Hoppa till huvudinnehåll

Det var däcken som ställde till det för Räikkönen, menar experten: "Som att köra på blankis och då har man inte en chans"

Lewis Hamilton leder.
Räikkönen hängde inte med Hamilton, vars däck var i bättre skick. Lewis Hamilton leder. Bild: xpbimages.com Lewis Hamilton

Kimi Räikkönen gjorde allt vad han kunde, om inte mer än så. Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens hyllar Räikkönens insats och ger också bra betyg åt Mercedesförarnas teamarbete.

– Nu blev det ett pinsamt nederlag med två Mercedesförare där uppe, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens direkt efter tävlingen i Italien.

Ferraris hemmatävling blev ingen succé. Kimi Räikkönens andraplats var ett tröstepris för stallet, om ens det. Mercedesförarna Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var etta och trea, medan Räikkönen och stallkamraten Sebastian Vettel var tvåa och fyra trots perfekt utgångsläge.

– Startar man som etta och tvåa som Kimi och Sebastian Vettel och det inte blir en seger, då blir det nog många gråa hår, säger af Petersens.

– Det är ingen överdrift att säga att man hade räknat med att bägge skulle komma upp på pallen. Kimi eller Sebastian skulle vinna, det tror jag man kallt hade räknat med.

Formel 1-prisutdelning.
Mercedesfest framför ögonen på Ferraris hemmapublik. Formel 1-prisutdelning. Bild: xpbimages.com Formel 1

Kollisionen med Hamilton Vettels eget fel

Kollisionen mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton var bara sådant som händer i motorsport, menar af Petersens.

– Sebastian blev lite överraskad över att Lewis kom på yttern. Han försvarade sin position men gjorde det lite för sent, säger experten och poängterar att Vettels misstag kan komma att stå tysken dyrt senare.

– Man kan inte skylla på någon men vi får se i slutet av säsongen. För det är andra gången han tappar, om inte en given seger så i alla fall en plats på pallen. I Tyskland åkte han av i regnet och här blev han bara fyra. Det var inte bra när det gäller tävlingen om VM-kronan.

"110 procent"

Räikkönen var på väg mot seger när alla relevanta depåstopp var gjorda men då hans bakdäck blev för slitna lyckades Hamilton komma förbi "Ismannen".

– I och med att bakdäcken, framför allt vänster bakdäck var slitet såg man hur han gled i kurvorna. Det var lite som att köra på blankis och då har man inte en chans, säger af Petersens.

Kimi Räikkönens däck.
Så här illa såg det ut för Räikkönen. Kimi Räikkönens däck. Bild: xpbimages.com Kimi Räikkönen

Också Hamiltons däck var slitna, men främst framdäcken.

– Hans framdäck var lite slitna men det är oftast inte lika avgörande som bakdäcken för det är där kraften läggs ner när man trycker ner gaspedalen och ska ut ur kurvorna, förklarar experten och slår fast att Räikkönen inte kunde göra någonting bättre i dag:

– Kimi ger alltid 100 procent och ibland 110 procent. Jag tror inte han hade kunnat köra fortare än han gjorde i dag.

Bottas hjälpte Hamilton bra – på ett rumsrent sätt

Ur finländsk synvinkel var Valtteri Bottas inte populär på Monza då han låg i vägen för Räikkönen när Hamilton kom närmare Ferrariföraren.

– Uppoffring är exakt det rätta ordet – det är precis vad det handlade om. Men då får man också säga i rättvisans namn att Valtteri inte på något sätt var oschysst. Han blockerade inte, han drog bara ner farten på de ställena där Kimi hade kunnat vara snabbare i kurvorna, säger af Petersens och ger Mercedesförarna en eloge för samarbetet.

– Det var teamarbete, helt enkelt.

Bottas och Hamilton kör för Mercedes.
Vilket team. Bottas och Hamilton kör för Mercedes. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

Också Ferrari hade utnyttjat chansen till teamarbete om inte Vettel gjort bort sig, tror af Petersens.

– Min känsla är att Sebastian hade vunnit för att Kimi precis som Valtteri vet att de spelar andrafiol i respektive team. Det är någonting de har accepterat och det är ingenting att diskutera längre. Om Sebastian hade stannat kvar hade Kimi släppt förbi honom.

Kimis framtid – stanna eller inte stanna i Ferrari

Trots att ett svar på frågan väntats i samband med hemmatävlingen har Ferrari inte uttalat sig om Räikkönens framtid i stallet.

– Min syn var fram till den här helgen att Kimi skulle få stanna kvar. Men nu verkar det som om det har ändrats, säger af Petersens.

Enligt färska rykten ska den nyligen avlidne Ferrarichefen Sergio Marchionne önskat att Räikkönen inte skulle fortsätta. Den här "sista önskan" sägs Ferraris nuvarande ledning vilja uppfylla.

Kimi Räikkönen på pallen.
Är det här Räikkönens sista formel 1-säsong? Kimi Räikkönen på pallen. Bild: xpbimages.com Kimi Räikkönen

Den unga talangen Charles Leclerc lär ska vara nära den andra Ferrariplatsen.

– Om det stämmer tycker jag det är synnerligen makabert, säger af Petersens och tillägger att Räikkönen självklart borde få fortsätta.

– Hade jag varit teamchef för Ferrari hade jag övertalat min nya president eller vd för företaget att lyssna på mig – vi har två stycken fantastiska förare som kör till 110 procent i varje lopp, säger af Petersens och fortsätter:

– Vi har en världsmästare och en som vunnit titeln fyra gånger. Ska vi verkligen byta ut den ena av de här rutinerade förarna mot en som bara kört en säsong i formel 1? Visserligen en mycket lovande talang, men, min kära chef, glöm inte att för oss som team är konstruktörsmästerskapet mycket viktigare än förartiteln. Så jag rekommenderar att vi behåller Kimi. Det är vad jag hade sagt om jag varit stallchef för Ferrari, slår af Petersens fast.