Hoppa till huvudinnehåll

Viking Lines nya passagerarfärja har börjat byggas i Kina

Viking Line
Viking Line Bild: Viking Line Viking Line

I dag firas produktionsstarten av Viking Lines nybygge för linjen Åbo-Stockholm. Fartyget levereras om två år och sätts i trafik år 2021.

Under en traditionsenlig ceremoni skärs de första stålbitarna ut för fartyget på XSI-varvet i Kina. Fartyget inleder sin trafik i början av år 2021 på linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm. Den svenska arkitektbyrån Koncept Stockholm ansvarar för interiördesignen. Nybygget kommer att vara större än Viking Grace, men beräknas trots det ha kring tio procent mindre bränsleförbrukning.

Lin Qin, vd för Xiamen Shipbuilding Industry och Jan Hanses, vd för Viking Line, redo att starta skärningen av den första plåten.
Lin Qin, vd för Xiamen Shipbuilding Industry och Jan Hanses, vd för Viking Line, redo att starta skärandet av den första plåten. Lin Qin, vd för Xiamen Shipbuilding Industry och Jan Hanses, vd för Viking Line, redo att starta skärningen av den första plåten. Bild: af16/Viking Line Viking Line,Jan Hanses

Fartyget är liksom Grace LNG-drivet och har en bruttodräktighet på 63 000 ton. Passagerarkapaciteten på det 218 meter långa fartyget är 2 800 resenärer och ombord finns 922 hytter. Ungefär 200 personer jobbar ombord och fartyget som tillsvidare saknar namn har en fraktkapacitet på 1 500 meter.
Ceremoni kring skärning av den första plåten.
Ceremoni kring skärning av den första plåten. Bild: af16/Viking Line Viking Line

Trots att fartyget till skillnad från alla tidigare Sverigebåtar byggs i Asien är ett flertal finländska och europeiska leverantörer engagerade, skriver Viking Line i ett pressmeddelande. Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Deltamarin och Almaco är några av bolagen som är involverade i projektet.
Interiörskiss från Viking Lines nybygge som byggs i Kina.
Interiörskiss från Viking Lines nybygge som byggs i Kina. Bild: Viking Line Viking Line

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland