Hoppa till huvudinnehåll

Burberry brände osålda kläder för tiotals miljoner – nu lovar modehuset att sluta och ratar också äkta päls

Bild från Burberrys show i London 2016.
Burberrys visning i London år 2016. Bild från Burberrys show i London 2016. Burberry,Evenemang av modeindustri

Det brittiska modehuset Burberry bränner inte längre upp produkter som man inte har lyckats sälja. På modeveckan i september i London förevisas inte heller äkta päls.

Burberry medgav i juli att man bränner upp osålda produkter värda över 30 miljoner euro. Avsikten var att inte behöva sälja kläderna under marknadspris.

Avslöjandet orsakade ett ramaskri världen över.

I fortsättningen tänker Burberry återanvända kläderna och utveckla mer miljövänliga material.

Klädindustrin är under hård press från konsumenter och miljöorganisationer som anser att den behöver satsa mer på hållbarhet.

Ingen äkta päls längre

Äkta päls försvinner också gradvis från Burberryplaggen. På senare tid har lyxmodehuset använt päls av kanin, räv, mink och mårdhund.

Redan tidigare har bland andra Versace och Gucci följt Stella McCartney i spåren och slutat använda äkta päls.

Här hemma säger medborgarorganisationen Animalia att Burberry har varit finländska Saga Furs kund åtminstone så sent som år 2017.

- Animalia tar emot Burberrys ansvarsfulla beslut med glädje, säger Animalias verksamhetsledare Mai Kivelä i ett pressmeddelande.

Burberrys vd Marco Gobbetti kommenterar företagets nya linjedragning på Burberrys sajt.

- Modern lyx innebär socialt ansvar och miljöansvar. På Burberry tror vi att det ger oss långvarig framgång, säger Gobbetti.

Källa: Burberry, Reuters

Läs mera:

Lyxmärket Burberry bränner upp kläder för miljontals euro för att bevara märkets exklusivitet - miljöaktivisterna ursinniga

Det kända brittiska modehuset Burberry brände förra året upp kläder vars värde uppgick till knappt 32 miljoner euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes