnden, men utan att få svar.

– Vi påpekade om tidspressen, och att Abitti-systemet inte varit särskilt användarvänligt, utan det har krävts en typ av datakunskap som är mer på programmeringssidan, berättar Holmlund.

Abitti är alltså Studentexamensnämndens digitala provsystem. I systemet ingår 16 olika datorprogram - bland annat olika räkneprogram.

Eleverna i Vasa övningsskolas gymnasium testade det elektroniska studentprovet i modersmål.
Eleverna i Vasa övningsskolas gymnasium testade det elektroniska studentprovet i modersmål. Bild: Yle/Joni Kyheröinen elektroniska studentskrivningar

Svenska Yle berättade på onsdagsmorgonen att många elever inte kan de här programmen. Lärare har inte hunnit lära sig de nödvändiga verktygen och fokuserar inte på dem i utbildningen, påpekade flera elever.

"Man borde ha valt annorlunda"

Holmlund säger att Studentexamensnämnden borde ha valt dataprogram som skulle vara enklare att använda. Som det nu är så krävs det en hel del extra arbete för lärarna att lära ut de digitala verktygen.

Elever som Svenska Yle har talat med säger också att Abitti-systemet tampas med återkommande tekniska problem.

– Dessutom har det varit oklart hur de digitala studentexamensproven kommer att se ut, säger Holmlund.

Christer Holmlund är ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund.
Christer Holmlund är ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund. Bild: Yle/Anna Savonius Finlands svenska lärarförbund,ordförande,lärare,christer holmlund
De här programmen har varit kända redan i flera år.― Robin Lundell, specialsakkunnig, Studentexamensnämnden

Studentexamensnämnden har sagt i offentligheten att lärare borde ha känt till att de här förändringarna är på kommande.

Robin Lundell, specialsakkunnig vid Studentexamensnämnden, nämnde för Svenska Yle i våras att det har funnits gott om tid att förbereda sig.

– De här programmen har varit kända redan i flera år så det borde inte vara en så stor överraskning i gymnasierna över vad det är som kommer. Vi hoppas att lärarna och skolorna också har varit aktiva och tagit upp det här i undervisningen, sade Lundell då.

Christer Holmlund, samtidigt säger ni på FSL att de digitala verktygen har kommit för snabbt för lärarna. Hur hänger det här alltså ihop?

– Ja, lärarna har känt till tidtabellen, men det är inte bara att meddela att så här gör vi. Lärarna har inte getts möjlighet till den fortbildning under arbetstid som det här skulle kräva, när skolan pågår hela tiden.

Han påpekar att det främst är de få lärare som har gått fortbildning i de digitala verktygen som kan dem, eller de som har satsat mycket tid på sin fritid för att lära sig dem.

Vad tycker du borde göras?

– Man måste dra lärdom av det som har skett nu. Nästa gång vi reformerar studentexamen så måste man först se till att verktygen som ska användas är i skick. Det har med de studerandes rättsskydd att göra, och också att lärare känner sig trygga i den roll de har, kommenterar Christer Holmlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes