Hoppa till huvudinnehåll

Snart ska det bli enklare att smaka på Kimitoön

Ett bord uppdukat med en bricka med röda vinbär, en skål hallon, en skål jordgubbar, en korg äppel, en korg svarta vinbärsblad, en karaff med appelsinjuice, några flaskor cider, en karaff med svagdricka och några highball-glas, på en sandstrand med havet
Kimitoön och resten av skärgården har goda möjligheter att öka medvetenheten om de lokala matprodukterna. Ett bord uppdukat med en bricka med röda vinbär, en skål hallon, en skål jordgubbar, en korg äppel, en korg svarta vinbärsblad, en karaff med appelsinjuice, några flaskor cider, en karaff med svagdricka och några highball-glas, på en sandstrand med havet Bild: Yle/Carina Ahlskog Strömsö (tv-program),bär,Röda vinbär,röda vinbär,Röda vinbär,hallon,Hallon,cider,Orange juice,Svagdricka,äpple,Sangria,svarta vinbär,Svarta vinbär,jordgubbe,Alcoholic drinks

Att blåbär och lingon är en sorts supermat vet de flesta, men tar vi verkligen tillräckligt vara på den unika och rena maten som vi har i vår närhet? Det frågar sig projektledaren Jonas Bergström.

- Skärgårdsborna är redan så vana med de fantastiska råvarorna som finns i deras omgivning att många kanske inte längre ser dem för vad de egentligen är, säger Bergström.

De många soltimmarna under sommaren, det sydliga läget och de milda vintrarna gör skärgården till en gynnsam plats att odla på. Det som främst gör odlandet utmanande i skärgården är torkan.

- Bönder måste ha det mest otacksamma jobbet som finns, de satsar nästan hela tiden allt de har, och det finns egentligen inget skyddsnät som hjälper dem, säger han.

Porträtt av Jonas Bergström mot en somrig, grön bakgrund.
Den rena maten finns redan på ön så projektet handlar mest om att marknadsföra och nätverka anser Jonas Bergström. Porträtt av Jonas Bergström mot en somrig, grön bakgrund. Bild: Amanda Vikman/YLE person

Jonas Bergström har redan lärt känna en hel del matproducenter på ön och tillsammans med Stella Törnroth leder han projektet KulTa som under tre år ska utveckla närproducerad matkultur på Kimitoön.

Med i projektplanerna finns också gården Dalis i Tappo som Sagalunds stiftelse fick testamenterat till sig för ett år sedan. Den 25 september kommer man att ordna ett matmöte i Villa Lande i Kimito.

- Vi kommer att ha både matprovningar från 4-H klubbens projekt Natur-ren där råvaror som samlats in från naturen tillagas och serveras. Det blir också föreläsningar och tankesmedjor hela kvällen, säger Bergström.

98% Kimitoön är ett koncept där råvarorna på matportionen till 98% kommer från ön― Jonas Bergström

Till mötet välkomnar han både nyfikna matintresserade, kockar, bönder, mathantverkare och andra som vill veta mer om hur man kan utveckla och öka medvetenheten om maten som finns tillgänglig på ön.

- Det är också mycket på gång just nu med gården i Tappo, men vi kan inte avslöja något förrän träffen då vi säkert vet vad utgångspunkten för gården blir, säger han.

Det är bland annat förslag om och kring gården som han hoppas att folk vill komma och diskutera den 25 september.

KulTa finns med under September Open

Det första projekt som KulTa-projektet konkretiserar blir under det medeltida evenemanget September Open i Dalsbruk den 8.9. Då kommer man att ha en så kallad "Food-court" i hamnen.

- Där har man en chans att prova hur Kimitoön smakar, det är Anu Taivanen som har hittat på ett koncept hon kallar 98% Kimitoön där 98% av råvarorna i matportionen kommer från ön, säger Bergström.

Särkiä.
Många så kallade skräpfiskar ses som delikatesser i andra länder och kanske är en outnyttjad resurs tror Bergström. Särkiä. Bild: Veli-Pekka Hämäläinen / Yle mört,mörtfiskar

Konceptet provades under Norpasfestivalen i år och blev omtalad också långt utanför öns gränser. Förutom Taivanens mat finns det också bland annat lokala mathantverkare och grönsaksodlare på plats.

Bakgrund inom marknadsföring

Jonas Bergström beskriver sig som en glad och nyfiken matentusiast och för honom har lokal mat och rena råvaror intresserat honom sen en lång tid tillbaka. För tillfället går han också en kurs för mathantverkare.

- Jag har tidigare jobbat med marknadsföring, och jag tror att det kombinerat med Stella Törnroths designutbildning blir en bra kombo för att kunna hjälpa mathantverkarna på ön att synas bättre, säger han.

Han tror att intresset för mathantverk och närproducerad mat går hand i hand med medvetenheten.

- Folk är mer medvetna om dels hur djuren har det, men man är också intresserad av råvaror och kvalité, man vill inte blir lurad som konsument helt enkelt, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland