Hoppa till huvudinnehåll

Barn med utvecklingsstörning måste byta skolmiljö i Lovisa på grund av inneluftsproblem - en vecka före skolstart fick de veta vart

Elin Ollas kommunicerar med hjälp av bilder
Elin Ollas använder bilder för att berätta vad hon vill. Elin Ollas kommunicerar med hjälp av bilder Bild: Yle/ Carmela Walder Lovisa,utvecklingsstörning (egenskap),skolor (läroinrättningar),undervisning,stödundervisning,Elin Ollas

I Lovisa har det varit en turbulent skolstart för alla barn i behov av särskilt stöd. Bara en vecka före skolstart fick personalen veta vart undervisningen flyttar.

Både den svenskspråkiga och den finskspråkiga klassen måste lämna Harjurinteen koulu då den stängdes på grund av alla inneluftsproblem.

En vecka före skolstart fick vom-klassen äntligen veta att de skulle flytta till andra våningen i ett äldre hus vid Degerbygatan 21.

- Lite oroligt var det på sommaren när man inte visste hur det skulle bli, säger läraren för klassen Maria Suuronen.

Speciallärare Maria Suuronen undervisar
Maria Suuronen frågar eleverna vilken årstid det är. Speciallärare Maria Suuronen undervisar Bild: Yle/ Carmela Walder Lovisa,utvecklingsstörning (egenskap),skolor (läroinrättningar),undervisning,stödundervisning,maria suuronen

Vardagsrutinerna är tillbaka

I början av läsåret var det mycket att stå i, men nu rullar vardagen på igen för de fyra eleverna i klassen.

Dagen börjar med morgonsamling med sång och sedan följer alla sin egen läroplan.

- I dag har du Rico slöjd. Det brukar du tycka om. Du får borra och spika.

- Borra, säger Rico Järvinen och får ett nöjt leende på läpparna.

Rico Järvinen tycker om att jobba med pekplattan.
Rico Järvinen tycker om slöjd och om att jobba med pekplattan. Rico Järvinen tycker om att jobba med pekplattan. Bild: Yle/ Carmela Walder Lovisa,utvecklingsstörning (egenskap),skolor (läroinrättningar),undervisning,stödundervisning,barn med speciellt stöd

Under sommaren var barnen i Generalshagens skola

Barn med grav utvecklingsstörning har rätt till vård också under sommaren.

Då höll barnen till i Generalshagens skola dit den svenskspråkiga klassen hör, men strax före skolstarten skulle de flytta igen.

Lovisa stad gjorde en del ändringar i byggnaden vid Degerbygatan 21 så att eleverna kunde flytta in. Staden byggde bland annat en brandtrappa ner från andra våningen och satte lås på vissa dörrar.

- Allt har gjorts för att det ska bli så bra som möjligt, säger läraren Maria Suuronen.

Positivt är att den finska klassen för elever med utvecklingsstörning också flyttade till Degerbygatan 21. På det här sättet kan samarbetet mellan klasserna fortsätta.

Bra är också att vägen till Generalshagens skola och till Kapellparken har blivit lite kortare i och med flytten. En del av barnen har vissa lektioner i Generalshagens skola.

Från specialbyggda lokaler till andra våningen i ett äldre hus

Det kom inte som någon överraskning för skolgångshandledare Nina Tikander att klassen måste lämna Harjurinteen koulu, men roligt var det inte.

Hon trivs med sitt jobb och säger att en dag inte är den andra lik.

Wiktor Podolyan och Nina Tikander kommunicerar med hjälp av bilder.
Nina Tikander undervisar idag Wiktor Podolyan. Wiktor Podolyan och Nina Tikander kommunicerar med hjälp av bilder. Bild: Yle/ Carmela Walder Lovisa,utvecklingsstörning (egenskap),skolor (läroinrättningar),undervisning,stödundervisning,nina tikander

Harjurinteen koulu har inte många år på nacken och där fanns lokaler som var specialbyggda för elever med utvecklingsstörning.

Maria Suuronen upplever inte att det är något större problem att vara uppe på andra våningen. De som är rullstolsburna använder sig av den lilla hiss som finns i huset.

- Vi är ju en del med i ”Skolan i rörelse” och trappor är bra motion.

Några regelbundna raster blir det inte, men däremot nog promenader i staden längs bekanta rutter och besök i parkerna intill.

Någon snabb flytt tillbaka till Harjurinteen koulu blir det knappast. Det här gör att klassen har gjort sig hemmastadd på Degerbygatan bland annat genom att satsa på inredningen.

Allt har gått över förväntan

För ett barn med utvecklingsstörning är det viktigt att följa sina rutiner och på det sättet skapa en trygg vardag. En flytt kan bli stressig, men barnen har tagit det hela med ro.

- Jag var lite orolig före flytten, men allt har gått jättebra, över förväntningarna egentligen, säger Maria Suuronen.

Dagen börjar alltid med morgonsamling
Varje skoldag börjar med morgonsamling. Dagen börjar alltid med morgonsamling Bild: Yle/ Carmela Walder Lovisa,utvecklingsstörning (egenskap),skolor (läroinrättningar),undervisning,stödundervisning,barn med speciellt stöd

Hon tror att det har gått så bra för att så gott som alla inom personalen är bekanta för barnen från tidigare. Det har gjort det tryggt för dem.

Också skolgångshandledare Nina Tikander är nöjd med att vardagen har börjat rulla på så här snabbt och att de har lyckats skapa rutiner.

- Man märker att barnen redan vet var de ska vara vid olika sysselsättningar.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland