Hoppa till huvudinnehåll

Finländarna hör till de aktivaste i västvärlden - men globalt sett rör 1,4 miljarder människor på sig för lite

Personer springer upp för trappa
Personer springer upp för trappa Bild: Mostphotos Trappa,trappor,idrott,motion,löpning,löpare,motionsidrott,löptrappa

Den fysiska aktiviteten i världen har inte ökat under de senaste åren. Mer än en fjärdedel av de vuxna rör inte på sig tillräckligt, enligt ny forskning gjord av världshälsoorganisationen WHO. Det här utgör ett stort folkhälsoproblem.

– Inaktiviteten är mycket oroande eftersom fysisk aktivitet bevisligen gynnar hälsan en hel del. Den kan förebygga hjärtproblem, cancer och diabetes typ 2, kommenterar forskaren Fiona Bull vid WHO till Svenska Yle.

Hon tillägger att motion dessutom gynnar barns utveckling, den mentala hälsan och hjälper att motverka att äldre faller.

Den färska studien, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet Global Health, visar att skillnaderna mellan olika delar av världen är stora.

Det handlar om en sammanfattande studie som omfattar 1,9 miljoner personer från 168 länder.

Världshälsoorganisationen WHO har som mål att minska den globala inaktiviteten med 10 procent fram till år 2025.

Det blir troligen ändå svårt att uppnå i och med att inaktiviteten globalt sett har varit så gott som oförändrad sedan år 2001. Den har till och med ökat i länder med hög levnadsstandard i västvärlden - från 31 procent till 37 procent.

År 2016 var inaktiviteten lägst i Uganda (6 procent) och Moçambique (6 procent), och högst i Kuwait (67 procent) och Amerikanska Samoa (53 procent).

Särskilt i den rika västvärlden var det många som inte nådde upp till den aktivitetsgräns WHO granskade: 150 minuter motion i måttlig intensitet i veckan, eller 75 minuter i högre intensitet i veckan.

I industriländer är det vanligare att folk sitter relativt mycket - både på jobbet och på fritiden. Dessutom åker folk mycket mer bil eller buss, och går kortare sträckor än vad man gör i utvecklingsländer.

Finland briljerar i statistiken

Den goda nyheten är att Finland enligt studien är bäst i klassen bland de rika västländerna.

Bara 17 procent av finländarna rörde på sig för lite.

I några fattigare europeiska länder är folk ändå lite aktivare än vad vi är i Finland. Till exempel i Moldavien var andelen som får för lite motion drygt 11 procent och i Vitryssland var den 14 procent.

Tidningsläsande
Tidningsläsande Bild: Seppo Nykänen / Yle hemma

Motsvarande siffror var 23 procent i Sverige och 36 procent i Storbritannien.

– Vi vill att många fler länder ska lära sig av hur man i Finland har främjat fysisk aktivitet så att man kan dra nytta av liknande hälsoeffekter, säger forskaren Bull.

Tommi Vasankari, direktör vid UKK-institutet, håller med WHO om att mycket har gjorts rätt i Finland. Men han säger också att vi finländare kunde röra på oss mer.

– Fastän WHO:s studie säger att vi klarar oss bra jämfört med en del andra länder är helhetsbilden ändå inte så god, säger han.

Det är till exempel troligt att den fysiska aktiviteten är ännu lägre än vad WHO nu uppskattar. Slutsatsen bygger nämligen på självrapporterade data - och inte faktiska mätningar, till exempel med aktivitetsarmband.

En ny finländsk studie kring fysisk aktivitet publiceras på torsdagen och den väntas betona att många finländare inte rör på sig tillräckligt mycket.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa