Hoppa till huvudinnehåll

Växter gör musik för den som vill lyssna

Annika Cleo
I Cleos källa kan man lyssna på växters musik. Annika Cleo Bild: Heidi Finnlä / Yle Annika Cleo

Nya apparater gör det möjligt att lyssna på växters sång. Man kopplar elektroder till både till rötterna och bladen och så börjar musiken ljuda. Svenska Yles redaktör Heidi Finnilä testade musiken.

För några år sedan åkte musikern Annika Cleo till en populär helbrägdagörare i Brasilien, som folk från hela världen åker till för att få hjälp och tröst.

Cleo ville få svar på frågan om vad hennes uppgift framöver skulle vara.

Efter en så kallad andlig operation där man sätter saker i balans i kropp och själ sjöng Annika Cleo för den församlade skaran. Åhörarna satt i en cirkel och slöt ögonen.

- Då hände det att i stället för att tänka på vad jag ska sjunga, som jag gör när jag improviserar i jazz, lyssnade jag bara på någonting som jag hörde, berättar Cleo.

Cleo kan inte förklara varifrån det hon hör kommer och förstår att folk kan vara skeptiska. Själv säger hon sig bara upprepa vad hon hör.

Och nu hör Annika Cleo också växternas sång.

Cleo är inte den enda. Musikern Tigrilla Gardenia har i flera år undersökt växters intelligens och neurobiologi och har blivit en populär föreläsare i ämnet hur mycket vi kan samarbeta med växter.

Hon har också utvecklat ett instrument som man använder tillsammans med växter.

Annika Cleo
Annika Cleo tar emot klienter i Cleos källa Annika Cleo Bild: Heidi Finnilä / Yle Annika Cleo

I våras blev Annika Cleo ombedd att improvisera med växter på den esoteriska Minä olen mässan i Finlandiahuset. Hon hade aldrig förr musicerat med växter och blev lite fundersam.

- Det här är svårt att förstå för vår förnuftshjärna. Men det händer ju en massa saker som vi inte kan förstå med våra hjärnor, som vi ändå upplever och känner, förklarar Cleo.

Cleo beskriver växtmusiken som någonting ursprungligt och för henne är växtmusiken nu både självklar och naturlig.

Det finns inga vetenskapliga belägg för hur musiken blir till, men den är populär i alternativa kretsar.

Det här är svårt att förstå för vår förnuftshjärna. Men det händer ju en massa saker som vi inte kan förstå med våra hjärnor― Annika Cleo

Det första uppträdandet med växterna gick fint, folk blev både rörda och berörda, berättar Cleo.

- Folk kan behöva en lisa för själen i de här tiderna som vi lever.

En del får rampfeber andra är primadonnor

Cleo berättar också att plantorna inte alltid är helt pålitliga musiker. De kan både vara lynniga och få rampfeber.

- De kanske reagerar på att de är i ett nytt utrymme eller så reagerar de på starkt ljus eller elektronik, säger Cleo.

- Därför är det bäst att ha flera växter med sig, så att man kan testa om någon annan av dem är mer samarbetsvillig.

Heidi Finnilä
Min orkidé ska musicera. Heidi Finnilä Bild: Heidi Finnilä / Yle blommor

När jag besöker Cleos källa på Nylandsgatan i Helsingfors tar jag med mig min orkidé för att se hur den reagerar.

Cleo tar emot oss med öppna armar och börjar preparera min orkidé med säkra grepp. En elektrod placeras i rötterna och en på ett blad och sedan kopplas min växt till apparaten som gör växtmusik.

När jag hör musiken som min orkidé åstadkommer blir jag väldigt rörd och på samma sätt stolt som när ens barn åstadkommer något fint.

Orkidéns musik låter annorlunda än den musik som Cleos egna grönväxter åstadkommer. Orkidéns musik låter mer yvig.

Men när Cleo ska sjunga duett med min orkidé så tystnar den. Cleo förklarar att orkidéer är kända för att ha primadonnafasoner.

Cleos önskan är att kunna kombinera växtmusiken med sin Healing Voice terapi, ett slags intuitiv massage där hon sjunger samtidigt som hon masserar sin klient.

För att kunna demonstrera terapin blir Cleo tvungen att koppla sin apparat för växtmusik till sin egen krukväxt som är mer samarbetsvillig än min orkidé.

Jag får bara en kort liten session av massage med växtmusik.

Men det jag känner är lugn och harmoni och att jag gärna kunde ha legat och lyssnat och känt lite längre om jag inte hade haft bråttom tillbaka för att redigera mitt inslag för TV-nytt.

Jag vet inte varifrån ljudet kom och hur man kan bevisa eller motbevisa det som händer i Cleos källa. Mig gjorde det gott - och min orkidé tog inte heller någon skada.